Vilket land exporterar flest begagnade bussar?

Startat av Niklas Bygdestam, 25 juli 2007, 21:40:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag funderar på vilket land i Europa som exporterar flest begagnade bussar till andra länder. Sverige borde ligga bra till. Det finns gamla svenska bussar på ganska många ställen i andra länder. Det finns bland annat gamla svenska bussar i Kazakstan. Kan det vara så att Sverige är ett av de länder som exporterar mest begagnade bussar, eller rentav det land som exporterar allra mest?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Sverige torde vara ett av det länder som har mest åldersnoja när det gäller bussar och som skickar iväg det mesta i bussväg som är över 10 år gammalt. Parallellt med detta har man en av EU:s äldsta bilparker.  ;)

blubb

#2
Citat från: Verspieder skrivet 25 juli 2007, 21:48:20 PM
Sverige torde vara ett av det länder som har mest åldersnoja när det gäller bussar och som skickar iväg det mesta i bussväg som är över 10 år gammalt. Parallellt med detta har man en av EU:s äldsta bilparker.  ;)

Skulle snarare säga Tyskland, i ett land med nästan 10gånger så många invånare borde de behövas fler bussar som i sin tur bör leda till fler exporter. Eller ska vi räkna antal exporterade bussar per capita?
Även ålder det som exporteras från Tyskland är relativt lågt, verkar finnas en gräns på 10år för stadsbussar där. Om det är för att de slits mycket eller om man vill ha en modern flotta låter jag vara osagt (gissar på alt 2). Även Danskarna är rätt glada på att exportera nyare bussar många DAB och Aabenraa har hamnat i Polen och numera även i Ungern..

Jo

En av anledningarna som tidigare påpekats av andra skribenter varför dessa länder exporterar relativt nya bussar är ju lönekostnaden för verkstadspersonal som ska laga bussarna ock kostnader för stillastånd med mera.

Om Sverige, Danmark och Tyskland har en total lönekostnad på säg 30 Euro per timme och länderna dit bussarn anländer har en toltal lönekostnad på säg 5-10 Euro per timme så kan man givetvis lägga ner mycket mer mantimmar för att hålla en buss rullande i dessa länder då priset för en helt ny buss ofta är ganska likartad mellan länderna. Dessutom är ju miljökrav och handikappsanpassning ännu inte uppfunnet i många av Öststaterna även om det börjar komma även där. I alla fall bland de där ekonomin har vuxit som mest.