Att köra Scania CR 76 i värmebölja

Startat av Niklas Bygdestam, 26 juli 2008, 20:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Scania CR 76 är en busstyp som jag verkligen älskar. Idag har jag också haft det stora nöjet att köra den Scania CR 76 som är min absoluta favorit och då menar jag givetvis Uppsala 212. Jag tycker helt enkelt att den bussen är helt underbar. Förutom att den är så nostalgisk för mig från min barndom så är den också trevlig att köra. Trots sin värdiga ålder känns den inte farligt gammal ändå och är riktigt lättkörd. Den är smidig och allt känns så väldigt genomtänkt när de byggde denna konstruktion. Den känns ovanligt utvecklad i förhållande till sin ålder. Att just den här bussen också är från Uppsala är givetvis viktigt för mig :D

Men även solen har sina fläckar. Idag har det verkligen varit riktigt hett. Det har varit minst sagt en värmebölja. En Scania CR 76 har ingen AC. Det var knappt man hade kommit på att sätta in AC ens i de allra lyxigaste turistbussarna då CR 76:orna var nya. Så det enda sättet att få lite svalka i här hettan är att öppna sidorutan vid förarplatsen. För passagerarna får man öppna takluckorna så mycket som möjligt, mer kan man inte göra dessvärre. Mina körningar idag började med att hämta ut bussen vid bussgaraget strax efter klockan 9 i morse och först efter klockan 6 på eftermiddagen var jag helt klar. Det blir ganska saftigt att köra så pass länge en sådan het dag med en så här pass gammal buss

Det här har varit ett av mycket få tillfällen jag nästan skulle föredra att köra en modern buss istället för den här annars så underbara bussen. Men en sak har i alla fall förgyllt tillvaron medan man kämpat på i hettan. Passagerarna har idag visat mig en stor uppskattning. En tjej har berömt mig över att hon trivts med mig som förare för att jag bjudit till när jag kört. Kort därefter var det en dam som till och med gav mig en kram innan hon steg av bussen mot slutet av mitt pass idag. När man får sånt bemötande värmer det i själen och då kan det vara värt att man suttit och kört i värmen i en så pass gammal buss helt utan AC :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stinsen

Sådana här dagar gäller det att ha en vattenflaska med. Går ju alltid att ta en tripp med tåget tilll Marielund och fylla på.  :)

Antar att det enda som förstörde dagen var en parkering utförd av en "viss tulpanodlande avdankad racerförare:s" firmabil...   :-X

Peter Rost

#2
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juli 2008, 20:57:15 PM
Om jag ska komma med en liten reflektion från åren med Scania CR 76-110-111 serien i reguljär trafik kan jag konstatera att dessa bussar var avsevärt bättre att köra när det var riktigt varmt jmf med efterföljaren CR 112, ventilationen i dessa var synnerligen bristfällig.

Vad gäller luftkonditionering/klimatanläggning blev detta vanligt förekommande i turistbussar först runt 20 år efter att CR 76:an konstruerats och i lokaltrafikbussar är det först på senare år det blivit mer vanligt förekommande.

Fanns  väl  en  viss  konditionering  i  112:orna  som  sattes  i  gång  vid  dörröpning  fram  på  dessa  har  jag  för  mig, men  inte  något  att  skryta  med  varma  sommardagar. :P

/Peter

Wetjo

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juli 2008, 20:21:12 PM
Men även solen har sina fläckar. Idag har det verkligen varit riktigt hett. Det har varit minst sagt en värmebölja. En Scania CR 76 har ingen AC. Det var knappt man hade kommit på att sätta in AC ens i de allra lyxigaste turistbussarna då CR 76:orna var nya. Så det enda sättet att få lite svalka i här hettan är att öppna sidorutan vid förarplatsen. För passagerarna får man öppna takluckorna så mycket som möjligt, mer kan man inte göra dessvärre.

Har aldrig öppnat sidorutan vid förarplatsen, då nacke/axlar får stryk av såna tilltag. Har ingen bra lösning på förarens problem i gamla bussar. Mycket vatten o salttabletter är en del av lösningen.
När det gäller passagerarnas komfort, kan man öppna främre takluckan i framkant o bakre takluckan i bakkant. Då blir det ett flöde i luften. Kruxet är att "paxen", bak i bussen ställer om takluckan.

Johan

JDS

Men hallå! Lösningen på att det är varmt när man kör buss till en badplats är att BADA!  ;D

Karsten

Citat från: JDS skrivet 27 juli 2008, 08:00:02 AM
Men hallå! Lösningen på att det är varmt när man kör buss till en badplats är att BADA!  ;D

Ja, om man kör Fjällnora så är det ju mer tid till bad än busskörning. Jag har då aldrig upplevt Fjällnora som jobbigt i varmt väder. Däremot dagens 9 timmar i svettiga X10p-hytter, om SL köpte in vettiga AC-aggregat i stället för det skit man spenderade miljoner på för ca tre-fyra år sedan så borde de 80% av aggregaten som inte funkar idag ha fungerat och således lättat upp jobbet. Pust!