...ty idag stod"Stadsbussarna i Östersund"112 och 114(OmniLink?)på Silja exporten.
Någon typ av rekonditionering i Estland,för dessa har nog inte många år under hjulen?/Ulf
(Skulle f ö vara intressant med en vagnlista över detta"bolag"som uppenbarligen själva
sköter stadstrafiken i Östersund,utan entreprenör?
"Ös"syftar f ö på SJs förkortning av Östersund och som ännu används i järnvägssammanhang)
Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2011, 21:48:14 PM
...ty idag stod"Stadsbussarna i Östersund"112 och 114(OmniLink?)på Silja exporten.
Någon typ av rekonditionering i Estland,för dessa har nog inte många år under hjulen?/Ulf
(Skulle f ö vara intressant med en vagnlista över detta"bolag"som uppenbarligen själva
sköter stadstrafiken i Östersund,utan entreprenör?
"Ös"syftar f ö på SJs förkortning av Östersund och som ännu används i järnvägssammanhang)
Stadsbussarna i Sverige är ett bussbolag, som kör i Östersund och Gävle. De kör upphandlad trafik i dessa städer. Stadsbussarna ägdes förut av KR Trafik och Orusttrafiken/Nettbuss men numera bara av Nettbuss.
Staffan svarade på det mesta men tilläggas kan att deras 30 "gamla" OmniLink var av årsmodell 2001. Numera kör man med nyare OmniLinkar, tre av årsmodell 2008 (138-140) och resten av årets modell.
Bussarna ska inte rekonditioneras utan är sålda österut då spekulanter inom riket saknades
Kan ju säga att det lät underbart att stå där i centrala Östersund när alla stadsbussarna stod inne med motorn igång..
Visst upphandlas trafiken i Östersund sedan många år.
När Swebus började köra i Östersund 1996 var det troligtvis enbart Östersunds kommun som upphandlade, men i och med nästa trafikstart 2001-01-01 då dåvarande "Stadsbussarna i Östersund AB" började köra hade nog upphandlingen skötts av Länstrafiken, då trafiken från och med detta år blev mer integrerad. T.ex infördes då ett enda trafikupplysningsnummer för både stads- och landsbygdstrafiken, samt samma typ av biljettmaskin på både stads- och landsbygdstrafikens bussar.
Idag är Stadsbussarna Sverige AB inne på sitt andra avtal med Länstrafiken.
Hej !
Enligt uppgift jag fått ska bussarna till Finland !!
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 17 juli 2011, 08:39:29 AM
Hej !
Enligt uppgift jag fått ska bussarna till Finland !!
Mvh Peter Ö
Jag hörde av våran lokale Scania handlare här att dessa var rätt svårsålda tackvare att det inte är dörrar längst bak.
Därav dom har köpt det på dom nya nu.
//Martin kör på Danielssons Buss Östersund
Och i Sverige var dom för gamla för att komma till användning nåt mera.
Hej !
Även bussarna 106 och 123 är borta från Gävle, endast 126 står kvar av den förra sändningen.
Nytillkommna "gamlingar" från Östersund som finns i Gävle nu är följande: 102, 105, 110 och 111 !
Mvh Peter Ö
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juli 2011, 21:55:54 PM
Stadsbussarna i Sverige är ett bussbolag, som kör i Östersund och Gävle. De kör upphandlad trafik i dessa städer. Stadsbussarna ägdes förut av KR Trafik och Orusttrafiken/Nettbuss men numera bara av Nettbuss.
Tack för det utförliga svaret.
"Antog"att detta var ett av de få ännu kommunägda bolagen med tanke på namnet.../Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 juli 2011, 19:38:29 PM
Tack för det utförliga svaret.
"Antog"att detta var ett av de få ännu kommunägda bolagen med tanke på namnet.../Ulf
Du tänker på namnlikheten med kommunalägda Stadsbussar i Borås AB? Fast det är ju många år sedan de bytte namn till Borås Lokaltrafik. Borde ha varit på 1970-talet.
Citat från: Peter Öden skrivet 17 juli 2011, 08:39:29 AM
Hej !
Enligt uppgift jag fått ska bussarna till Finland !!
Mvh Peter Ö
Stämmer mycket bra. Redan står flera vid Koiviston Auto's garage i Lahtis.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juli 2011, 19:40:33 PM
Du tänker på namnlikheten med kommunalägda Stadsbussar i Borås AB?...
Nja,inte direkt...
Men namnlikheterna är ju slående ;)/Ulf