(H)östresa del 2a, dieselbussar i Lublin [9 bilder]

Startat av christianm, 02 november 2007, 21:36:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christianm

Del 2 i den här serien handlar om universitetsstaden Lublin i östra Polen. Här finns nästan allt man behöver för att kunna semestra - ett bryggeri och en massa trevliga pubar, en gamla stan med trevliga små gränder och vackra byggnader, ett pampigt slott och inte minst lokaltrafikfordon att digga (och fotografera).

Loklatrafiken verkar vara avreglerad i någon mån och bedrivs av två företag, MPK och MKP (fantasin flödar) där jag misstänker att det förra är den gamla hederliga, kommunala varianten.

Vi börjar med en titt på lite dieselbussar:


En Jelcz av lite nyare snitt fångad strax utanför Hotel Lwów som jag bodde på.


En likadan lite närmare centrum och gamla stan.


En inte så lyckad bild men jag tänkte på alla er som saknar Neoplanerna i Söderort  ;). I bakgrunden syns för övrigt slottet.


Här en lite äldre Jelcz från uppstickaren MKP.


En likadan fast från MPK.


MKP igen...


En Ikarus från MPK som verkar vara nyrenoverad om man får tro följande bild: http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-185449.html.




Den här verkar vara inhyrd från ett PKS-företag. När jag skulle hitta en bra plats att fota den på var den upptagen av... ja, två andra bussfotografer.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

wow så fin scania omnicity dom har där.
O den har snygg lack med  :o

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Omni

Bussen är med all säkerhet inhyrd av Scania Polska för att gå på demoturné i Polen av något slag, så då behöver dom inte få betalt för loggan :-)

Bussen ingår i en större order levererad till Warszawa på 50 bussar.

Uffe

Dan Henriksson

Väldigt fina bilder i trådarna från din (H)östresa, kul att kolla på!
/Danne