Elbussar till Svealandstrafiken

Startat av bilomnibussen, 22 september 2022, 16:15:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Svealandstrafiken har köpt nåt slags elbussar som kallar sig Ebusco. Aldrig hört talas om dem förut! Från Holland.
Mvh Jan G

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

pnott

Svealandstrafiken talar i sitt pressmeddelande om 23 bussar för Örebros nya "BRT-linje".
Bussmagasinet nämner två upphandlingar, på 13 stadsbussar resp. 23 "BRT-bussar", totalt 36 bussar.
Dessutom så har Svealandstrafiken utlöst en option på 7 bussar på sitt tidigare kontrakt med Volvo. Grundkontraktet är 10 elbussar med leverans i år.

Totalt tillskott blir alltså 53 eldrivna stadsbussar 2022 - 2024.

Jag antar att när alla dessa elbussar levereras så kommer de flesta av Solaris-bussarna i stadstrafiken i Västerås försvinna. Totalt har man 26 ledbussar och 13 normalbussar (varav en är eldriven) från 2013 - 2014. Dessutom hänger fortfarande 3 av de f d Skellefte-bussarna från 2007 - 2008 kvar.

Det känns lite tidigt att göra sig av med bussar som är 10 år. Svealandstrafiken brukade i alla fall innan de bytte namn köra sina bussar några år längre än så innan man avyttrade dem.

Bussmicke

Så läser man att motsvarande antal biogasbussar flyttas till Västerås när elbussarna kommer till Örebro..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

Ja precis så tänkte jag. 36 nya el-bussar till Örebro. Ett antal MAN-bussar flyttas till Västerås och ersätter där Solaris-bussar. Kan tänka mig att man kommer att öka trafiken i Örebro lite när "BRT-lnjen" tas i drift, så mellanskillnaden blir antagligen lite mindre än 36.

Bussmicke

Jag tolkade som att det var motsvarande de 23 ledbussarna det gällde.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christer K

Idag började man köra med EL bussar i Trafik i Västerås, de hade dock ett par gasbussar redo att rycka ut om det behövdes.

När El bussarna levereras till Örebro hösten 2023, så ska dessa sättas i trafik till tidtabellsskiftet i dec 2023. Ett antal gasledbussar kommer då att flyttas mot Västerås.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Resenären

BRT linjerna är väl två - Brickebacken- Tegnerlunden - Mellringe/Vivalla där sträckan Brickebacken-Tegnerlunden är den som BRT anpassas och är gemensam för de två linjerna.