Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 12 november 2020, 14:47:25 PM

Titel: Condor på Bromma för 50 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 november 2020, 14:47:25 PM
(https://i.postimg.cc/x1NfScZ9/Condor-Bm-F12nov70-Web.jpg)

En tankbil med Condor-hytt i bruk på Bromma Flygplats 12 nov 1970.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Condor på Bromma för 50 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 12 november 2020, 15:18:27 PM
Tack för ditt trevliga fotografi, varken Linjeflyg eller Esso finns kvar i dag.
Mvh zjbus
Titel: SV: Condor på Bromma för 50 år sedan
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 november 2020, 17:00:46 PM
http://www.linjeflyg.info/flygplan/conv2.htm
Convair Metropolitan 440
Titel: SV: Condor på Bromma för 50 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 12 november 2020, 17:21:41 PM
Jag menade att varken Linjeflyg eller Esso finns kvar i Sverige.
Titel: SV: Condor på Bromma för 50 år sedan
Skrivet av: Fredde skrivet 12 november 2020, 20:18:17 PM
Jag som trodde att det var en bild på en av tyska Condors tidiga maskiner... ::)

https://condor-newsroom.condor.com/en/de/about-us/history/ (https://condor-newsroom.condor.com/en/de/about-us/history/)
Titel: SV: Condor på Bromma för 50 år sedan
Skrivet av: Tom Hallström skrivet 19 november 2020, 15:39:30 PM
Slangen, eller kabeln, var kommer den ifrån? Inte tankbilen...
Titel: SV: Condor på Bromma för 50 år sedan
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 november 2020, 17:24:04 PM
Intressant ! Kan det vara dricksvatten eller tryckluft man fyller på ? Någon form av apparat finns som slangen/kabeln är ansluten till. Förvaras denna normalt i tankbilen ?
Titel: SV: Condor på Bromma för 50 år sedan
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 20 november 2020, 10:04:14 AM
Kan det vara ett elektriskt startaggregat?
Det är ju trotts allt ganska kraftiga motorer
att dra igång med planets batterier.
Även när planet står på backen så behövs
det ström för service och underhåll.