Vilken var den sista Volvo B58:an??

Startat av Stefan Norin, 03 augusti 2007, 09:54:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Norin

Tittade igenom Jonas trevliga bilder från Partille och såg LB 251, en Vo B58 van Hool från -81. De första B10M kom väl redan -79? Varför hade man överlappande modeller så länge? Vilken var den sist levererade B58:an?


Walter

Enligt SBH gick bussen med högst chassinummer till GDG där den hade nummer 1194, senare Linjebuss 822. Om den var sista buss till kund i Sverige är ju inte säkert.

Enligt SBH fanns det även en testbuss av B10M av 1978 års modell som ägdes av Alfredsson i Borås med VanHool 310 kaross
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cero

För en utomstående, på sjuttiotalet dessutom bara grabb, är ju en B58 och B10M i stort samma bussar. De säfflebyggda ser dessutom i princip lika ut. Kan någon i korta ordalag beskriva de huvudsakliga skillnaderna?

/Cero

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 augusti 2007, 10:32:45 AM
Chassie, motor och växellåda (manuella) är annorlunda, motorn är en vidareutveckling av den gamla TD100 från B58, den egentillverkade manuella K19 lådan ersattes av en tysk ZF.
Det mesta "undertill" skulle jag vilja påstå är annorlunda även om karossen i Säffleutförande var ganska lika några år till med undantag för luftintagen i fronten som förändrades.

//Lars


Varför förändrades luftintagen på Säffle under 1970-talet och tidigt 1980-tal? Jag har sett 4 olika varianter av luftintag på den generationen Säffle. Först var det det luftintag som fanns i början på 1970-talet. Någon gång i mitten på 1970-talet blev luftintaget längre. I slutet på 1970-talet blev luftintahget åter kortare men flyttades ner istället. Och sedan finns det en variant som jag tror kan vara tillverkad omkring 1980 med dubbla luftintag, ett längre upptill och ett kortare nertill. Varför dessa skillnader? Det har jag aldrig begripit. I Uppsala fanns det ytterligare en variant på ett litet antal Säffle från omkring 1975. De saknade luftintag och hade istället ett Volvomärke på den platsen. Tror inte att den varianten var vanlig och undrar vilka fler än Uppsala som kan ha haft den varianten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 augusti 2007, 11:55:40 AM

I Uppsala fanns det ytterligare en variant på ett litet antal Säffle från omkring 1975. De saknade luftintag och hade istället ett Volvomärke på den platsen. Tror inte att den varianten var vanlig och undrar vilka fler än Uppsala som kan ha haft den varianten

Var inte det B59-vagnar? Dvs med motorn bak och därmed ingen kylare framtill.

/Cero

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 03 augusti 2007, 12:29:52 PM
Var inte det B59-vagnar? Dvs med motorn bak och därmed ingen kylare framtill.

/Cero


Jo det var faktiskt B59. Men det var väl ändå inte vanligt med front utan luftintag på B59 heller? B59 brukade ju annars ha det vanliga luftintaget i fronten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.