"Självtänkande" växellåda på Mercedes...

Startat av Patrik, 16 oktober 2009, 13:51:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Är det någon som lite snabbt och enkelt kan förklara hur det funkar med Mercedes (gamla?) växellåda som själv vet vilken växel den ska ha osv. fast det fortfarande finns en koppling?
Har växellådan något namn såsom G8 och I-shift m.m.?

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik skrivet 16 oktober 2009, 13:51:32 PM
Är det någon som lite snabbt och enkelt kan förklara hur det funkar med Mercedes (gamla?) växellåda som själv vet vilken växel den ska ha osv. fast det fortfarande finns en koppling?
Har växellådan något namn såsom G8 och I-shift m.m.?
Det kan inte vara Teligent?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Stefan P

Hej

Var inte Scanias "kvitterlåda" något liknade uppfinning, den visade växel man skulle ha och man trampade ner kopplingen och växling skedde?

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 16 oktober 2009, 14:28:33 PM
Hej

Var inte Scanias "kvitterlåda" något liknade uppfinning, den visade växel man skulle ha och man trampade ner kopplingen och växling skedde?

mvh Stefan P

Nej, det tycker jag inte låter likadant. På en Mercedes O404 eller Tourismo för man spaken framåt eller bakåt beroende på om man växlar upp eller ner. Vill man växla två steg på en gång håller man in en knapp. Man kan också lägga i neutralen med att föra spaken i sidled och sedan föra den framåt för att låta den välja lämplig växel själv. Kör jag en sådan buss och t ex ska sakta ner från att ha kört t ex 90 så lägger jag alltid i neutralen och för spaken framåt för att den ska välja själv när jag hunnit sakta ner till lämplig fart
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Clabbe


Gurra

Alldeles riktigt, EPS heter den. I den senaste versionen så är friläget en knapp på
spakens högra sida. Backen lägger man i genom att hålla in knappen på spakens
vänstra sida, och samtidigt dra den bakåt. Vid uppväxling för man spaken
framåt och har då ett antal sekunder på sig innan man trycker ned kopplingen
och växling sker. Samma sak vid nedväxling, man kan också trampa ur och föra
spaken framåt eller bakåt då.
Enligt mig så är det en underbar växellåda att använda, jag kör bussar med denna
låda var och varannan dag.
Tyvärr verkar Mercedes gått i från den. Nu får man välja på vanlig kort växelspak
eller AS-tronic till Tourismon

Simon Bertilsson

Ah... Den gamla "klicklådan". Jag övningskörde en hel del med bilar utrustade med den, men då föredrog jag hellre en vanlig slit/range-låda. Man hade ingen som helst känsla med den, och förvalen försvann efter några sekunder. Nej usch!

Knut

Har bare testen den nyeste utgaven av ESP engang. Trivdes bra med den. Enkel å betjene
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2009, 23:31:40 PM
Ah... Den gamla "klicklådan". Jag övningskörde en hel del med bilar utrustade med den, men då föredrog jag hellre en vanlig slit/range-låda. Man hade ingen som helst känsla med den, och förvalen försvann efter några sekunder. Nej usch!

Samma här, skolan jag tog C på hade en sådan. Jag bad att få köra den andra bilen...

NZZ

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 oktober 2009, 23:31:40 PM
Ah... Den gamla "klicklådan". Jag övningskörde en hel del med bilar utrustade med den, men då föredrog jag hellre en vanlig slit/range-låda. Man hade ingen som helst känsla med den, och förvalen försvann efter några sekunder. Nej usch!
Kan bara säga att Eps lådan på dom gamla 303an är en fantastisk låda.Man kan aldrig stressa lådan eller ryck o slit metoden då går den i Neutral!!Det kom 3st 303or till Sverige Juni 1986 en av dom körde jag premiärturen med en av dom det var inte lätt i början men man lärde sej.Simon om du kom i dom lägena så har du antagligen stressat eller ryckt o slitit i spaken.Provade du att rensa lådan?
Det är en perfekt låda att testa nya chaufförer med om dom passar för turisttrafik.

Gurra

En stor fördel med denna låda är dess hållbarhet, vi har mig veterligt aldrig haft något
krångel med den nya modellen. Däremot så havererar lagren på locket till växelföringen,
på vajerlådan med joystick som Mercedes nu har. Skitkul att bara kunna få i backen
när man står i en kö. 8)