"Ta ett halvt steg tillbaka"

Startat av the0fiskis, 06 oktober 2011, 17:11:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.739034--ta-ett-halvt-steg-tillbaka-
"Varje dag håller 1 000-tals väntande passagerare på att få en backspegel i huvudet eller bli påkörda av en buss när de springer över gatan. Men många bussförare skyller riskerna på resenärerna."
detta gäller inte bara göterborg utan även sl  ::)
jag ser ofta folk springa framför bussar vid nacka forum, och nästan bli på körda, och folk som springer efter bussen till rödljuset och får hoppas att följa med....

Mikey

På tal om att bli påkörd av buss så är jag förvånad över att det inte sker ofta på Märsta bussterminal... Speciellt i rusningstrafik. Alla passagerare måste korsa rätt över asfalten samtidigt som bussar dundrar in från alla håll rakt in i folkmassorna som byter mellan tåg/buss. Oftast krypkör bussarna sakta genom virrvarret och tutorna används ofta för att "öppna upp" en väg. Har vid flera tillfällen sett personer som nästan blivit nedslagna av utsvängande bakpartier och backspeglar. Man borde ju kunna vända på alltet så att bussarna kör in från andra hållet istället.

the0fiskis

Citat från: Mikey skrivet 06 oktober 2011, 17:36:33 PM
På tal om att bli påkörd av buss så är jag förvånad över att det inte sker ofta på Märsta bussterminal... Speciellt i rusningstrafik. Alla passagerare måste korsa rätt över asfalten samtidigt som bussar dundrar in från alla håll rakt in i folkmassorna som byter mellan tåg/buss. Oftast krypkör bussarna sakta genom virrvarret och tutorna används ofta för att "öppna upp" en väg. Har vid flera tillfällen sett personer som nästan blivit nedslagna av utsvängande bakpartier och backspeglar. Man borde ju kunna vända på alltet så att bussarna kör in från andra hållet istället.
nu har jag inte sett hur det ser ut i märsta
men går det inte att sätta varingssingaler eller rödljus, om det "inte går" att vända trafiken...

mushkot

Och läser man kommentarerna blir man inte förvånad:

"Med en sådan attityd till fotgängare på hållplatserna eller trottoarerna bör man inte vara bussförare. Att använda bussens backspeglar som någon form av bestraffning mot passagerarna bör vara skälig orsak till avsked. "

Då har man verkligen inte förstått grejen. Hur sakta man än rullar gör det int att få en backspegel i skallen. Vet själv de gånger jag rullat in till nordstan under högtrafik, det är väldigt obehagligt när alla står såpass nära! Man kan ju inte heller kliva ur och be folk backa, man tycker ju att någon form av ren självbevarelsedrift borde få folk att backa nåt steg...

Niclas Rosenius

Citat från: mushkot skrivet 06 oktober 2011, 19:01:12 PM
Och läser man kommentarerna blir man inte förvånad:

"Med en sådan attityd till fotgängare på hållplatserna eller trottoarerna bör man inte vara bussförare. Att använda bussens backspeglar som någon form av bestraffning mot passagerarna bör vara skälig orsak till avsked. "

Då har man verkligen inte förstått grejen. Hur sakta man än rullar gör det int att få en backspegel i skallen. Vet själv de gånger jag rullat in till nordstan under högtrafik, det är väldigt obehagligt när alla står såpass nära! Man kan ju inte heller kliva ur och be folk backa, man tycker ju att någon form av ren självbevarelsedrift borde få folk att backa nåt steg...

  Det där har man sett då man varit vid Nordstan.

  Vi har samma problem här i Uppsala speciellt vid Stora Torget och Centralen.

  //Niclas

Danne B.

Ännu obehagligare är det, som förare, att närma sig en hållplats där oengagerade föräldrar låter sina bristfälligt (fritt?) uppfostrade barn springa hit och dit och jaga varandra. Man vet aldrig om dom kommer vända vid kanten eller fortsätta ut i gatan...

//Danne

Stinsen

Det här med backspeglar som slår folk i skallen. Är det så att problemet har blivit större / uppstått pga låggolvsbussar som är lägre och backspegeln hamnar då längre ner i förhållande till gatan. Eller är det så att backspeglarna blivit större i "modern tid"? Eller har mäniskorna blivt längre? Jag kan inte minnas att det här var något problem för 15 år sedan.

Tommy H

Citat från: Stinsen skrivet 06 oktober 2011, 23:25:24 PM
Det här med backspeglar som slår folk i skallen. Är det så att problemet har blivit större / uppstått pga låggolvsbussar som är lägre och backspegeln hamnar då längre ner i förhållande till gatan. Eller är det så att backspeglarna blivit större i "modern tid"? Eller har mäniskorna blivt längre? Jag kan inte minnas att det här var något problem för 15 år sedan.

Jämför du dagens backspeglar på stadsbussar med till exempel en klassisk Scania 112/113 så ju dagens speglar dubbelt så stora och sitter dubbelt så långt ut från karossen, så det i kombination med det allt mer stressade svenska folket skapar nog problemen...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Camilla

Jag såg en kille som blev ned mejad av en bakspegel i Grisslinge en gång av en av swebus 55XX bussar för bussen fick sladd när han skulle in på hållplatsen och killen hade en himla tur för han klarade  men en lättare huvudvärk

yngrot

Men nog sitter backspeglar lägre på dagens låggolv än de med normalgolv
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael Ringmarck

Är det mycket folk som står nära kanten så händer det att jag stannar 5-10 meter innan hållplatskuren, alltså där kön med resenärer slutar. Allt är förstås beroende på situationen. Ofta är det skolungar som står och knuffas och trängs när jag gör på detta viset och då tycker jag gott de kan få kliva på sist.   8)

Ersa

Består gruppen resenärer av endast gymnasieelever, som när man förstärker 647 från Rimbo på morgonen, så parkerar jag numera nästan alltid 1-2 meter från trottoarkanten. Eleverna får stiga ner på marknivå och därefter upp i lågentrébussen, som därmed helt förlorar sin lågentréfunktion då bussen ju är beroende av en hög trottoarkant för att kunna fungera som lågentré.
För att bestraffa? Nej, för att jag nästan garanterat trycker till minst en elev med antingen backspegel eller hela höger framhörn om jag kör närmare än så, och jag är trött på att dylika kollisioner sker ungefär varannan dag.

"Gör ni likadant i tunnelbanan?" är min öppna fråga till de som alltid ska stå för långt fram.

mushkot

Citat från: Mrbuss skrivet 09 oktober 2011, 20:40:29 PM
Är det mycket folk som står nära kanten så händer det att jag stannar 5-10 meter innan hållplatskuren, alltså där kön med resenärer slutar. Allt är förstås beroende på situationen. Ofta är det skolungar som står och knuffas och trängs när jag gör på detta viset och då tycker jag gott de kan få kliva på sist.   8)

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 05:21:03 AM
Består gruppen resenärer av endast gymnasieelever, som när man förstärker 647 från Rimbo på morgonen, så parkerar jag numera nästan alltid 1-2 meter från trottoarkanten. Eleverna får stiga ner på marknivå och därefter upp i lågentrébussen, som därmed helt förlorar sin lågentréfunktion då bussen ju är beroende av en hög trottoarkant för att kunna fungera som lågentré.
För att bestraffa? Nej, för att jag nästan garanterat trycker till minst en elev med antingen backspegel eller hela höger framhörn om jag kör närmare än så, och jag är trött på att dylika kollisioner sker ungefär varannan dag.

"Gör ni likadant i tunnelbanan?" är min öppna fråga till de som alltid ska stå för långt fram.

Problemet vid hållplatser som Nordstan, iallafall som den tidigare var utformad, är att detta inte är möjligt. Har du hjulen mot kanten vid hållplatsen, har du ca 10cm mellan spegel och räcke på andra sidan. Längre bak är också svårt, då dels verkar folket sprida sig jämt längs hela kanten, och dels blockerade man för andra bussar och spårvagnar att komma in till hållplatsen...

En buss brummar

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 05:21:03 AM
Består gruppen resenärer av endast gymnasieelever, som när man förstärker 647 från Rimbo på morgonen, så parkerar jag numera nästan alltid 1-2 meter från trottoarkanten. Eleverna får stiga ner på marknivå och därefter upp i lågentrébussen, som därmed helt förlorar sin lågentréfunktion då bussen ju är beroende av en hög trottoarkant för att kunna fungera som lågentré.
För att bestraffa? Nej, för att jag nästan garanterat trycker till minst en elev med antingen backspegel eller hela höger framhörn om jag kör närmare än så, och jag är trött på att dylika kollisioner sker ungefär varannan dag.

"Gör ni likadant i tunnelbanan?" är min öppna fråga till de som alltid ska stå för långt fram.

Att parkera som du säger ute i gatan så resenärerna får ta steg ner och sedan upp igen i bussen är ej att rekomendera ifall ett tillbud händer. Du får mer problem om resenärerna snubblar och faller med tänderna i bussöppningen och slår ut sina tänder eller får andra men. Då är det betydligt bättre att parkera en bit innan. Du riskerar inga skador eller liv och kan alltid hänvisa till säkerhetsaspekten ifall synpunkter dyker upp. Du kan däremot aldrig rättfärdiga att du parkerar en bit ut i gatan för att slippa slå i skallen på närgågna resenärer.

Ersa

Citat från: En buss brummar skrivet 10 oktober 2011, 13:08:45 PM
Att parkera som du säger ute i gatan så resenärerna får ta steg ner och sedan upp igen i bussen är ej att rekomendera ifall ett tillbud händer. Du får mer problem om resenärerna snubblar och faller med tänderna i bussöppningen och slår ut sina tänder eller får andra men. Då är det betydligt bättre att parkera en bit innan. Du riskerar inga skador eller liv och kan alltid hänvisa till säkerhetsaspekten ifall synpunkter dyker upp. Du kan däremot aldrig rättfärdiga att du parkerar en bit ut i gatan för att slippa slå i skallen på närgågna resenärer.

"En bit" innan kan ju variera. I mitt fall torde den biten behöva vara c:a 15-18 meter, dvs en busslängd.
Att resenärerna ska snubbla och falla med tänderna i bussöppningen tror jag inte är någon större risk då 95% av alla hållplatser vi trafikerar med dessa "lågentrébussar" i Roslagen helt saknar trottoarkanter, och därför alltid gör bussarna svårtillgängliga.