Lasarettet Norra.

Startat av Möllers, 05 juli 2007, 18:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Har hittat en bra inställning på min Canon  8)





Niklas Bygdestam

Mycket stämningsfullt med känsla av ösregn. Kul att vissa gärna tar bilder i sånt väder också :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Möllers

Tack det ska jag göra fota i regn.

M224

Förutom att jag diggar MAN och Solaris så tycker jag även att lyktstolparna var väldigt trevliga och fina, det är annat än vad man är van vid.  ::)

Niklas Bygdestam

Citat från: M224 skrivet 05 juli 2007, 21:28:29 PM
Förutom att jag diggar MAN och Solaris så tycker jag även att lyktstolparna var väldigt trevliga och fina, det är annat än vad man är van vid.  ::)


När jag varit på besök i Landskrona så observerade jag dessa stolpar. De är kombinerade lyktstolpar och kontaktledningsstolpar. Gissar på att de sattes upp just i samband med att man byggde kontaktledningarna för trådbussarna. De ser lite speciela ut och de var väldigt kraftiga nertill. Betydligt kraftigare än vad normala lyktstolpar brukar vara. Men så behövs det säkert lite extra kraftiga saker för kontaktledning. Även i andra länder där det finns trådbussar har jag sett att stolparna brukar vara rätt kraftiga

Men Mattias Möller vet säkert mer om dessa stolpar än vad jag gör :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Möllers

Dom stolparna är snygga dom har grön färg som trådbussen har.
Ska kanske måla dom gula  ;)

Fredde

Har man reservbussar då det blir strömavbrott eller hur funkar det med trådbussarna då?

/Fredde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 06 juli 2007, 17:54:55 PM
Har man reservbussar då det blir strömavbrott eller hur funkar det med trådbussarna då?

/Fredde

Man följer den vanliga regeln: man tager vad man haver. Vid mitt besök i Landskrona i måndags gick således bara en trådbuss i trafik. Övriga två turer utgjordes av en B10BLE Säffle och en MAN.
Oplanerade strömavbrott är inte så vanligt. Vanligare tycks vara att en eller ett par av trådbussarna är på verkstad. Det kan också vara tillfälliga omläggningar vid vägarbeten eller som vid den nu stundande festivalen som gör att man inte kan köra med trådbussar. Även om trådbussen kan gå en kortare sträcka på batteri undviker man att sätta dem i trafik om man vet att det blir tvunget med en omledning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Fredde_J skrivet 06 juli 2007, 17:54:55 PM
Har man reservbussar då det blir strömavbrott eller hur funkar det med trådbussarna då?

/Fredde

En av de MAN som finns i Landskrona har 2-2-2 i dörrar och är lite längre än övriga stadsbussar. Detta för att fungera som reservbuss åt trådbusstrafiken. På senare tid har man även lackat om 5059 (fd Blekinge) Om den i huvudsak är införskaffad för trådbussersättning vet jag ej men en av trådbussarna har väl varit hos fabror bussdoktorn länge nu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 06 juli 2007, 20:41:24 PM
En av de MAN som finns i Landskrona har 2-2-2 i dörrar och är lite längre än övriga stadsbussar. Detta för att fungera som reservbuss åt trådbusstrafiken. På senare tid har man även lackat om 5059 (fd Blekinge) Om den i huvudsak är införskaffad för trådbussersättning vet jag ej men en av trådbussarna har väl varit hos fabror bussdoktorn länge nu.


Är det denna fd Blekingebuss som ska finnas i Landskrona som inte har Skåneklädsel invändigt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

aps

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2007, 20:56:15 PM

Är det denna fd Blekingebuss som ska finnas i Landskrona som inte har Skåneklädsel invändigt?

Japp, 5059 hade i allafall kvar blekingeklädseln i förra veckan.