"Storleksvinst" med ledbuss vs boggi?

Startat av danneh, 24 november 2010, 22:16:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Citat från: M skrivet 25 november 2010, 05:18:16 AM
Vem har inbillat dig det. Du hör väl skälv hur dumt det låter va?

/M

Det var i alla fall så på 7500 som går i Malmö, sen vet jag inte hur det är på andra modeller såsom B9S då jag aldrig åkt med sådana. Kan dock ha något att göra med stolarrangemanget. Alla sitter vända med benen mot mitten.

Johan B

Citat från: Ingemar skrivet 25 november 2010, 06:40:04 AM
Däremot körde jag för många år sedan en B10L Vega lågentre (HPX600) med fullt med sittande, stående bakom bakaxeln och inga stående fram. Det var inget roligt, alldeles för lite styrtryck, bussen dansade fram över vägen...

Problemet var samma på Swebus B10L-bussar (Carrus City) som man körde på dåvarande linje 85 i Göteborg.

Johan B

Citat från: danneh skrivet 24 november 2010, 22:16:50 PM
Hej,
Efter att ha kollat kapaciteten på ett antal bussar i GBG så ser det ut såhär: 48 sittande och 70 stående på en Solaris Urbino 15. Och i en Volvo 8500 ledbuss, så är det 43 och 80? Så skillnaden inom antalet stående är inte mer än 10 pers? Och ännu fler stående än Solarisen är det på Volvo 8500 boggies. Så hur kommer det sig att man "klagar" på att Västtrafik inte krävde ledbuss på 50, 90 och 99? Man tjänar ju inget på det i stort sett?
Eller har jag missat något?

Veolias nya B9S-ledbussar är felmärkta, de är av modell 7500. 8500 har höggolv efter mittdörren som på OmniLink. Tyvärr envisas man med låggolv hela vägen, med 8500-modellen i ledutförande hade man kunnat ta in 57 sittplatser. Då har jag räknat med 2-2-1 och utan barnvagnsplats i släpet då den är meningslös i o m höggolvet bak men utnyttjar man hela högersidan bakom hjulhuset fram så är det i regel tillräckligt med barnvagnsutrymme ändå.

danneh

#18
Citat från: forthemoment skrivet 25 november 2010, 00:31:23 AM
Fram för mer ledbussar igen (Bara inte Solaris gas ledbussar som jag hörde ett rykte om att det var på gång!! Att dom funderade på att beställa det!!)

Funderar de fortfarande på det? hade varit kul med en ny busstyp och framförallt fler ledbussar! Och jag som passagerare har inget emot Solaris om Veolia kan få vett i skallen och byta dessa skitsäten! Så jag vet inte om ja skall skratta eller gråta om jag ser en Urbino 18 i GBG...

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 25 november 2010, 21:59:05 PM
Veolias nya B9S-ledbussar är felmärkta, de är av modell 7500. 8500 har höggolv efter mittdörren som på OmniLink. Tyvärr envisas man med låggolv hela vägen, med 8500-modellen i ledutförande hade man kunnat ta in 57 sittplatser. Då har jag räknat med 2-2-1 och utan barnvagnsplats i släpet då den är meningslös i o m höggolvet bak men utnyttjar man hela högersidan bakom hjulhuset fram så är det i regel tillräckligt med barnvagnsutrymme ändå.

Barnvagnsplatsen i den bakre delen av den normalgolvade 8500 är inte alls värdelös. Och vad gör det att man har plockat bort fyra st vanliga fasta stolar, om dessa istället ersatts med fyra st nedfällbara stolar på den barnvagnsplatsen? När denna plats (med sina två par nedfällbara stolar) inte krävdes och därför saknades på B9S-vagnarna (8500) i Umeå blev det genast problem med att bara 1-2 st barnvagnar fick plats i hela den 18 meter långa bussen. Så nästa upphandling ska man åter kräva bakre barnvagnsplats.

Fram till 1990-talet innan lågentréhysterin blåst in över landet, körde man ju med normalgolvsbussar i stadstrafik vilka hade barnvagnsplatser både vid mitt- och bakdörren, och trots att det var normalgolv vid båda dörrarna gick det att få in barnvagnarna. Rullstolar däremot kräver självklart lågentré i mittdörren, men barnvagnarna kan man gott ha längst bak trots normalgolvet.

Ersa

Citat från: danneh skrivet 25 november 2010, 22:40:44 PM
Funderar de fortfarande på det? hade varit kul med en ny busstyp och framförallt fler ledbussar! Och jag som passagerare har inget emot Solaris om Veolia kan få vett i skallen och byta dessa skitsäten! Så jag vet inte om ja skall skratta eller gråta om jag ser en Urbino 18 i GBG...

Några Urbino 18LF (18-meters ledvagn med låggolv) med stark dieselmotor och bekväma säten vore ju inte alls fel att åka i.