"SL"5735 i röd skrud...

Startat av Ulf Berlin, 27 oktober 2011, 22:46:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...och den märkningen blev ju inte långvarig,då den numera"heter"2195 i NOBs nummerserie.
Frågan är om den skulle ha numrerats om redan när den blev röd,eller?/Ulf


TekniskaHögskolan 2011-09-26

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 oktober 2011, 22:46:26 PM
...och den märkningen blev ju inte långvarig,då den numera"heter"2195 i NOBs nummerserie.
Frågan är om den skulle ha numrerats om redan när den blev röd,eller?/Ulf

Ja, så var det tänkt. Någon måste ha glömt att berätta för den seriöse och ambitiöse lackeraren att vänta ett tag med siffrorna.

Men för att gnälla lite tycker jag att det är lite trist att man inte kostar på nya registreringsskyltar för 80 kr styck när man lackar om ett fordon för många tusenlappar. Men jag antar att det bl.a har att göra med att man helst inte vill ha de nya aluminiumskyltarna pga att de inte tål SL-garagens hårdhänta tvättborstar. :-\

bjorn_k

 ;D ;D ;D

När denna eller annan Vega kommer på 638 eller 52 så blir man glad! Skönaste landsbygdsbussarna i Norrtälje just nu tycker jag som resenär...

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 27 oktober 2011, 22:59:34 PM
;D ;D ;D

När denna eller annan Vega kommer på 638 eller 52 så blir man glad! Skönaste landsbygdsbussarna i Norrtälje just nu tycker jag som resenär...

Jag skulle ta emot alla tillgängliga röda Vegor med öppna armar om någon skulle få för sig att placera dem i Rimbo.  8)
Ironiskt nog står flera av Keolis fina blå Vegor rampade på landstingets/Locums egen Rimbodepå i Vallby (norra Rimbo), medan resenärerna får åka Säffle. Åker man 648 får man till och med åka Säffle förbi Rimbodepån för att känna på ironin som upphandlingssystemet fört med sig. :-\

homer

#4
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2011, 22:56:50 PM


Men för att gnälla lite tycker jag att det är lite trist att man inte kostar på nya registreringsskyltar för 80 kr styck när man lackar om ett fordon för många tusenlappar. Men jag antar att det bl.a har att göra med att man helst inte vill ha de nya aluminiumskyltarna pga att de inte tål SL-garagens hårdhänta tvättborstar. :-\

precis som du säger, varför ska man kosta på fullt fungerande och läsbara skyltar mot nya som troligen ser ut som dem är 20 år gamla efter bara några månader

Mikael T Nilsson



Tack för denna diggabla bild där vagnen är SL röd med Keolis-nr. Här kommer en nytagen bild på samma vagn, dock märkt med Nobinanummer.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussfanatikern

Synd att man inte hyrde samtliga 30 bussar från Keolis eller allra helst köpte loss dom.
En renovering + ommålning av allihopa och sen så hade man haft riktigt bra bussar med både klimatanläggning och säkerhetsbälten.

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 29 oktober 2011, 00:37:51 AM
Synd att man inte hyrde samtliga 30 bussar från Keolis eller allra helst köpte loss dom.
En renovering + ommålning av allihopa och sen så hade man haft riktigt bra bussar med både klimatanläggning och säkerhetsbälten.

Ja, renovering och omlackering var ju exakt vad man fick lägga ner rätt stora pengar på de bara ett år yngre 55xx-Säfflevagnarna från Botkyrka, och då saknar de ändå AC, bälten och skrammelfri mjuk gång efteråt. Jag förstår att de måste rulla någonstans i något av Nobinas trafikområden. Men dessa var väl tyvärr en felsatsning redan från inköpstillfället 2002.

Det som talar till 55xx-vagnarnas fördel är väl främst att B12:an kan köras på RME, vilket inte B10:an i Vegan klarar. Och enligt SL:s Norrtäljeavtal med Nobina är ju RME-bränslet viktigare än passagerarkomfort i form av bälten, fjädring och AC. :-X

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2011, 03:38:30 AM
---
Det som talar till 55xx-vagnarnas fördel är väl främst att B12:an kan köras på RME, vilket inte B10:an i Vegan klarar. Och enligt SL:s Norrtäljeavtal med Nobina är ju RME-bränslet viktigare än passagerarkomfort i form av bälten, fjädring och AC. :-X

Så här skriver SL om saken i sin kvartalsrapport till Trafiknämnden:
"Kravet i E19B var att 75 procent av bussarna skulle drivas med förnybart drivmedel senast
vid utgången av 2016. Trafikoperatören Nobina har frivilligt, utan att detta finns som ett krav
i avtalet, erbjudit SL att driva samtliga bussar på förnybart bränsle (RME) från trafikstart. Det
är dock i dagsläget oklart hur många bussar som faktiskt tankar RME."


I den rapporten står också (något summariskt):
"Driftstarten av Norrtälje, Huddinge/Botkyrka/Söderort och Nacka/Värmdö har fungerat bra
med en stabil produktion och därmed inga större avvikelser. En ny entreprenör på ett
trafikområde har alltid har en viss inkörningstid och justeringar görs fortlöpande."


Hela rapporten finns här: http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3%A4mnden/2011/okt/%C3%84rende%203%20TN%201110-209%20Kvartalsrapport%20TN%20sept%202011.pdf

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 oktober 2011, 17:05:49 PM
Här kommer en nytagen bild på samma vagn, dock märkt med Nobinanummer.

Trevligt, Värst vad du åker ofta dig. Har du klippkort på rutten? ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2011, 09:52:55 AM
Trevligt, Värst vad du åker ofta dig. Har du klippkort på rutten? ;)

Tack! Man har sina favoritturer  ;)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: bjorn_k skrivet 27 oktober 2011, 22:59:34 PM
;D ;D ;D

När denna eller annan Vega kommer på 638 eller 52 så blir man glad! Skönaste landsbygdsbussarna i Norrtälje just nu tycker jag som resenär...



En av Carrusbussarna har tidigare observerats på 652:an, dock stomlinjeblå och med Keolisnummer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

5783

De gör sig bra i SL-rött tycker jag.  8)

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 oktober 2011, 17:05:49 PM

Tack för denna diggabla bild där vagnen är SL röd med Keolis-nr....


Tack för det.
I våra kretsar gäller det ju ibland att ha lite flax och komma vid rätt tidpunkt på stan ;)
Just denna märkning vore intressant att kunna ta reda på hur länge den
var märkt"5735"i röd lack,ty det rörde ju sig om högst två månader vilket är
väldigt kort tid i"SL land"?/Ulf