(VOOSOD) en Vega, en Omni, en Omni, en Säffle, en Omni och en DAB = Norrtälje

Startat av Andreas, 07 april 2010, 00:54:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas



Busslink 5753 fick rycka in på 651E idag. Någon som vet varför bussarna skyltar 651E, när det står 651 på avgångstavlan i vänthallen, samt att linjen ju heter 651? Linjen verkar ju inte heller gå särskilt ofta, så varför man skall behöva skylta 651E är för mig ett riktigt mysterium... Det fina är, att när bussen kommer tillbaka till busstationen igen, så står det 651 Norrtälje, det ser mycket mer logiskt ut.


En av de nyaste kortvagnarna, Omnilinken 6673, ankommer busstationen.



Lite senare ankom en annan av de tre kort-Omnilinkarna, 6672, med en full busslast ifrån Yxlan på linje 632.


Aaaah! :D Rätt buss för rätt linje, precis så här skall det se ut! Busslink 4425 lastar på med nya passagerare som skall iväg med linje 638 mot Vätö. Förutom något småfel på ena destinationsskylten, så gick bussen som ett skott, det var härligt att se!  ;)

Jag blev orolig ett tag. Jag och päronen (föräldrarna  ;D) var ute vid fritidsstugan i närheten av Vätö under påsken och när de dels hade varit inne med bilen för att handla mat på Skärtorsdagen, samt när far min skulle åka hem, tidigare än mor och jag, på påskdagen, så sade de båda dagarna att det bara hade rullat fina och fräscha bussar på 638:an, vilket jag kopplade till att det skulle ha varit Omnilinkkortvagnar som intagit linjen och att 442X-vagnarna var borta från denna linje. Eventuellt skulle det kunna ha varit en DAB också. Men när jag väl såg 4425 stå där, så kändes det som att tiden stått stilla en tid. Det kändes riktigt, riktigt bra! :D



En av de nya Omnilinklederna, Busslink 6037, har på den övre bilden utgjort en 676 till Norrtälje och har just släppt av alla passagerare.
På den undre bilden, lassar samma buss på nya passagerare, fast den då skall rulla på linje 631 till Rådmansö. Rätta mig om jag har tolkat detta fel, men fanns det något slags system för länge sedan, att vissa bussar ifrån Stockholm kunde gå direkt via Norrtälje till exempelvis Rådmansö, Vätö, Lohärad mfl., så att m.a.o. slapp byta buss vid Norrtälje? Anledningen till att jag frågar, är att min släkt har haft sommarstugor länge i Roslagen, min familj exempelvis norr om Norrtäljeviken, andra släktingar och nära vänner till oss har sommarstugor på Rådmansö osv. Jag har fått för mig att min far har berättat att man kunde åka direktbuss till Rådmansö nämligen, då hans familj hade sommarstuga på Gräddö på 60-70 - talet någon gång. Något som jag bara har fått för mig eller var det verkligen så?

I och med att 636 och 637 har hållplatslägen i riktning mot Stockholm och åtminstone 637 även ut från Stockholm mot Grisslehamn/Ellan, så funderar jag på om de linjerna kan ha överlevt med lite av detta system.


En av SLs enstaka DABar dök också upp på bild. Individen på bilden är Busslink 1571, som skall rulla iväg som linje 634 mot Blidö. Det fanns ett fel med bussen och det såg man direkt när den åkte iväg. Den bakvikten var inte dålig. Jag gissar på att det var något kajko med hydrauliken eller något liknande, för på håll så såg framdelen av bussen ut att vara runt en halvmeter ovanför bakdelen.  :P













Jan

I branschen 37 år

Carl Eric

Citat från: Andreas skrivet 07 april 2010, 00:54:01 AM


Busslink 5753 fick rycka in på 651E idag. Någon som vet varför bussarna skyltar 651E, när det står 651 på avgångstavlan i vänthallen, samt att linjen ju heter 651? Linjen verkar ju inte heller gå särskilt ofta, så varför man skall behöva skylta 651E är för mig ett riktigt mysterium... Det fina är, att när bussen kommer tillbaka till busstationen igen, så står det 651 Norrtälje, det ser mycket mer logiskt ut.


En av de nyaste kortvagnarna, Omnilinken 6673, ankommer busstationen.



Lite senare ankom en annan av de tre kort-Omnilinkarna, 6672, med en full busslast ifrån Yxlan på linje 632.



Är det bara hos mig där de 5 översta bilderna är utbytta mot reklam för Pro varianten av photobucket?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas

Citat från: calken skrivet 07 april 2010, 08:30:44 AM
Är det bara hos mig där de 5 översta bilderna är utbytta mot reklam för Pro varianten av photobucket?

De blev det efteråt, irriterande nog, jag skall försöka lägga tillbaka bilderna igen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas skrivet 07 april 2010, 08:51:49 AM
De blev det efteråt, irriterande nog, jag skall försöka lägga tillbaka bilderna igen.

Det blir så ibland när man öppnar dina inlägg.
Problemet med Photobucket är att de inte tillåter för mycket trafik på kort tid. Om man lägger ut för många bilder så alstrar det trafik och det hjälper alltså inte att lägga ut indragna bilder på nytt. Om de får för mycket trafik tas bilderna bort temporärt eller beständigt.
Rådet är att du byter lagringskälla eller i andra hand sprider bildvisningarna bättre och inte lägger ut så många bilder samma dag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2010, 08:58:45 AM
Det blir så ibland när man öppnar dina inlägg.
Problemet med Photobucket är att de inte tillåter för mycket trafik på kort tid. Om man lägger ut för många bilder så alstrar det trafik och det hjälper alltså inte att lägga ut indragna bilder på nytt. Om de får för mycket trafik tas bilderna bort temporärt eller beständigt.
Rådet är att du byter lagringskälla eller i andra hand sprider bildvisningarna bättre och inte lägger ut så många bilder samma dag.



Ok. Tack för informationen. Jag skall börja söka efter en bättre lagringskälla än Photobucket isf. Just nu så fixade jag bara till ett ny profil på Photobucket lite tillfälligt, för att kunna lägga ut bilderna.

Bussmicke

Man kan ju skaffa något att betala för så slipper man problemen.

http://www.one.com/sv/ är väldigt billiga.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas


yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina