"vilken idiot, varför stannade han just där"

Startat av homer, 27 oktober 2010, 22:10:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

man kan ju fråga sig  varför bussen inte bara svängde över och ställde sig på fel sida vägen. då hade man haft tre meter extra utan att behöva köra onödigt långt. dt är alltid lätt att vara efterklok.

Björn Forslund

Citat från: igel skrivet 28 oktober 2010, 13:22:30 PM
man kan ju fråga sig  varför bussen inte bara svängde över och ställde sig på fel sida vägen. då hade man haft tre meter extra utan att behöva köra onödigt långt. dt är alltid lätt att vara efterklok.

I sådana situationer tänker man nog bara på att få stopp och utrymma. Dessutom kan det mycket väl vara så att bussen stoppade prompt pga utslaget elektroniksystem med stoppad motor, eller utlöst p-broms ifall tryckluftrören smält av hettan.

Peter Elmheden

Enligt säkra källor så fick föraren upp felmeddelandet/varningen "kontrollera motor vid nästa stopp".
Föraren väljer att stanna på nästa hållplats för att göra just det varningen säger.
100m innan hållplatsen på ett backkrön stannar sedan motorn och går inte att starta igen.
Föraren rullar ner till hållplatsen för att stå mindre trafikfarligt, det går inte att öppna dörrarna med
manöverknapparna utan nödöppnaren används.
Föraren går ur fordonet och ser att det ryker från motorn och evakuerar då alla passagerarna sedan
är elden ett faktum.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2010, 18:13:55 PM

Vad gäller trafikchefen A.K så anser jag att han gjorde de uttalanden han har befogenhet att göra, eftersom det är en försäkringsfråga varken kan eller får han lägga sig i detta arbeten.

Det som var cyniskt var svaret "Vi har gjort vad vi skall göra. Vi har tagit hit en annan buss i stället för den som brann". Men som jag skrev: vi vet hur han svarade. Vi vet inte hur frågan som han svarade på var formulerad. Och inte heller om svaret klippts på något konstigt sätt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Elmheden

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 18:22:47 PM
Det som var cyniskt var svaret "Vi har gjort vad vi skall göra. Vi har tagit hit en annan buss i stället för den som brann". Men som jag skrev: vi vet hur han svarade. Vi vet inte hur frågan som han svarade på var formulerad. Och inte heller om svaret klippts på något konstigt sätt.




Ofta är det ju så när man har med media att göra, att det materialet som finns klipps ihop på ett
sätt som gör reportaget i sig mer intressant att följa.
Hade man som intervjuobjekt möjligheten att få ta del av det som skall sändas hade nog mycket tagit en annan form.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 oktober 2010, 18:41:23 PM

Ofta är det ju så när man har med media att göra, att det materialet som finns klipps ihop på ett
sätt som gör reportaget i sig mer intressant att följa.
Hade man som intervjuobjekt möjligheten att få ta del av det som skall sändas hade nog mycket tagit en annan form.

Säkert! Fast det har man alltså inte tvärtemot vad många som aldrig blivit intervjuade i etermedia tror. Man brukar inte ha det i en dagstidning heller. I bästa fall har man det i en facktidning men det är ändå alltid redigeraren som har sista ordet. Även ordet efter journalisten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

sukkeri

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2010, 18:13:55 PM
Vad jag kan begripa av det hela så bör det vara så att stallägaren saknat fullständig brandförsäkring eller inte haft försäkrat till fullt värde, i annat fall skulle det egna bolaget genom hennes försäkring sköta återställandet och självrisken skulle om bussföretaget ansågs helt eller delvis vållande betalas genom dennes trafikförsäkring.

Det enda det skulle kunna bli debatt om är alltså självrisken på x antal basbelopp och eftersom byggnaden var nyuppförd blir det heller inget åldersavdrag.

Vad gäller trafikchefen A.K så anser jag att han gjorde de uttalanden han har befogenhet att göra, eftersom det är en försäkringsfråga varken kan eller får han lägga sig i detta arbeten.

Stallsägarens brandförsäkring har nog inget med saken att göra. Det är den som orsakar skadan som ersätter den på ett eller annat sätt.

Stinsen

Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 oktober 2010, 16:48:15 PM
Enligt säkra källor så fick föraren upp felmeddelandet/varningen "kontrollera motor vid nästa stopp".
Föraren väljer att stanna på nästa hållplats för att göra just det varningen säger.
100m innan hållplatsen på ett backkrön stannar sedan motorn och går inte att starta igen.
Föraren rullar ner till hållplatsen för att stå mindre trafikfarligt, det går inte att öppna dörrarna med
manöverknapparna utan nödöppnaren används.
Föraren går ur fordonet och ser att det ryker från motorn och evakuerar då alla passagerarna sedan
är elden ett faktum.

Om det nu är så det gått till så ligger det ju en hel del i häst-tantens uttalande. Jag menar, man får upp en varning om att något är fel, sedan lägger motorn av och man fortsätter försöka rulla vidare... Kan man lägga ihop 1 + 1 så borde man kunna klura ut att det skulle kunna vara något i bränslesystemet som havererat och att det är ytterst brandfarligt = Stanna direkt! Hade backen varit längre och han därmed rullat en ännu längre stund så hade han ju utsatt sig själv och resenärerna för direkt livsfara om det nu brann när han klev ur bussen!

KG

Kontrollera motor vid nästa stopp får jag upp i princip varje vecka på våra bussar. Det är ingenting man bryr sig om så länge motorn går.

Lägger motorn av, vilket har hänt flertalet gånger, försöker man bara starta den igen och köra vidare. Dom har alltid startat igen för mig. Men självklart kollar man i backspeglarna så det inte ryker där bak.

Min poäng är, detta är så pass vanligt att man är avtrubbad, man tror inte det kan vara något allvarligt.

JDS

Citat från: Stinsen skrivet 30 oktober 2010, 01:27:58 AM
Om det nu är så det gått till så ligger det ju en hel del i häst-tantens uttalande. Jag menar, man får upp en varning om att något är fel, sedan lägger motorn av och man fortsätter försöka rulla vidare... Kan man lägga ihop 1 + 1 så borde man kunna klura ut att det skulle kunna vara något i bränslesystemet som havererat och att det är ytterst brandfarligt = Stanna direkt! Hade backen varit längre och han därmed rullat en ännu längre stund så hade han ju utsatt sig själv och resenärerna för direkt livsfara om det nu brann när han klev ur bussen!

Efterklokhet, den enda vetenskap som ALDRIG har fel!  :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Hindsight_bias

lil-sis

Citat från: Stinsen skrivet 30 oktober 2010, 01:27:58 AM
Om det nu är så det gått till så ligger det ju en hel del i häst-tantens uttalande. Jag menar, man får upp en varning om att något är fel, sedan lägger motorn av och man fortsätter försöka rulla vidare... Kan man lägga ihop 1 + 1 så borde man kunna klura ut att det skulle kunna vara något i bränslesystemet som havererat och att det är ytterst brandfarligt = Stanna direkt! Hade backen varit längre och han därmed rullat en ännu längre stund så hade han ju utsatt sig själv och resenärerna för direkt livsfara om det nu brann när han klev ur bussen!

Jo brand är ju det första man har i bakhuvudet när bussen signalerar fel. För det händer ju titt som tätt varje dag. Att motorn dör och behöver startas om beror ju varenda gång på att det är brand som är fel.

Eller så var det det här med elsystem och datorer.

Husknuten

Ett nybyggt stall med eternitplattor på taket? Jag tror att Jannica far med lite osanning här.

lil-sis

Citat från: Husknuten skrivet 06 november 2010, 12:07:50 PM
Ett nybyggt stall med eternitplattor på taket? Jag tror att Jannica far med lite osanning här.

Inredningen var nybyggd.