Sommarhälsning från skärgården

Startat av Marc, 09 juli 2007, 19:51:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Från Stockholms skärgård kommer här några bilder tagna under "sommaren som kom av sig". Det började så vackert, men utsikten från kajen i Stavsnäs där jag arbetat sista veckan har fått mig att undra?  :-\

Förra söndagen led vi av något som kallas Gotland Runt. Stureplan förflyttar sig till Sandhamn för några intensiva dagar.


Swebus 1867 i morgonregnet. Vart tog folket vägen?


Jodå, efter lunch dök de upp. Här sms-ar man biljetter och packas in i en trängselvagn... Namnet får en ny betydelse! I denna buss åker man som packade sillar. På Björknäs verkar ingen ha förstått att dessa vagnar inte rymmer fler än 53 sittande, dvs betydligt MINDRE än en vanlig boggi. Att köra dessa på skärgårdslinjerna under sommaren är som att dyka ner i en burk mer inlagd sill. TRÄNGSEL! Snälla, det står fullgoda stora ledbussar stilla över helgerna, varför kan inte trafikledaren sätta ut dessa på omloppen istället? 20 pers till som får sitta de 46km (50min) som det ändå är till stan?


Nästa tokiga buss! Hur många tror ni inte kommer med denna buss längs med vägen till Stockholm?


En bild på hur det ska se ut!! ;)


Avslutar med en bild från Vaxholm i morse.

Nu drar jag västerut och kan vara synlig i norra Bohuslän ett par dagar.
/Marc

Niclas Rosenius



   Hej Marc!

   Alltid lika kul att se dina bilder och läsa dina rese-repotage.

   MVH Niclas

Karsten

Men det är ju så bra med låggolv!

Sanningen är nog den att det inte finns så mycket andra ledvagnar påställda i Björknäs. Det är endast ledvagnar som står avställda i sommar, vilket även får till följd att vi får trängas i fjollboggier på 422:an. Detta tillsammans med bristen på kunskap, förståelse och intresse från Swebus planeringsavdelning resulterar i att helt fel sorts bussar går på fel linjer.

Eftersom jag så ofta gnäller på Swebus planeringsavdelning vill jag för en gångs skull nu göra det (nästan) motsatta: Den planerare i Björknäs som under mitt minnes tid har utfört ett utomordentligt gott arbete i trafikområdet, gick för ett par veckor sedan i pension från Busslinks planeringsavdelning. Honom har vi att tacka för mycket i det som är grunden till dagens Nacka/Värmdö-trafik, och f ö den som såg till att jag kom in i branchen så tidigt.
Hans namn är Bengt Grönwall. 

Fredde

Det ska vara 5860-5864 på dessa linjer ute i skärgården. Gott om platser och en busstyp som många gillar att både åka i och att köra.

Men dessa står ju på ramp i sommar... Tyvärr :(

På talt om Vaxholm, varvar man 670 och 676 eller är dessa helt skilda från varandra?

/Fredde

Jonas Strömblad

Citat från: Fredde_J skrivet 10 juli 2007, 01:57:32 AM
På talt om Vaxholm, varvar man 670 och 676 eller är dessa helt skilda från varandra?
/Fredde

670 och 676 är "egentligen" helt skilda. 670 körs av Busslink Norrort (dvs Täby med sateliten Vaxholm (och Åkersberga)) medan 676 körs av Busslink Norrtälje. Dock har (åtminstone har haft) Norrtälje någon sväng på morgnarna på 670, och Täby kör några svängar på 676 i rusningen. Vi hade f.ö en ganska trevlig tjänst förr där man började med en sväng från Stockholm till Norrtälje på 676, tomt tillbaka till stan och en sväng på 670 till Vaxholm och tomt åter Täby.
/J