Hastigheten på 50-vägar kan sänkas till 40 km/h

Startat av Niklas Bygdestam, 02 september 2016, 06:03:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Regeringen har intresse av att sänka hastigheten på 50-vägar till 40. För min del tror jag inte alls att detta hjälper utan skapar mer irritation. Rent allmänt har de under de senaste åren varit extremt förtjusta i att ändra 90-vägar till 80, 70-vägar till 60 osv :(

http://www.aftonbladet.se/bil/article23440556.ab
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 september 2016, 06:03:47 AM
Regeringen har intresse av att sänka hastigheten på 50-vägar till 40. För min del tror jag inte alls att detta hjälper utan skapar mer irritation. Rent allmänt har de under de senaste åren varit extremt förtjusta i att ändra 90-vägar till 80, 70-vägar till 60 osv :(

http://www.aftonbladet.se/bil/article23440556.ab

Nästan alla kommuner har redan genomfört den här ändringen, så varför utredningen görs nu begriper jag inte. Det som borde utredas är en sänkning till 30.

Ted Selander

I Jönköping blandar man och ger. En hel del är redan eller ska 40-skyltas, men åtskilliga sträckor höjs från 50 till 60. Det innebär plötsligt att invanda beteenden vid utfart från hållplats måste ändras, på flera ställen där det stundtals är en strid ström av övrig trafik, kan vi bli stående med tunga stadslinjer.
Framförallt blir det väldigt hattigt, en lång gata hackas upp i 60-40-60-40, till mycket tveksam nytta.

Ersa

Bara man genomför grundliga undersökningar innan, är det inga större bekymmer med 40 km/t i mer centrala delar av tätorter, samt 60 i utkanterna/förorterna (där det i bägge fall varit 50 innan), och därefter 80 på landsvägen utanför tätorten (där det varit 70 innan).
Dåtidens 30-50-70-90 var lite för stelbent i vissa fall, och i många fall fortfarande lite parodiskt på ställen där det är 70-skyltat både på landsvägen, samt genom halvtäta småorter. På många ställen kan man lätt höja till 80 utanför orterna och sänka till 60 inne i dem. På vissa sträckor utanför tätorter har man än idag kvar 50-skyltarna, trots att 60 idag passar perfekt. Detta pga att 60 inte var en tillåten skyltning för bara några få år sedan.

Därefter gäller det att inte genomföra hastighetssänkningar till t.ex 30 bara för skojs skull, då sådant ofta leder till förakt T.ex att 30 gäller dygnet runt, året runt, förbi kyrkskolor och byskolor där det knappast huserar elever på skolgården kl 03:00 på sommarlovets nätter.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 02 september 2016, 09:27:42 AM
I Jönköping blandar man och ger. En hel del är redan eller ska 40-skyltas, men åtskilliga sträckor höjs från 50 till 60. Det innebär plötsligt att invanda beteenden vid utfart från hållplats måste ändras, på flera ställen där det stundtals är en strid ström av övrig trafik, kan vi bli stående med tunga stadslinjer.

Det kanske vore dags att höja gränsen för lag på bussutläpp från hållplats att gälla även på 60-väg? Det känns som att man glömde bort detta då man införde 60-skyltingen för några år sedan.

Freke

Gör det enkelt och inför sex bashastigheter, skylta bara undantagen, det skulle göra det så enkelt att ändra hastighetsbegränsningar utan att skylta om:
- Motorväg (t.ex 120km/h)
- Mitträckesväg (t.ex. 110km/h)
- Landsväg huvudled (t.ex 90km/h)
- Landsväg övrig (t.ex. 70km/h)
- Tätort huvudled (t.ex. 50 km/h)
- Tätort övrig (t.ex 30 km/h)

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Stefan K

Tror mer på ett praktiskt inriktat system där man ser till att sätta den hastighet som vägen är lämplig för.
I städer är normalt 40 km/tim en bra hastighet, särskilt med tanke på trafiksäkerhet. På lite större gator och trafikleder kanske 50 eller 60.
På landsbygd är 70 eller 80 en bra bashastighet. Om man väljer 80, så är det ju bara att sänka till 70 eller 60 där det behövs. Det är inte så konstigt. Så gör man i många länder.
På vägar med hög standard verkar ju TrV ha ganska bra koll och där kan man hålla 90-130 km/tim.

Men till sist; Det är en myt att hastighetsgränserna i övriga Europa bara är udda eller jämna tjugotal. Så det finns ingen som helst anledning till att vi i Sverige ska behöva slopa några hastighetsgränser för att anpassa oss till EU.

Ersa

Citat från: Stefan K skrivet 19 september 2016, 21:01:02 PM
Men till sist; Det är en myt att hastighetsgränserna i övriga Europa bara är udda eller jämna tjugotal. Så det finns ingen som helst anledning till att vi i Sverige ska behöva slopa några hastighetsgränser för att anpassa oss till EU.

Tyvärr är EU-myterna många. Vilket leder till att vi i Sverige tror att vi behöver "EU-anpassa" oss till en grad som är på betydligt högre nivå än vad EUs grundnationer som t.ex Tyskland och Frankrike ligger på.

igel

Citat från: Freke skrivet 04 september 2016, 23:03:18 PM
Gör det enkelt och inför sex bashastigheter, skylta bara undantagen, det skulle göra det så enkelt att ändra hastighetsbegränsningar utan att skylta om:


Jag betackar mig för en sådan lösning. Man har det i Finland, och när man kommer till en slutskylt på hastighetsbegränsning måste man fundera, vilken hastighet gälde innan begränsningen. Var det en 40-zon, en tätort, eller var det inte tätort.