Vinter på Mälaröarna

Startat av Tommy E, 25 december 2009, 23:25:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Som de flesta nog har märkt är vintern här, och den senaste tiden har följande kunnat skådas! ;)

Arriva 7098 vid hpl Färjestadsvägen


Svårt att se på bilden vilken buss det här är, men någon av Arriva 7002-7007 är det. Hpl Sånga Kyrka.


Arriva 7151, hpl Färjestadsvägen


Arriva 7016, hpl Ekerö Centrum


Arriva 7001 förbereder sig för avgång från Ekerö Centrum mot Kaggeholm.


7001 framme vid Kaggeholms Slott.


Här har vi 7098 en gång till, nu vid Jäsängen.


Avslutar med 7116 på samma ställe.


Hoppas bilderna föll i smaken!
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Cero

Fina bilder. Det skulle vara intressant att veta hur Omnilinkvagnarna klarar av vintern på landet ute på Mälaröarna. När det gäller Nacka/Värmdö hävdas ju att endast volvoleder med drivning på mittaxeln kan användas på landsortslinjerna och att allt som driver på tredje axeln fastnar, men på Mälaröarna förefaller det ha fungerat i åratal. Dessutom uppfattar jag att N/V har betydligt större mängd inställd trafik när snö faller än både Mälaröarna och Roslagen, trots vagnparkens utformning (tänker då företrädesvis på ledvagnarna). Finns någon som kan sprida mer ljus över detta?

Karsten

Citat från: Cero skrivet 25 december 2009, 23:41:08 PM
Fina bilder. Det skulle vara intressant att veta hur Omnilinkvagnarna klarar av vintern på landet ute på Mälaröarna. När det gäller Nacka/Värmdö hävdas ju att endast volvoleder med drivning på mittaxeln kan användas på landsortslinjerna och att allt som driver på tredje axeln fastnar, men på Mälaröarna förefaller det ha fungerat i åratal. Dessutom uppfattar jag att N/V har betydligt större mängd inställd trafik när snö faller än både Mälaröarna och Roslagen, trots vagnparkens utformning (tänker då företrädesvis på ledvagnarna). Finns någon som kan sprida mer ljus över detta?

Det är väl så att en skribent av oss som kör på N/V hävdar att endast mittaxeldrivna ledvagnar fungerar där? Jag har i alla fall inte hävdat det, även om jag ställer mig skeptisk till att en pusherled klarar sig bättre än en B10M i svårt väglag. Volvo B9S är i alla fall tämligen hopplösa att ta sig fram med i snö och på isbana.

JDS

Citat från: Cero skrivet 25 december 2009, 23:41:08 PM
Dessutom uppfattar jag att N/V har betydligt större mängd inställd trafik när snö faller än både Mälaröarna och Roslagen, trots vagnparkens utformning (tänker då företrädesvis på ledvagnarna). Finns någon som kan sprida mer ljus över detta?

En bidragande orsak är kanske att Mälaröarna och Roslagen till stora delar är ganska platt land, medan landskapet i Nacka/Värmdö mer påminner om en äggkartong med en hel del backar kombinerade med tvära kurvor?

Karsten

Det är också tre olika trafikutövare i Nacka/Värmdö, Roslagen och Mälaröarna. Kan det påverka hur mycket trafik som ställs in?

Niclas Rosenius



   Min egen erfarenhet av pusherledbussar är ganska god. Mycket är körtekniken med dom.

   Många trycker gasen i botten och så sitter man fast. Man får ta och gasa försiktigt för att ta sig loss i uppförsbackar. Har själv inte kört fast på mina 24 år bakom ratten med en ledbuss.

   Tycker att en B10M är för lätt över drivhjulen.

   //Niclas
   

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Cero

Tack för svaren på min lilla undring. Jag kan tänka mig att Mälaröarna och Roslagen är plattare än N/V men det beror nog också väldigt mycket på föraren och fordonets skick hur väl man tar sig fram. Dessutom har ju plogningens utförande en viss verkan. Rent fysiologiskt är ju pushern en sämre konstruktion än mittmotorvagnen men som resenär har jag nog faktiskt bättre erfarenhet av resor på dåligt plogade vägar med backar med Sc CN113 led än med B10M. De förra kräver måhända lite mer försiktighet av föraren och den hade kanske lättare att få sladd men B10M tyckte jag oftare fastnade i backar pga mindre vikt över drivhjulen. Detsamma gällde för övrigt även kortvagnarna av B10M.

Men som vanligt är det väl en fråga om tycke och smak i kombination med förarens skicklighet. En duktig förare kan få ut det mesta av vilket fordon som helst.