Bussolyckan i Härjedalen

Startat av zjbus, 17 april 2019, 11:36:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Staffan Sävenfjord

#17
Citat från: tosiaba skrivet 06 maj 2019, 10:18:38 AM
Låst artikel,

Står inte så mycket mer utöver rubriken i artikeln. Åklagaren har alltså överklagat Borås tingsrätts friande dom till hovrätten. Motiveringen var att han inte delade tingsrättens uppfattning om ansvarsfrihet för bussföraren för att han inte märkt att han var trött.

Radio Sjuhärad har mer - olåst: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=7212019
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


mittlinje

I denna tråd tas det upp bland annat att åklagaren har alltså överklagat Borås tingsrätts friande dom till hovrätten för han inte delade tingsrättens uppfattning om ansvarsfrihet för bussföraren för att han inte märkt att han var trött men också gällande matintag. Likaså nämns det i tråden om både bussbolagets och förarens ansvar inför körning.

I dagarna genomförs ramadan där både trötthet och matintag är en viktig del i detta firandet. Frågan är om hur det går ut över arbete? På vilket sätt har bussbolag och förare ansvar eller är det så att det i nuläget inte finns "ansvar" utan detta skall bedömmas när det inträffar en olycka och kommer då den nu överklagade domen få betydelse?

Mina egna svar på dessa frågor är mycket difusa, det man reagerar över att inte frågan tas upp bland allmänheten/press efter all kritik som kommit från alla håll i samhället gällande Svegolyckan, varför så tyst? En sak är jag säker på, ramadan kan vara ett riskmoment, precis som mycket annat, gällande trafiksäkerhet.

S Svensson

Citat från: mittlinje skrivet 18 maj 2019, 10:53:29 AM
I denna tråd tas det upp bland annat att åklagaren har alltså överklagat Borås tingsrätts friande dom till hovrätten för han inte delade tingsrättens uppfattning om ansvarsfrihet för bussföraren för att han inte märkt att han var trött men också gällande matintag. Likaså nämns det i tråden om både bussbolagets och förarens ansvar inför körning.

I dagarna genomförs ramadan där både trötthet och matintag är en viktig del i detta firandet. Frågan är om hur det går ut över arbete? På vilket sätt har bussbolag och förare ansvar eller är det så att det i nuläget inte finns "ansvar" utan detta skall bedömmas när det inträffar en olycka och kommer då den nu överklagade domen få betydelse?

Mina egna svar på dessa frågor är mycket difusa, det man reagerar över att inte frågan tas upp bland allmänheten/press efter all kritik som kommit från alla håll i samhället gällande Svegolyckan, varför så tyst? En sak är jag säker på, ramadan kan vara ett riskmoment, precis som mycket annat, gällande trafiksäkerhet.

Jag är inte alls övertygad om att samhället inte tar upp vad som hänt. Tvärtom verkar det som om ganska många tagit till sig om olyckan.
Åklagaren tar och överklagar för att han vill pröva tingsrättens motivering. Jag tror att det är viktigt att hovrätten bekräftar tingsrättens dom. När man ser på en dom skall det tittas på vad som hänt och dels uppsåtet. Hade föraren någon möjlighet att undvika en olycka. Dessutom kanske man bör göra en noggrannare teknisk undersökning. Överklagandet och hovrättsförhandling kanske hjälper att ta bort ryktena om olyckan.
Så en komplettering om måltiden. Om föraren ätit eller inte i Sveg har väldigt liten betydelse för helheten. Det är inte heller bra att proppa i sig en massa mat. Några förare har berättat att de kan dricka avslagen Cola.
Jag tror inte det hjälper ha olika synpunkter. Den andra bussen som välte i Härjedalen verkar ha gått obemärkt förbi. Det var ett kort inslag i Rapport dock. (Vet inte mera,komplettera gärna).

mittlinje

Citat från: S Svensson skrivet 18 maj 2019, 13:07:03 PM
Om föraren ätit eller inte i Sveg har väldigt liten betydelse för helheten.

I sakfrågan håller jag med men inte ur allmänhetens perspektiv. Det var en hel del åsikter om att föraren hade försökt stanna på ett par ställen men de vägkrogarna/bensinstationerna hade stängt så han kunde inte köpa mat. En liten notis gjordes vid detta sammanhang om att han trots det hade haft sin lagtadgade rast.

Avslagen cola tyckte jag på den tiden inte fungerade så bra även om det fungerade på kollegerna. Själv drack jag Fanta som innehåller karotin med samma resultat men kunde likaväl knaprat på en morot  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: mittlinje skrivet 18 maj 2019, 16:40:04 PM
I sakfrågan håller jag med men inte ur allmänhetens perspektiv. Det var en hel del åsikter om att föraren hade försökt stanna på ett par ställen men de vägkrogarna/bensinstationerna hade stängt så han kunde inte köpa mat. En liten notis gjordes vid detta sammanhang om att han trots det hade haft sin lagtadgade rast.

Avslagen cola tyckte jag på den tiden inte fungerade så bra även om det fungerade på kollegerna. Själv drack jag Fanta som innehåller karotin med samma resultat men kunde likaväl knaprat på en morot  ;D
Bussföraren uppgav i rätten att han aldrig åt när han jobbade på nätterna. En av lärarna hade också vid flera tillfällen frågat om han inte ville ha en smörgås men han avböjde.

Vi är alla olika men det är många som blir tröttare om de äter på andra tider än normalt. Jag t ex.

Skolans reseledare visste också om att det inte skulle finnas några öppna näringsställen utmed resvägen. Vore konstigt om inte bussföraren också fått veta det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)