"Säffletema" hos Veolia Kronoberg

Startat av Marc, 06 september 2009, 18:30:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 september 2009, 20:57:49 PM
Visst är det väl tänkt att Kronoberg ska behålla sin snygga lack även i framtiden?

Snygg? Tråkig var väl ordet? F.ö. är det väl knappast lack som de själva gjort utan stripning, eller? - vagnarna är väl per definition vita, eller har jag fel?

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 07 september 2009, 21:12:20 PM
Snygg? Tråkig var väl ordet? F.ö. är det väl knappast lack som de själva gjort utan stripning, eller? - vagnarna är väl per definition vita, eller har jag fel?

Tack, en till på Min sida
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoTe


virtual1

Citat från: RoTe skrivet 07 september 2009, 21:44:46 PM
Vitt är fint och stripe är klokt!

Inget fel med en vit buss, men då är det ju kul om stripningen är antingen stilfull eller häftig, Kronobergsvarianten är vare sig det ena eller det andra utan tråkig!


Muk

Citat från: virtual1 skrivet 07 september 2009, 22:01:26 PM
Inget fel med en vit buss, men då är det ju kul om stripningen är antingen stilfull eller häftig, Kronobergsvarianten är vare sig det ena eller det andra utan tråkig!

Stilfull är väl precis vad den är. Sober. Less is more. Jag tycker Kronobergs är en av de bättre varianterna, då den passar på alla sorters bussar och inte ger ett färgblint intryck, såsom exempelvis Sundsvalls gamla gröna varianter.

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 07 september 2009, 17:13:46 PM
Eller möjligtvis har suttit där. Bussen hade ursprungligen GLs expresslack där bussens front var lackad i linjens färg. Eftersom den här gick på Blå express var fronten mao blå. GL står fö för Göteborgsregionens Lokaltrafik för er som inte var med då som sedemera gick ihop med trafikhuvudmännen runt omkring och bildade Västtrafik.

Den dubbelhäftande tejpen bakom Säffle-emblemen gav ofta upp efter 5-10 år, beroende på väder och slitage. Här ser det ut att ha ramlat bort, och visar den förra färgen, precis som du skriver.

Simon Bertilsson

Citat från: virtual1 skrivet 07 september 2009, 21:12:20 PM
Snygg? Tråkig var väl ordet? F.ö. är det väl knappast lack som de själva gjort utan stripning, eller? - vagnarna är väl per definition vita, eller har jag fel?

Tack!
Det där var det första intrycket jag fick när jag första gången såg en Kronobergsbuss, och det har aldrig ändrats.

Niklas Bygdestam

Nu var mitt inlägg mer tänkt som en fråga om man planerade en ny lack eller har som avsikt att behålla lacken i Kronoberg. Inte att hylla lacken eller såga den

Men eftersom ni nu är flera som sågat den här lacken så kan jag förklara varför jag faktiskt gillar Kronobergslacken. Jag tycker att den känns ren och fräsch. Speciellt när jag får tillfälle att se en Kronobergsbuss stå bredvid en Skånegul buss så förstärks mitt intryck av Kronobergslacken. Jag ser Kronobergslacken som väldigt enkel, men samtidigt smakfull och stilren i sin enkelhet. Lacken känns sober tycker jag

Det i mitt tycke mest sämsta Kronoberg skulle kunna tänka sig är att övergå till gult. Då skulle bussarna inte bara likna Skåne utan även Kalmar län. Alltså skulle tre områden som gränsar till varandra ha gult. Det hade vart trist
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 september 2009, 20:38:45 PM
Det i mitt tycke mest sämsta Kronoberg skulle kunna tänka sig är att övergå till gult. Då skulle bussarna inte bara likna Skåne utan även Kalmar län. Alltså skulle tre områden som gränsar till varandra ha gult. Det hade vart trist

...och smått förvirrande. ;)
Nej, det där är nog ingen som helst risk!

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 september 2009, 20:38:45 PM
Nu var mitt inlägg mer tänkt som en fråga om man planerade en ny lack eller har som avsikt att behålla lacken i Kronoberg. Inte att hylla lacken eller såga den

Men eftersom ni nu är flera som sågat den här lacken så kan jag förklara varför jag faktiskt gillar Kronobergslacken. Jag tycker att den känns ren och fräsch. Speciellt när jag får tillfälle att se en Kronobergsbuss stå bredvid en Skånegul buss så förstärks mitt intryck av Kronobergslacken. Jag ser Kronobergslacken som väldigt enkel, men samtidigt smakfull och stilren i sin enkelhet. Lacken känns sober tycker jag

Det i mitt tycke mest sämsta Kronoberg skulle kunna tänka sig är att övergå till gult. Då skulle bussarna inte bara likna Skåne utan även Kalmar län. Alltså skulle tre områden som gränsar till varandra ha gult. Det hade vart trist

Om jag ska tycka till lite mer så hade en invertering av färgerna varit betydligt bättre, dvs blått med vit stripning!

Niklas Bygdestam

Citat från: virtual1 skrivet 08 september 2009, 21:26:27 PM
Om jag ska tycka till lite mer så hade en invertering av färgerna varit betydligt bättre, dvs blått med vit stripning!

Det är naturligtvis en smaksak. jag upplever det som att finessen med enkelheten då förloras om man gör så. Bussarna skulle inte kännas lika sobra enligt mitt sätt att se på detta. Dessutom skulle bussarna påminna mycket om blå SL-bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 september 2009, 20:38:45 PM
Det i mitt tycke mest sämsta Kronoberg skulle kunna tänka sig är att övergå till gult. Då skulle bussarna inte bara likna Skåne utan även Kalmar län. Alltså skulle tre områden som gränsar till varandra ha gult. Det hade vart trist

Ja, usch! Det finns nog med THM som kopierat Skåne men som trots detta tror att gult är deras egen idé.

Staffan Sävenfjord

Om jag tillåts komma med en uppfattning  i frågan så förstår jag inte varför varje län skall ha sin egen lackering. Varför inte införa t ex gula bussar i regiontrafik och gröna bussar i tätortstrafik i hela landet. Men utan Skånetrafikens pilar. Länstillhörighet anges sedan med en dekal på bussen som är lätt att byta ut. I dag läggs det ned närmast otroliga summor på att lackera om bussar som flyttas mellan olika län. Helt i onödan.
Ett annat alternativ är det som gällde förr: att varje bussbolag får köra i sin egen färgsättning oavsett i vilket län de kör. Även här med en tydlig dekal om vilket länsbolag de kör för. Detta har också andra fördelar men låt oss lämna detta därhän här.
Av två ytterligheter har man i dag lagt sig någonstans mitt emellan, vilket inte gör någon nöjd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 september 2009, 22:46:12 PM
Om jag tillåts komma med en uppfattning  i frågan så förstår jag inte varför varje län skall ha sin egen lackering. Varför inte införa t ex gula bussar i regiontrafik och gröna bussar i tätortstrafik i hela landet. Men utan Skånetrafikens pilar. Länstillhörighet anges sedan med en dekal på bussen som är lätt att byta ut. I dag läggs det ned närmast otroliga summor på att lackera om bussar som flyttas mellan olika län. Helt i onödan.
Ett annat alternativ är det som gällde förr: att varje bussbolag får köra i sin egen färgsättning oavsett i vilket län de kör. Även här med en tydlig dekal om vilket länsbolag de kör för. Detta har också andra fördelar men låt oss lämna detta därhän här.
Av två ytterligheter har man i dag lagt sig någonstans mitt emellan, vilket inte gör någon nöjd.

Jag köper det första förslaget rakt av, men frågan är vad länshuvudmännen säger om det. Det sätts nog en viss stolthet i att ha en särskild länsidentitet.

Det andra skulle knappast vara särskilt resenärsvänligt. Lacken ser du på en gång och på långt avstånd. En dekal får du leta efter.