För en tid sedan visade jag en bunt bilder ur skräpmappen, bland annat en interiörbild. Eftersom fler interiörbilder efterfrågades tänkte jag visa några bilder på såväl exteriör dom interiör. Vissa bilder är från samma individ, vissa är åtminstone från en likadan buss.
(https://i.postimg.cc/3wg8xkCH/5650ut.jpg) (https://postimages.org/)
Busslink 5650, Västerhaninge. Av oss skolungar oftast kallad "Otto".
(https://i.postimg.cc/nzpHjn09/5650in.jpg) (https://postimages.org/)
5650 inuti, Buss-PC var nyinstallerad och inte särskilt samarbetsvillig den dagen.
(https://i.postimg.cc/hvhRTvxv/5869ut.jpg) (https://postimages.org/)
Swebus 5869, Kalmar.
(https://i.postimg.cc/nr5bkxYk/5869in.jpg) (https://postimages.org/)
Jag fick ofta åka med 5869 på 106:an innan körkortet. Men inte mig emot, mycket trevlig buss.
(https://i.postimg.cc/LX38NJnV/4033ut.jpg) (https://postimages.org/)
Busslink 4033, Nynäs. Usel bild, men det var den enda jag hade för att passa till...
(https://i.postimg.cc/gjMkb1yX/4033in.jpg) (https://postimages.org/)
...dess insida.
(https://i.postimg.cc/gkJ2Hkdv/4361ut.jpg) (https://postimages.org/)
Busslink 4361, Gröndalsviken.
(https://i.postimg.cc/L6b6CK6G/4361in.jpg) (https://postimages.org/)
Denna var en av de som fick behålla dalahästtyget på stolarna.
(https://i.postimg.cc/ryYkcGXr/Oudstenut.jpg) (https://postimages.org/)
GS 315, Brunnsparken.
(https://i.postimg.cc/HxZfYmKg/Oudstenin.jpg) (https://postimages.org/)
Inte 315, men en likadan vid Frölunda torg.
(https://i.postimg.cc/NjXYdKnr/1203ut.jpg) (https://postimages.org/)
Busslink 1203, Älgviken.
(https://i.postimg.cc/q7drSkfD/1203in.jpg) (https://postimages.org/)
Tämligen säker på att detta är 1203.
(https://i.postimg.cc/LsBSMr29/Maxciut.jpg) (https://postimages.org/)
Keolis 5146, Fredhäll-trakten.
(https://i.postimg.cc/ZRbSYV5r/Maxciin.jpg) (https://postimages.org/)
Antagligen inte 5146, men en typisk utsikt under en färd med nattbuss 94 som just avgått Gullmarsplan klockan "tidigt som fan" om morgonen.
(https://i.postimg.cc/fL8hVmV1/Maxciin2.jpg) (https://postimages.org/)
En extra MaxCi-bild, enbart för den tidiga generationen av "nästa hållplats"-skylt.
(https://i.postimg.cc/kG2LDZ3t/Turkbussut.jpg) (https://postimages.org/)
Avslutningsvis en turkisk lokalbuss i Side.
(https://i.postimg.cc/WzxCZnTY/Turkbussin1.jpg) (https://postimages.org/)
(https://i.postimg.cc/8kYqx1Md/Turkbussin2.jpg) (https://postimages.org/)
Härligt! Tänk vad interiörbilder väcker annars bortglömda minnen. Ofta glömmer åtminstone jag bort hur bussarna ser ut inifrån, fastän jag minns exteriören.
Ser gärna fler inlägg och bilder av det här stuket :D
Kan bara hålla med. Extremt roligt och nostalgiskt med detta!
Kul bildserie, Kristian! Så nära, men ändå så långt borta känns det som. Finns det SL-bussar idag som har kvar dessa "nästa hållplats"-skyltar? Kändes så oerhört modernt minns jag när de började dyka upp här ute i Södertälje.
Kul!
4361 körde man medan "nybilsdoften" låg kvar ;D
Själv har jag några stygn i skallen efter 4361. Skulle som YTL en natt plocka hårddisken från den i Ösmo och en del annat gav sig samtidigt vilket ledde till en lucka i skallen.
Var en varm sommarnatt och jag svettades redan ordentligt. Tänkte inte så mycket på vad som rann förrän jag kom tillbaka till trafikledningen (RTL). Kollegorna tittade nämligen lite konstigt på mig och sedan körde upp mig till Sankt Göran.
Mina känslor för 4361 är således lite kluvna. :P
Jättehärligt inlägg!
Intressant bland annat att se hur inredningen utvecklats med åren.
Vissa saker till det bättre..andra till det sämre.
Några liknande.
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/5391_20030222.jpg)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/kladsel.jpg)
Swebus 5391
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/5518.jpg)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/5518_inr.jpg)
Swebus 5518
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/0686.jpg)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/0686_inr.jpg)
Swebus 0686 (ex GS)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/2910.jpg)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/2908_inr.jpg)
Swebus 2910 och 2908
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/1814.jpg)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/1814_inr.jpg)
Swebus 1814 (Ex SL Buss AB/Busslink)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/1835.jpg)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/1835_inr.jpg)
Swebus 1835 (Ex SL Buss AB/Busslink)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/1870.jpg)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/1870_inr.jpg)
Swebus 1870 (Ex SL Buss AB/Busslink)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/7004.JPG)
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/7004_inr.JPG)
Busslink 7004
Tack ska ni ha! Både för glada tillrop, minnen (beklagar händelsen, Nico) och kompletterande bilder.
Jocke: Jag tror att den varianten av "nästa hållplats"-skylt försvann med 53xx-ledbussarna samt MaxCi i innerstan.
Några bilder från mitt arkiv 8)
Först en B12M, en Vega (på 676 såklart!) samt en demobuss från Volvo (fotad i tvätthallen i Björknäs, Nacka).
(https://www.bildtagg.se/file/hdifscearbz70n0v00iwn3z)
(https://www.bildtagg.se/file/rwosk5izuxyxfwd2l2yfmk)
(https://www.bildtagg.se/file/y17z4vp1jw9ab9sek1793584)
(https://www.bildtagg.se/file/syw506rbmzmfdpfxqlp61pdx)
(https://www.bildtagg.se/file/iqab7ztw8hw5nfedbypab909)
(https://www.bildtagg.se/file/rg5byq2w1ecz3tcgz08ocwhy)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 februari 2021, 21:08:04 PM
(http://www.lillhagnas.se/bussar/_bilder/5518.jpg)
Swebus 5518
Förlåt för OT men hur gick 434D?
434 D stannade väl först i Grisslinge, inte via Gustavsberg om jag minns rätt.
"D"för direktbuss via motorvägen./Ulf
I just detta fall kanske suffixet D betydde så, men det finns ingen generell regel över vad bokstäver utöver E, V och H betyder. Detta kan variera stort runtom länet. I andra fall har M stått för direktbussar på motorvägen.
Citat från: KristianTack ska ni ha! Både för glada tillrop, minnen (beklagar händelsen, Nico) och kompletterande bilder.
Tack själv Kristian. Detta udda ämne var verkligen riktigt underhållande. Att man sedan har lite kantslagen skalle beror ju inte enbart på detta så det var bara kul att se bilderna. ;)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 februari 2021, 18:37:44 PM
434 D stannade väl först i Grisslinge, inte via Gustavsberg om jag minns rätt.
Det stämmer! Alltså på samma sätt som det är idag.
Detsamma gällde 428-433 och 436-440. D-turer gick ej via Gustavsberg.
Ett par"D"skyltade bussar vid Slussen:
(https://i.postimg.cc/W1GPPgZV/IMG-7277.jpg) (https://postimg.cc/DSwNrW5p)
2002-05-02
(https://i.postimg.cc/yN7C6xhZ/IMG-7279.jpg) (https://postimg.cc/mPp58b5L)
April 2002.
/Ulf
Jag lämnar också några bidrag till denna trevliga tråd:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210306/c12f8676348ea0977da787b39e21ca74.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210306/7e1d0dff4903abf6e5bc9aaefe1f04f5.jpg)
Så här såg H34:orna i Hornsberg ut när det begav sig.
De blev förvånansvärt långlivade med tanke på deras tveksamma hopskruvning i kombination med den intensiva tjänstgöringen på Stockholms tyngsta busslinjer.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210306/d9e5382c1903434b4bb51af32cd8f3b8.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210306/7ebd0bcaf5cd946a9e2d7ad3b8d5f964.jpg)
Från Stockholms innerstad tar vi ett raskt kliv norrut mot Norrtälje där Busslink hade några Scanior med kaross från Danska DAB som började sin karriär i Sörmland och Närke innan de hittade till Norrtälje.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210306/85b5bbf6abffc95ffb9ed33b222c4409.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210306/b8597c59cdd5791dff66289576b0ab11.jpg)
En udda fågel i de norra förorterna var Busslink 3241 som började sin bana som stadsbuss i Örebro om jag förstått det rätt.
Den var hursomhelst trevlig att köra och garanterat varm på vintrarna till skillnad från Säfflebyggena som i övrigt dominerade i Täbygaraget vid denna tid.
På sommaren var de dock ungefär lika varma, AC var det ingen som beställt ännu...
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 mars 2021, 19:33:36 PM
Jag lämnar också några bidrag till denna trevliga tråd:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210306/7e1d0dff4903abf6e5bc9aaefe1f04f5.jpg)
Så här såg H34:orna i Hornsberg ut när det begav sig.
De blev förvånansvärt långlivade med tanke på deras tveksamma hopskruvning i kombination med den intensiva tjänstgöringen på Stockholms tyngsta busslinjer.
Jodå de där minns man som passagerare, i synnerhet det där gråa "bälgtyget" som hade någon förmåga att skrapa i huvudet på en som var 1,80 lång.
DAB-vagnarna minns jag som väldigt bekväma och tysta att åka i. Tyckte det var synd när dom försvann, gäller även Busslink 3241 med syskon
Hej från en Göteborgare! Jag har lite önskemål på interiörer, skulle vara himla roligt om folk ville dela med sig om dessa:
Önskemål 1: Interiör på GS gamla stombussar 901-931, För nostalgins skull.
Önskemål 2: Interiör på Veolia 0820, en Omnicityled som rullade i Partille mellan 2009-2011. Har länge vart nyfiken på interiören.
Önskemål 3: Interiör på någon av Veolia 0821-0829, Volvo 5000 B7LA som också rullade i Partille.
Önskemål 4: Interiör på någon av GS Volvo Säffle 2000.
901-932 ska det vara.för GS gamla stomlinjebussar.
Mycket trevligt med dessa bilder. Nostalgivärdet skulle bli ännu större om det fanns uppgift om årtal för respektive bild. Tack
Göteborg, dvs GSAB, och gamla GS hade ledbussar 601-630 från Hägglund. Därefter köptes från Wiima B36 901-910 och sedan B45 911-926
Därefter kom ytterligare Wiima som led.
Senare kom ledvagnar i 400 serie. Följt av 601-628. Av tvåaxliga bussar kom som gasbussar på B10M 701,702 och därefter ett år senare 703-730.
GSAB fick också senare en busstyp som brukar kallas 8700 med dörrar 2-2-1.
Tittar vi på Wiima bussarna så hade de korta ryggar med en form av nackstöd eller inte. En stång med mycket gummi för att inte resenären skall skada sig.
Säffleserien på 400 hade normala låga säten men med en annan typ av låg beklädd handtag.Några bussar av led 400 fick ny inredning. Nästa serie bussar är 601-628 och 703-730 som får en helt ny typ av säten. Kanske den har drag av Hägglunds inredning som fanns i en del bussar. Det är en form av höga säten med nackstäd. 601-602 koom väl till Swebus och hamnade, om jag minns rätt, i Uppsala.
Jag skulle kalla utförandet av säten historisk. Med detta menas att det finns en kronologi som också knyter an till vilket år bussen byggdes. Prototypen "100" med teststolar kom i trafik vid 80 talets början och den hade biografsäten. Nackstöd anses viktig under senare år och det har kommit olika typer av produkter som satts i trafik. SJ hade låga säten (tror de tillverkades i Kungälv) och sedan kom det Vogel.En typ fram till cirka 1984 och därefter Vogel Hamburg (fasta eller fällbara) och som linjestolar Vogel Wien (som är höga linjesäten). På buss 2236Sk byttes uppsättningen Vogel ut mot Noco av samma slag, men annan söm på baksidan. Tanken var att Noco (från Uddevalla fd Nordverk) skulle bli billigare. Van Hool hade på tre linjevagnar 1603-1605 höga säten. GSAB ville följa med och skaffade ovan linjesäten med nackstöd. GS van Hool flygbussar hade samma stolar som SJ 1603-1605.
Hoppas nu någon känner sig intresserad att publicera några foton. PS även GS bussar för linje 24 hade nackstöd om jag minns rätt. Gick sedan till SL området.