Gullmarsplan, från början tror jag denna hette H27X
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H29%204136%20Gullmarsplan%20%28T%29%2CJohanneshov%201995-05-17.jpg)
Påpassligt! Men levererades den inte som någon H27-variant?
När 4136 levererades till SL 1991 hette den H27X, om jag minns rätt. Förövrigt den första Säffle 2000 till SL-trafiken, men omlitterades till H29 i samband med större leveranser av H29 från och med hösten 1992.
//Peter
Citat från: Karsten skrivet 23 februari 2021, 12:36:29 PM
Påpassligt! Men levererades den inte som någon H27-variant?
Skrev ju det ovanför bilden ;)
Äsch då! Bilden var för fin, så jag missade nog den lilla detaljen.
Överflyttad från Råsta?/Ulf
Kvar i Råsta 1993:
(https://i.postimg.cc/J0KX9MqV/4136-514-Sp-S-B.jpg)
Wow, en reprisbild från Spånga från år 1993 där jag såg bilden knappt 5 år tidigare.
PS. Vilket år slopades bussen?
Registrerades på Hölöskroten 2004-10-25, och avregistrerades ur CBR 2006-01-09.
Enligt: https://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=16761
En trevlig bekantskap som man minns. Lite av en hybrid mellan H27 och kommande H29 vad gällde inredning och instrumentering. Försågs under år 2000 med fullmatrisskyltar av fabrikat Mobitec.
Jo, minns den oxå som trevlig att köra.
Trevlig att köra? Det kan jag inte hålla med om. 4136 var en hemsk skrammelburk som växlade illa och hade noll känsla mellan gaspedal, bromspedal och asfalt. Försökte alltid byta bort den...Jämfört med 4137-4143 som hade gamla karossen slutar med 0-10 till gamla karossens favör. :)
//R
Jag körde ju aldrig de vagnar som gick till Linjebuss men däremot de H27 och H29 som gick till Swebus (Tyresö)
Min bestämda uppfattning är att H29 var av hemskt dålig kvalité, gick dåligt, växlade illa och materialen i inredningen var av låg kvalité, H27 var ljusår bättre.
Har för mig att 1549 var den som till nöds gick att köra med medans 1545 och ännu mer 1547 var hemska.
CitatÖverflyttad från Råsta?/Ulf
Tillfälligt skulle jag tro? För minns att jag kört den senare på Råsta igen, och då med nya frontskyltningen.
//R
Det var ju med H29 som Säffles kvalité brakade samman totalt. Karosser som krängde i kurvor, dåliga golv och golvfogar som sprack.
Det är nu folk blir arga på mig om jag håller med i föregående påstående. Så jag låter bli att säga nåt denna gång, och noterar att dessa personer inte vågar opponera sig direkt mot Citaro C2. 8)
Aldrig åkt en Säffle från andra halvan av 70-talet misstänker jag. Täby hade ett par H1or (5126-5130 har jag för mig) några år in på 80-talet och de var verkligen inget att hänga i julgranen. Skulle tro att de flesta skolådor var mer gediget konstruerade än dessa...
/Måns
Jo jag körde hela serien 5126-30 under flera år, visst skramlade det och vatten läckte in men dem gick bra och krånglade sällan.
Någon sa halvt på skämt att om det inte vore för SJ och SL´s stora beställningar av Volvobussar med Säfflekaross på 70-talet så skulle de gått i konkurs.
Vet iaf att flertalet vagnar hos SL fick förstärkas ovanför dörrarna så kvalitén var måhända inte den bästa.
Fuskade man så mycket bara för att hinna få fram så många bussar som möjligt på kortast tid?
Jag tolkade det mer som att kvalitén var generellt sett mindre bra och att de hade få beställningar, utöver från SJ och SL.
Skulle då dessa inte beställt så skulle antalet ordrar bli så få att de skulle konkat. Kanske ;)
Linje 872 var när bilden togs en tillfällig linje som användes som ersättning för pendeltågen. Pga. dubbelspårsutbyggnad var trafiken avstängd mellan Älvsjö och Västerhaninge och ersättningstrafiken ordnades genom ett antal tillfälliga linjer. Jag har för mig att 872 ersatte 810. Skillnaden mellan 810 och 872 var att 872 även stannade vid Handenterminalen.
Jag är osäker men har för mig att de andra linjerna var:
870 Älvsjö-Farsta strand-Trångsund-Skogås-Handen-Jordbro-Västerhaninge
871 Gullmarsplan-Handen-Jordbro-Västerhaninge
873 Gullmarsplan-Trångsund-Skogås-Östra Skogås
Man kan ju tänka sig att Råsta antingen lånat ut bussen för ersättningstrafiken eller att de körde turerna själva. Det står väl "Råsta" i SL-bussloggan.
(https://i.postimg.cc/fWBQVN11/6125-873-Sopranv-B.jpg)
H25 6125. Ser ut att stå Åkersberga /Vaxholm i loggan. Kan det stämma?
Körde också H20 5358 och H23C 4256 (alldeles ny till Söderort) på 873 från Nybodahallen den här sommaren.
Ja, det stämmer. De är från Åkersberga/Vaxholm!