Tolv bussar i Klippan (och 18 kranar)

Startat av Mr G, 02 juni 2008, 19:34:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Bussarna är iallafall tolv till antalet. Kranarna tror jag är 18. Året är 1969 och Göteborg är så spännande och annorlunda för en yngling från Stockholm. En riktig hamnstad med ett myllrande hamnliv, stora skeppsvarv, spårvagnar, konstiga bussar och kinarestauranger!
吉先生

Lars Borgemo

Kolla andra bussen från vänster i raden! Där står B42 nummer 21 (Volvo B755 VBK), den första i serien och den som avvek i dekoren genom att det mörkblå fönsterbandet inte gick runt bakänden. Njutbart på Volvovagnarna är också de innerbelysta nummerplåtarna. Hägglundarna är nog allihop B655:or av typen B39 och kanske även nån B35:a. Sen har jag för mig att det var 1969 (jag började på gymnasiet inne i Göteborg det året) som man började märka bussarna med de skuggade spårvagnssiffrorna, tidigare hade man använt gjutna aluminiumsiffror av den sort som också användes på nummerplåtarna.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 02 juni 2008, 19:34:42 PM


Bussarna är iallafall tolv till antalet. Kranarna tror jag är 18. Året är 1969 och Göteborg är så spännande och annorlunda för en yngling från Stockholm. En riktig hamnstad med ett myllrande hamnliv, stora skeppsvarv, spårvagnar, konstiga bussar och kinarestauranger!


Undrar vilket år det här kan ha varit. Det är i alla fall högertrafik, så mycket ser jag i alla fall. Men kan det vara före 1970? De 4 Scania CR 76 (om det inte är CR 110) är helt klart de bussar som är modernast på bilden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 juni 2008, 23:44:53 PM
Undrar vilket år det här kan ha varit. Det är i alla fall högertrafik, så mycket ser jag i alla fall. Men kan det vara före 1970? De 4 Scania CR 76 (om det inte är CR 110) är helt klart de bussar som är modernast på bilden

Det står ju klart och tydligt att det är 1969!  :)

Alla Scanior verkar ha nummer lägre än 475, och då är de CR76:or från 1967. 476-490 levererades 1968 och var CR110:or. Men Scaniorna är mycket riktigt nyast på bilden.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 juni 2008, 23:48:51 PM
Det står ju klart och tydligt att det är 1969!  :)

Alla Scanior verkar ha nummer lägre än 475, och då är de CR76:or från 1967. 476-490 levererades 1968 och var CR110:or. Men Scaniorna är mycket riktigt nyast på bilden.
//Jonas G

Jag borde läst texten bättre  ;D

Men det är faktiskt lite svårt att se skillnad på en tidig CR 110 och en CR 76

Är ni lika lyckligt lottade som vi är i Uppsala? dvs har kvar någon Scania CR 76 i gott skick? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 juni 2008, 23:53:49 PM
Jag borde läst texten bättre  ;D

Men det är faktiskt lite svårt att se skillnad på en tidig CR 110 och en CR 76

Är ni lika lyckligt lottade som vi är i Uppsala? dvs har kvar någon Scania CR 76 i gott skick? :D

Inte bara svårt utan i princip omöjligt, man bytte väl bara namn på modellen i samband med att Scania-Vabis blev bara Scania? Jag tog det bara genom att försöka avläsa numren.

Ringliniens CR76 är vad jag vet inte körbar och det krävs nog en hel del arbete på den för att få den i körbart skick.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mattias

#6
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 juni 2008, 23:53:49 PM
Jag borde läst texten bättre  ;D

Men det är faktiskt lite svårt att se skillnad på en tidig CR 110 och en CR 76

Är ni lika lyckligt lottade som vi är i Uppsala? dvs har kvar någon Scania CR 76 i gott skick? :D

Pfft, piece of cake ju att se skillnaden, höhö 8)
Nej då, skämt o sido, det är det absolut inte, dock på den här bilden finns några enkla ledtrådar att titta efter för artbestämmande:

*Avgasröret uppe i vänstra bakstammens hörn: Endast ett mindre antal tidiga CR 110:or hade detta, ALLA CR 76 hade denna placering.

*Tre baklyktor per sida: Samma sak här, SAMTLIGA CR 76 hade endast tre, ett mindre antal tidiga CR 110 hade också endast tre, men vid lanseringen av CR 110 så var den specad med fyra lyktor på var sida. Skälet till att en del tidiga CR 110 ändå levererades med tre baklyktor var att det dels var något billigare, samt helt enkelt att man hade redan tillverkade glasfiberplåtar kvar från produktionen av CR 76 som man lika gärna kunde använda om beställaren nu så önskade, alltså en förfrågan man fick som kund när man specade buss inför köp. (Hos GS var blinkerlyktorna på CR 76 placerad ovanför de tre ordinarie baklyktorna, mig veterligen var det endast GS som hade så, övriga bolag hade Fixlight lampor placerade i hörnen.)

*Bakstolarna: Som avhandlats här några gånger förr, CR 76 hade fem separata stolar längst bak, ALLTID utan det kromade "nackstödet".
CR 110 fanns även med fem separata stolar längst bak, men då alltid med det kromade "nackstödet". Merparten av CR 110 M levererades dock med odelad femsittsig soffa. 

*MEN, det som avgör att det rör sig om CR 76:or på bilden är de kromade bokstäverna "SCANIA-VABIS" strax vänster om inv. nummret. CR 110 fick ju bara "SCANIA" i krom på bakstammen.

Ang. Ringliniens CR 76:a, GS 414 skulle det vara intressant att veta vad man har för avsikt med den? De indikationer man fått de senaste åren är väl meråt det hållet att det är spårvagnar som är prio ett, och således finns ingen prioritet, pengar, lust eller tid till att fortsätta renoveringen av CR 76:an? Eller för den delen andra bussar i renoveringsbehov hos Ringlinien? Någon med betydligt mer insatt än undertecknad får gärna berätta och uppdatera oss intresserade. :)

Glömde jag nämna att det var en mycket trevlig bild ;D?

Ps: Appropå CR 110 M, den första CR 110 M är ute på Blocket. Ds. http://www.blocket.se/vi/16404748.htm?ca=8_s

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Niklas Bygdestam



Ps: Appropå CR 110 M, den första CR 110 M är ute på Blocket. Ds. http://www.blocket.se/vi/16404748.htm?ca=8_s

//M

[/quote]

Tydligen är det en Scania CR 110 från Kalmar. Delar av fronten är tydligen utbytt för den har bara små fyrkantiga fördjupningar runt de runda strålkastarna. Det där tror jag inte är original på en CR 110. Vad jag vet har alla CR 110 levererats med ovala strålkastare från Hella. Men har jag fel så skulle det vara intressant att få veta det
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 juni 2008, 08:04:21 AM

Tydligen är det en Scania CR 110 från Kalmar. Delar av fronten är tydligen utbytt för den har bara små fyrkantiga fördjupningar runt de runda strålkastarna. Det där tror jag inte är original på en CR 110. Vad jag vet har alla CR 110 levererats med ovala strålkastare från Hella. Men har jag fel så skulle det vara intressant att få veta det

Kalmar Omnibusförening nr 20, chassinr 540863.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Vilken sorts bussar är det förutom CR 76 på bilden?

mvh Stefan P

Jonas Gustafsson

Citat från: Stefan P skrivet 26 juni 2008, 17:18:23 PM
Hej

Vilken sorts bussar är det förutom CR 76 på bilden?

mvh Stefan P

Se första svaret i tråden!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

#11
Nummerserier:
B 35  nr 270-319 50 st
B 39  nr 180-199 20 st
B42   nr   21- 73 53 st  (kaross VBK och Hägglund;lokalvagnar,någon komb beställning och lokalvagn)
B43   nr 401-470 70 st CR76 lokalvagn
B43   nr 471-475  5 st  CR76 komb beställning och lokalvagn (ej barnvagnsplats).

Källa: Hammarsson(1979) "Zeppelinare..." sid 340 + några kompletteringar av mig.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 27 juni 2008, 10:53:32 AM
Nummerserier:
B 35  nr 270-319 50 st
B 39  nr 180-199 20 st
B42   nr   21- 73 53 st  (kaross VBK och Hägglund;lokalvagnar,någon komb beställning och lokalvagn)
B43   nr 401-470 70 st CR110M lokalvagn
B43   nr 471-475  5 st  CR110M komb beställning och lokalvagn (ej barnvagnsplats).

Källa: Hammarsson(1979) "Zeppelinare..." sid 340 + några kompletteringar av mig.

401-475 var CR76 från 1967, men du har rätt om avsaknad av barnvagnsplats på 471-475. 476-490 däremot som levererades 1968 var CR110M.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

476-490 är mycket riktigt CR110M men detta nämnde jag aldrig. Kanske skulle jag gjort detta. Men de tillhörde väl Gårda.

Uppgifterna jag lämnade var enbart avsedda för identifiering av bilden.

S Svensson

Vi kan ju titta på bilden lite mera. Det nämns om kranar i hamnen. Jag tror inte det återstår så många kranar i dag. Någon gång har jag åkt Lundbyleden. Där finns en kran och en godsvagn typ Gm eller Gs som en gång såg ut som en vagn men nu verkar bestå av ett underrede.
Intressant är hur hamnen-stuveridelen-flyttat till Skandiahamnen. Oljehamnen är ju också stor i omsättningen. I inre hamnen finns det ju Stena Line.
När bilden togs gick ju järnvägen ända till Klippan. Järnvägen gick ju annars enbart till GDG kafe och bensinstation.

Tiderna förändras.