"Småbarn i skräckfärd med långfärdsbuss" (Norrlandskusten)

Startat av Jessika, 29 maj 2007, 09:40:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

En artikel i VK idag om en mamma som reste själv med två små barn med Norrlandskusten från Sundsvall och som väl inte precis fick en så trevlig resa. Först fick alla tre trängas på en och samma plats på en fullsatt plats från Sundsvall, sedan blev de tillsagda att byta buss i Härnösand för att få sittplats, men den bussen gick bara till Ö-vik så där fick de byta buss IGEN - som sagt ensam mamma med två småttingar, bagage, barnvagn och otrevliga chaffisar (som det verkar).
http://www.vk.se/Article.jsp?article=122360

Avslutningsvis säger mamman: "- Jag ringde till Länstrafiken direkt på måndagen och blev ombedd att mejla in en redogörelse. Det gjorde jag, men nu har det gått en vecka och ingen har hört av sig, säger en besviken Theresa Jäderström." Blir man överraskad? Nej! Länstrafiken verkar ha satt i system att vägra svara på mail. Jag tror jag mailade fyra gånger om problemen med flygbussen i Umeå - till slut fick jag ett svar från Veolia (!). Det var väl bättre än ingenting, men det var ju Länstrafikens syn på problematiken och förslag/löften om åtgärder jag ville ha. Känslan blir ju att Länstrafiken helt enkelt struntar i flygbussen och låter Veolia sköta den lite som de vill.

Här är i alla fall Länstrafikens syn på det som beskrivs i artikeln ovan - "ett solklart avtalsbrott":
http://www.vk.se/Article.jsp?article=122361

/Jessika

PS. En fråga helt OT: Går det att få namnet på sidan som man länkar till istället för själva adressen? Hur?

Erol

Om du skriver så här istället för den länken
Där det bara står VK kan du skriva vad du vill
[url=http://www.vk.se/Article.jsp?article=122360]VK[/url]
[url=http://www.vk.se/Article.jsp?article=122360]VK[/url]

Så får du det här
VK
VK

Jessika

Citat från: Verspieder skrivet 29 maj 2007, 14:47:59 PM
Angående Jessikas mail om flygbussen kan det nog mycket väl hända att man i Lycksele skickat det vidare till Västerslätt direkt, även om detta verkar lite underligt. Det lilla jag vet om flygbussen i Umeå är att SAS kan ändra sina avgångs- och ankomsttider flera ggr/vecka, och att det därmed verkar vara nästan omöjligt att planera både flygbussförarnas arbetstider samt tidtabellen.

Alla på Veolia säger detta om SAS, men det är precis lika ofta det inte finns någon anslutning till Malmö Aviation och Fly Nordic! Och visst ändrar flygbolagen sina tider ofta, men det görs ju inte precis med en dags varsel utan många, många veckor innan. Och varför fungerade det i princip utmärkt innan Länstrafiken och Veolia tog över trafiken? Exakt så här skrev Veolia till mig: "... ansvaret för turlistan ligger på länstrafiken. Däremot så måste vi ändra efter flygets avgångar." Vem har då ansvaret? Var ligger den felande länken? Jo, Veolia slarvar med att uppdatera turlistan och Länstrafiken som borde ha det yttersta ansvaret struntar i det.

Därför störde jag mig också på Tor Erikssons uttalande i artikeln ovan, eftersom jag efter fyra (4) mail till Länstrafiken utan svar till slut skickade en kopia till honom. Helt utan resultat... Flygbussen är faktiskt inte oviktig; det är inte vilken busslinje som helst. Flygbussen är det första som många besökare i Umeå stöter på och folk tycker det är både skandal och pinsamt att man inte lyckas upprätthålla en fungerande anslutningstrafik i en så stor stad som Umeå ändå är.

Cero

Citat från: Jessika skrivet 29 maj 2007, 16:02:32 PM

Därför störde jag mig också på Tor Erikssons uttalande i artikeln ovan, eftersom jag efter fyra (4) mail till Länstrafiken utan svar till slut skickade en kopia till honom. Helt utan resultat...

Det är tyvärr alltför vanligt att just mailkanalen inte fungerar hos företag. Inte minst vanligt är detta hos...just det, företag som säljer IT-lösningar. Håller vi oss till trafikvärlden får jag väl säga att SL faktiskt tillhör de bättre, även om deras svar ofta är av stilen "vi ser problemet men **** i det". Att skicka till VD är oftast lönlöst. Deras mailadresser brukar gå till runda arkivet istället för att det finns rutiner som tar hand om mailen om nu VD är för "fin" för att besvara kunderna personligen.

/Cero

Ersa

Citat från: Cero skrivet 29 maj 2007, 16:20:55 PMHåller vi oss till trafikvärlden får jag väl säga att SL faktiskt tillhör de bättre, även om deras svar ofta är av stilen "vi ser problemet men **** i det".

Cero menar kanske detta svar man får på allt man föreslår till SL. Så många ord som inte säger mig ett dugg...

"Hej!

Tack för din e-post gällande xxxxxxxxx.

Vi får ofta förslag samt synpunkter både från enskilda, företag och organisationer  på hur vi ska bedriva SL trafiken. När vi planerar tar vi stor hänsyn till det faktiska resandet och utformar med hänsyn till detta vår trafik. Vi samarbetar intimt med länets kommuner och vi känner därigenom till dagens men även de kommande behoven. Trafikplanering är en kontinuerligt föränderlig process där vi naturligtvis tar stor hänsyn till kommunernas men också våra kunders direkta önskemål.

Ditt förslag är registrerat samt kommer därför att finnas med och vägas in i kommande trafiköversyner. Att direkt tillmötesgå dina önskningar är dock inte möjligt."

Vänliga hälsningar
xxxxxxxxxx
SL Kundtjänst

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 29 maj 2007, 16:30:03 PM
Cero menar kanske detta svar man får på allt man föreslår till SL. Så många ord som inte säger mig ett dugg...


Exakt!