YKB och många av dessa som går ut i sommar

Startat av Larmal, 18 mars 2020, 13:34:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Larmal

I år är det ju 5 år sedan YKB blev krav för samtliga bussförare i yrkesmässig trafik. Många har väl som jag juli/augusti som utgångsdatum. Det finns ju en stor risk att många av vårens kurser ställs in. Det borde vara läge för Transportstyrelsen att utfärda dispens åtminstone tills årsskiftet, alt förlänga giltighetstiden så att planerade kurser kan genomföras. Själv saknar jag en delkurs.

Nico

Frågan är om någon tänkt så långt. Kan vara bra att det uppmärksammas.

För min del är det kört. Mitt YKB går ut nu den 31/3 så jag kommer inte hinna. Kör dock inte yrkesmässigt i nuläget, men det är ju alltid bra att ha.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CW66

Varför dispens?

Tvärtom nu i tider där man drar ner på trafiken / får färre körningar i beställningstrafiken frigörs ju hur mycket kapacitet som helst att kunna hålla kurser i YKB. Och ni är väl knappast mer än 500 personer på en kurs?

Så jag fattar ingenting hur du tänker med en dispens ärligt talat - när man nu har världens chans att kunna göra sådana här saker istället för att bara skicka hem folk

Nico

Med tanke på att många uppmanas att jobba hemifrån, skolor stänger, folksamlingar helst ska undvikas osv. så är nog mängder med olika grupper som ska sitta av utbildningar/kurser inget som lär genomföras i nuläget.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Larmal

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 mars 2020, 19:46:12 PM
Varför dispens?

Tvärtom nu i tider där man drar ner på trafiken / får färre körningar i beställningstrafiken frigörs ju hur mycket kapacitet som helst att kunna hålla kurser i YKB. Och ni är väl knappast mer än 500 personer på en kurs?

Så jag fattar ingenting hur du tänker med en dispens ärligt talat - när man nu har världens chans att kunna göra sådana här saker istället för att bara skicka hem folk
Min tanke var att kurserna kommer förmodligen att ställas in i stor utsträckning dvs många hinner inte få klart

VincentJkpg

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 mars 2020, 19:46:12 PM
Varför dispens?

Tvärtom nu i tider där man drar ner på trafiken / får färre körningar i beställningstrafiken frigörs ju hur mycket kapacitet som helst att kunna hålla kurser i YKB. Och ni är väl knappast mer än 500 personer på en kurs?

Så jag fattar ingenting hur du tänker med en dispens ärligt talat - när man nu har världens chans att kunna göra sådana här saker istället för att bara skicka hem folk

Stor risk att kurser ställs in. Inget konstigt med det. Många evenemang/arbetsplatser/utbildningar med långt under 500 personer är redan stoppade/senarelagda pga pandemin.