"Storleksvinst" med ledbuss vs boggi?

Startat av danneh, 24 november 2010, 22:16:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Hej,
Efter att ha kollat kapaciteten på ett antal bussar i GBG så ser det ut såhär: 48 sittande och 70 stående på en Solaris Urbino 15. Och i en Volvo 8500 ledbuss, så är det 43 och 80? Så skillnaden inom antalet stående är inte mer än 10 pers? Och ännu fler stående än Solarisen är det på Volvo 8500 boggies. Så hur kommer det sig att man "klagar" på att Västtrafik inte krävde ledbuss på 50, 90 och 99? Man tjänar ju inget på det i stort sett?
Eller har jag missat något?

Titeln ändrad, från boggie till boggi

danneh

Men om det bara skiljer 6-10 ståplatser imellan? Som det gör i Göteborg.

Optimal

Lite OT. Heter det inte Boggi?, alltså utan e?. Det var det jag fick lära mig för 100 år sen  :)

Cyklisten

Är det inte så att på Volvo får man inte ha stående bakom bakaxeln?

danneh

Möjligt att det är utan e.et.. Jag har aldrig förstått hur det ordet stavas  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jim skrivet 24 november 2010, 22:41:22 PM
Lite OT. Heter det inte Boggi?, alltså utan e?. Det var det jag fick lära mig för 100 år sen  :)

Jo, det skall vara boggi även om stavningsprogrammet i Words inte tycker så. Boggi, boggin, boggier. Men det är ett av de mest misshandlade orden  svenska tidningar. Man kan se boggie, bogie, boogey...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AO

Storleksvinsten är väl inte direkt jättestor med en ledbuss jämfört med boggi som sagt, det beror ju iofs på vilken ledbuss och boggibuss man jämför. MEn en annan fördel med ledbussar i stadstrafik handlar ju om framkomligheten då det inte alltid är möjligt att köra stadstrafik med boggi pga tvära svängar mm.

Ersa

Citat från: danneh skrivet 24 november 2010, 22:16:50 PM
Så hur kommer det sig att man "klagar" på att Västtrafik inte krävde ledbuss på 50, 90 och 99? Man tjänar ju inget på det i stort sett? Eller har jag missat något?

Folk i gemen lever väl kvar i tider då ledvagnar för tätorts- och förortstrafik hade normalhögt golv och tog c:a 70 sittande. Idag har ju tillgänglighetskraven dock betytt lösningar med lågentré och sidmotorer som lett till att antalet sittplatser gått ner till c:a 50-55 st för en modern ledvagnar för tätorts- och förortstrafik, vilket är samma antal som en 15-meters lågentréboggivagn samt en 13,5-meters normalgolvad tvåaxlig kortbuss rymmer. Jag vet även om små normalgolvade 12-meters landsbygdsvagnar med 54 st stolar.

Så slutsatsen är att man inte vinner särskilt många stolar på att byta en 15-meters boggivagn till en 18-meters ledvagn.

Ersa

Citat från: Jim skrivet 24 november 2010, 22:41:22 PM
Lite OT. Heter det inte Boggi?, alltså utan e?. Det var det jag fick lära mig för 100 år sen  :)

Akkurat så.
Boggi är två eller flera axlar intill varandra för att minska axeltrycket.
Boggie, eller Boogie woogie är en pianobaserad musikgenre utvecklad ur blues i USA omkring år 1900, dvs tio år innan Jim lärde sig om vad en boggi var! ;)

forthemoment

När man kör 50, 99 och 58:an som dom har Solaris på ibland så är det ju många som klagar! Jag har också sett att det är liten skillnad på det officiella som står hur många som får vara, men jag tycker att det kommer in betydligt mer folk i en ledbuss ändå (stående). Och framkomligheten är ju mycket bättre på sina ställen. Men man vänjer ju sig men vissa ställen gäller det ju och hålla tungan rätt i mun när man kör boggi. Jag som mest kör 16 vet ju att allt är relativt det funkar ju med boggi om turtätheten e hög på 50, men som 16 och dubbellederna dom blir ju ofta fulla och man får lämna folk, men det funkar ju då det kommer en ny efter 3-4 min. Men på 58:an när man t.ex. får lämna folk på hållplatsen om du kör Solaris boggi och dom får vänta 30 min då är det ju inte roligt!! Även när jag jobbat övertid på fre-lör nätter och kört t.ex. 50 på natten från stan eller till stan så händer det att man får lämna en del folk kvar då boggi inte räcker till. Jag hänvisar alla resenärer som skäller ut mig för att jag kör med för kort buss :P till att ringa Västtrafik och klaga!! Dock har jag kört några ggr i början och sett det även nu det sista att Veolia sätter ut en kortbuss Solaris på ett omlopp 50/92/94 Då har man nöjda passagerare!! Det e ju bara idiotiskt att ha en 12 metare i rusnings omlopp på dom linjerna!! Fram för mer ledbussar igen (Bara inte Solaris gas ledbussar som jag hörde ett rykte om att det var på gång!! Att dom funderade på att beställa det!!)
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 25 november 2010, 00:25:38 AM
Akkurat så.
Boggi är två eller flera axlar intill varandra för att minska axeltrycket.
Boggie, eller Boogie woogie är en pianobaserad musikgenre utvecklad ur blues i USA omkring år 1900, dvs tio år innan Jim lärde sig om vad en boggi var! ;)

Tror många blandar ihop det med musikgenren. 

M

Citat från: Cyklisten skrivet 24 november 2010, 22:42:18 PM
Är det inte så att på Volvo får man inte ha stående bakom bakaxeln?
Vem har inbillat dig det. Du hör väl skälv hur dumt det låter va?

/M

Ingemar

Citat från: M skrivet 25 november 2010, 05:18:16 AM
Vem har inbillat dig det. Du hör väl skälv hur dumt det låter va?

/M
Däremot körde jag för många år sedan en B10L Vega lågentre (HPX600) med fullt med sittande, stående bakom bakaxeln och inga stående fram. Det var inget roligt, alldeles för lite styrtryck, bussen dansade fram över vägen...
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Mats Karlsson

Citat från: Jim skrivet 24 november 2010, 22:41:22 PM
Lite OT. Heter det inte Boggi?, alltså utan e?. Det var det jag fick lära mig för 100 år sen  :)
Både boggi och boggie är rätt. För 100 år sedan (som Du nämner) användes dock företrädesvis stavningen boggie (ibland bogie). Numera har det glidit över mot mest boggi. När jag var ung var det dock i huvudsak boggie som gällde, i varje fall i de flesta tekniska samamnhang. Jag använder nog ofta fortfarande stavningen boggie av gammal vana, därför att jag har läst väldigt mycket äldre teknisk litteratur, både privat och i tjänsten.

Omnilasse

Det är som antytts här en diskussion om hur många passagerare bussen får ha enligt tillverkaren - en helt annan hur bekvämt det är.  Detta har ju inte trafikhuvudmännen ännu uppmärksammat överallt. Och det är ju rätt stor skillnad mellan olika tillverkare. Det handlar ju också om hur lång boggin är - om boggin är på närmare 15 meter - ja då är det i stort sett bara "leden" som skiljer. Är det kortare boggivagnar på dryga 12 är det förstås skillnad.
En annan aspekt rör ju också antal dörrar i vagnen.

Det intressanta är ju att problemet gäller ju åt andra hållet också. Olika former av midibussar tar ju nästan lika många passagerare idag som en normalbuss 12-meters låggolvare. Så för linjer där man inte planerar för stående, skulle man säkert kunna minska storleken där och få en betydligt billigare busstyp både i inköpspris och drift. Normalbussen i låggolvsvariant har ju - i sittplatshänseende - blivit en väldigt ineffektiv fordonstyp.