Skrämmande insändare om Swebus sätt att sköta trafiken åt SL

Startat av svenne, 27 november 2008, 07:16:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

svenne

Finns i tidningen Mitt I (Lokaltidningar inom Stockholms län)

http://arkiv.mitti.se:8081/erez4/online/mitti/botkyrka.html


Tdningsbläddrare:
Klicka nedtill till höger om sidantal på högerpil (Play) Go to Next Side för att få fram sidan 2 där en insändare om Swebus bristande underhåll finns. Klicka sedan mitt i insändaren för att zooma in till läsbarhet.

Det har tidigare publicerats flera stycken i samma ämne och denna är en replik från en bussförare. I annat nummer kan man finna "En klassresa med Swebus" där det berättas om förare som inte hittar, helt slutkörda bussar, vissa helt utan fjädring och med hål i golven.

Walter

Är detta ytterligare en som reggar sig bara för att sprida skit om ett bolag och sedan inte är aktiv mer? Kanske samma person bakom alla dessa signaturer i många fall.

Kanske samma person som skrivit insändaren?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico


Citat från: Fredde skrivet 27 november 2008, 07:38:18 AM
Skit är det nog inte utan ren fakta då det tillåmed står i en tidning.... Bolaget bör fan skärpa till sig en aning......

Nja, Fredde du får ursäkta men bara för att något står skrivet i en tidning gör det knappast till fakta rent automatiskt. I synnerhet om det råkar vara ett yttrande från en part och i det här fallet rör det sig faktiskt inte ens om en artikel utan om en insändare. I de fallen tar sällan eller aldrig en tidning på sig ansvaret för någon faktagranskning utan det enda brukar vara att man kontrollerar så att inga lagar bryts, dvs. att innehållet inte är lagstridigt. Sen kan man ju tycka vad man vill om Swebus m.fl. bolag, men inget i denna insändare verkar heller bygga så mycket på reell fakta utan återigen på eget tyckande. Det enda i övrigt är sedan i så fall baserat hörsägen då insändarskrivaren hävdar att "enligt en före detta trafikledare" så görs si och så!? I mitt tycke en både suspekt och ytterst suspekt källa då den inte alls går att belägga.

Att vissa bolag och i synnerhet vissa garage utmärker sig negativt är väl tyvärr något som förekommer, men liksom Walter så får jag känslan av att det ofta verkar vara ungefär samma enstaka individer som skriver sådant här. Ofta känns det som de behöver ge utlopp för somligt och lika ofta verkar det vara frågan om folk som av en eller annan orsak lyckats straffa ut sig och nu är ute efter att på något vis ge tillbaka. Med andra ord, något slags form av rättshaverister. Själv har jag lite svårt att förstå detta. Trivs man överhuvudtaget inte så borde det ju vara bättre att söka sig någon annanstans, till en annan bransch eller så. Har det sedan gått så långt att man fått respass så borde man nog hellre se det som en möjlighet att göra något annat än att gräva ned sig i det som varit.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Rosenius

Citat från: Nico skrivet 27 november 2008, 08:10:29 AM
Nja, Fredde du får ursäkta men bara för att något står skrivet i en tidning gör det knappast till fakta rent automatiskt. I synnerhet om det råkar vara ett yttrande från en part och i det här fallet rör det sig faktiskt inte ens om en artikel utan om en insändare. I de fallen tar sällan eller aldrig en tidning på sig ansvaret för någon faktagranskning utan det enda brukar vara att man kontrollerar så att inga lagar bryts, dvs. att innehållet inte är lagstridigt. Sen kan man ju tycka vad man vill om Swebus m.fl. bolag, men inget i denna insändare verkar heller bygga så mycket på reell fakta utan återigen på eget tyckande. Det enda i övrigt är sedan i så fall baserat hörsägen då insändarskrivaren hävdar att "enligt en före detta trafikledare" så görs si och så!? I mitt tycke en både suspekt och ytterst suspekt källa då den inte alls går att belägga.

Att vissa bolag och i synnerhet vissa garage utmärker sig negativt är väl tyvärr något som förekommer, men liksom Walter så får jag känslan av att det ofta verkar vara ungefär samma enstaka individer som skriver sådant här. Ofta känns det som de behöver ge utlopp för somligt och lika ofta verkar det vara frågan om folk som av en eller annan orsak lyckats straffa ut sig och nu är ute efter att på något vis ge tillbaka. Med andra ord, något slags form av rättshaverister. Själv har jag lite svårt att förstå detta. Trivs man överhuvudtaget inte så borde det ju vara bättre att söka sig någon annanstans, till en annan bransch eller så. Har det sedan gått så långt att man fått respass så borde man nog hellre se det som en möjlighet att göra något annat än att gräva ned sig i det som varit.


    Kan bara hålla med både Nico och Walter.

    //Niclas

Sundås

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 november 2008, 09:25:53 AM
Tycker nog inte att artikeln tillför speciellt mkt nytt, det flesta i branschen är nog medvetna om att felrapporterade bussar rullar till dess att tid finns på verkstan, så länge det inte rör sig om trafikfarliga fel ser jag inte det som ngt större problem.

Så är det väl även hos mindre bolag, om det inte finns reservbussar. Man får vänta tills verkstaden har tid.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Fredde

CitatSka vi gissa att svaret från bussbolaget blir något i stil med "Oj, det är allvarliga anklagelser, vi ska skälla lite mer på våra förare men först måste vi ta reda på vem som skvallrat..."

En, tillåt mig säga, "vanlig förare"  känner knappast till hur det rapporteras in avgångar som blir inställda. Det är TL-personalen som handhar dessa uppgifter.
Är det någon som har snackat lite för mycket är det väl knappast en förare i mängden.


Måns Johannesson

Sådana här insändare är ofta lite överdrivna men man måste nog ändå erkänna att det finns ett korn bakom detta. Den minst sagt urusla trafikstarten för 6 år sedan kommer nog många ihåg. Botkyrka har dessutom en hel del rätt dåliga bussar (Mercedesvagnarna är rätt usla och de gamla göteborgsvagnarna lika så), underhållet verkar skötas rätt dåligt (t.ex. paneler som saknas utvändligt har vi sett bilder på här på forumet) och en del förare skulle behöva en genomgång av både trafikreglerna och taxesystem. Som regelbunden bussresenär i flera områden i Stockholm framstår utan tvekan Swebus Botkyrka som det sämsta.

/Måns

Yujin Zhang

Jag är oskyldig denna gång! :-X :P

Fast jag håller med varenda punkt på artikeln.

Wetjo

Läser man hela insändaren är det faktiskt inte Swebus han/hon skäller på, utan processen med upphandling av tjänster.
Låter mest som gnäll utan konstruktiva lösningar.

Cero

Visst är det mycket gnäll och visst är det hemskt när det gnälls på bussbranschen. Men lite fakta finns nog faktiskt i artikeln. Den som ställer sig en stund i Fruängen och studerar Swebus (Botkyrka) respektive Busslinks (Söderort) vagnar ser ganska snabbt en mycket stor skillnad i skick och yttre skötsel av fordonen. Sedan kanske det är så att Swebus fordon följer gängse standard och att Busslinks är för välskötta, vad vet jag, men skillnad är det. Det kanske också är så att Busslinks bussar i själva verket är trafikfarliga inunder och fina på ytan medan Swebus vagnar är i lysande skick rent tekniskt och trafiksäkerhetsmässigt men ser "lite" solkiga ut. Det finns dock säkerligen bra förklaringar till skillnaderna i skick.

Richard1250

Visst har jag sett bussar lappade med tejp på Swebus i Halmstad, dock tror jag bara att det är ytterst provisoriskt tejpen sitter där.
Swebus gör nog så gott dom kan och ibland kan det bli fel.
Sedan kan man nog inte dra alla garage på en kant utan det skiljer sig nog från Garage till garage.

Wetjo

Citat från: Richard1250 skrivet 27 november 2008, 19:15:43 PM
Visst har jag sett bussar lappade med tejp på Swebus i Halmstad, dock tror jag bara att det är ytterst provisoriskt tejpen sitter där.
Swebus gör nog så gott dom kan och ibland kan det bli fel.
Sedan kan man nog inte dra alla garage på en kant utan det skiljer sig nog från Garage till garage.
Det ska gudarna veta... ;)

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2008, 10:35:41 AM
En numera avgången teknisk chef i firman myntade för ett antal år sedan devisen att "vi ska inte satsa onödigt mycket pengar på kosmetika utan på det som är viktigt för att hålla bussarna rullande"

Hur mycket man satsar på det utvändiga hör ofta samman med hur förarna kör.... är det så att en omplåtad buss kommer tillbaka efter 3 dagar i samma skick som förut så finns varken tid, pengar eller intresse att fixa skadorna, så är nog ofta fallet i vissa delar av vårt avlånga land.
Detta har vi debatterat ett antal gånger med många bra och mindre bra förslag på åtgärder ;D

Men det förklarar inte varför Cero upplever Busslinks fordon som "helare" än Swebus fordon. Är det helt enkelt så att Busslinks förare är lite bättre och krockar mindre? ;)

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2008, 11:29:10 AM
Ja den uppfattningen har jag nog, i alla fall verkar det vara fallet på flera trafikområden.

Okej, det köper jag. Kanske håller jag till viss mån med också. Varför är det så då? Har Busslink haft tur och hittat de bästa förarna eller har Busslink lyckats utbilda sina förare bättre än Swebus?

Skalman

Personligen tror jag att företagskultur och arbetsklimat är viktigare förklaringar
än utbildningen och förarnas körförmåga. (Givetvis finns det de som är
överrepresenterade i olycksstatistik, och såna som är direkt olämpliga
för jobbet, men de är inte så många, och det borde slå jämt ut mellan
operatörerna).

Trots allt är det VV som släpper igenom förarna, så där kan vi nog utgå
ifrån en oberoende bedömning vad det gäller förmågan att framföra fordonet.
Och det verkar osannolikt att förarkollektivet som sådant skulle
vara uppdelat i bra respektive dålig bara med utgångspunkt från
vilken operatör man arbetar för.

Jag tror att det är i attityden och inställningen till arbetet (och därmed
arbetsgivaren) som det brister.