Trafikförändringar för SL trafiken 2021

Startat av homer, 07 mars 2020, 10:38:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2020/3-17-mars-2020/17-information-om-forslag-pa-trafikforandringar-infor-t21.pdf

ganska lite satsningar känns de som.

bla. Ny linje 416 som fanns med även för ett år sedan men aldrig kom med, kanske kommer den nu?
Linje 447 skrivs som "Linje 447 Slussen –Boo backe" trots att den aldrig har gått från Slussen, står heller inte rakt ut att den kommer göra, förstår faktiskt inte åt vilket håll SL menar....

i innerstan blir de ganska mycket ändringar.

Linje 74 förlängs till Hornsberg och då bli Linje 4 "expresslinje" den hoppar alltså över 3 hållplatser...

Linje 53 går direkt från Londonviadukten till Henriksdalsberget

Lite kryptiskt men jag tolkar de som att Linje 55 går som idag mellan Tanto och Slussen, för att sen gå Katarinavägen vidare mot Finnberget.. alltså så som 53:an går idag. (eller gjorde innan slussen revs)

Linje 54 ersätter Linje 55 till Hjorthagen då den ska förlängas från Storängsbotten.



Ulf Berlin

Ah,då blir det som för x antal år sedan när 62an förlängdes till Hjorthagen,men det höll inte så länge.../Ulf

Måns Johannesson

#2
Fast idag har vi 6an och 75an på delar av sträckan som tas bort. Något rakare blir det ju också för 54 då den är tänkt att gå rakt fram på Storängsvägen (som inte fanns då).

/Måns




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Nico

En liten brasklapp!

Även om det formellt sett är Trafikförvaltningen i Region Stockholm (SL) som står som avsändare för remisserna så är förändringsförslagen i dokumentet i första hand inkomna från trafikentreprenörerna, vilka är de som numera tar fram dessa objektsunderlag. TF sammanställer sedan bara dessa förslag mera enhetligt och skickar ut dem på remiss till kommuner och övriga berörda.

Det här är alltså inga färdiga förändringar utan just förslag på/om förändringar. Det kan innebära att somligt realiseras och annat inte. Först efter sommaren så kommer alla remissvar att tas om hand innan TF lägger en konkret trafikbeställning för T21.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Lite förvånad över att "min" linje 402 inte ser ut att få tätare trafik vardagskvällar efter 19.30 då det är 30 minuters trafik Slussen - Kvarnholmen - Nacka Forum. Bussarna mellan 19.30 och 21.30 är i nuläget fullsatta och snart flyttar fler in på Kvarnholmen.

//R

Sputnik

Jag får hoppas att dom fixar till den usla (icke existerande) passningen av L837 till pendeltåget i Vega. Det är många som använder den för att ansluta till pendeln i Vega.

virtual1

Ovanligt lite förändringar, tack o lov lite neddragningar iaf, men beror detta på att det är så många områden som upphandlas till nästa år?

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 07 mars 2020, 16:05:05 PM
En liten brasklapp!

Även om det formellt sett är Trafikförvaltningen i Region Stockholm (SL) som står som avsändare för remisserna så är förändringsförslagen i dokumentet i första hand inkomna från trafikentreprenörerna, vilka är de som numera tar fram dessa objektsunderlag. TF sammanställer sedan bara dessa förslag mera enhetligt och skickar ut dem på remiss till kommuner och övriga berörda.

Det här är alltså inga färdiga förändringar utan just förslag på/om förändringar. Det kan innebära att somligt realiseras och annat inte. Först efter sommaren så kommer alla remissvar att tas om hand innan TF lägger en konkret trafikbeställning för T21.

När (om) kommer i så fall ett dokument med Det som faktiskt blir av?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

#9
Innebär det att de som får ett område sig tilldelat nu under våren/sommaren är förbunden att utföra de förändringar som en konkurrent har sjösatt...?
Jag menar, trafikstarten är ju inte förrän 2021, men tilldelningen sker ju före beslutet om dessa förändringar...




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

homer

Citat från: virtual1 skrivet 07 mars 2020, 20:55:03 PM
Ovanligt lite förändringar, tack o lov lite neddragningar iaf, men beror detta på att det är så många områden som upphandlas till nästa år?

säkert en del av förklaringen, en annan kan vara att SL ska satsa på 2 nya pendelbåtslinjer.

Niclas Wennerlid

Citat från: Sputnik skrivet 07 mars 2020, 20:43:21 PM
Jag får hoppas att dom fixar till den usla (icke existerande) passningen av L837 till pendeltåget i Vega. Det är många som använder den för att ansluta till pendeln i Vega.

Det är ett komplext arbete att fixa det då 837:ans huvudsakliga passning ligger till pendeltåget i Jordbro.

// Niclas

at1981

Citat från: homer skrivet 07 mars 2020, 10:38:04 AM
bla. Ny linje 416 som fanns med även för ett år sedan men aldrig kom med, kanske kommer den nu?
Linje 447 skrivs som "Linje 447 Slussen –Boo backe" trots att den aldrig har gått från Slussen, står heller inte rakt ut att den kommer göra, förstår faktiskt inte åt vilket håll SL menar....

Hejsan!

När jag läser texten om linje 447 så tolkar jag det som att utökningen av trafik sker i riktning mot Slussen eftersom linjen är enkelriktad!
Men när det gäller rubriksättningen så är den gemensamma nämnaren att de tar den mest centrala destinationen först oavsett om en linje är enkelriktad eller inte.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

at1981

Citat från: homer skrivet 07 mars 2020, 10:38:04 AM
Lite kryptiskt men jag tolkar de som att Linje 55 går som idag mellan Tanto och Slussen, för att sen gå Katarinavägen vidare mot Finnberget.. alltså så som 53:an går idag. (eller gjorde innan slussen revs)

Hej!

Jag tycker informationen om linje 55 är extremt otydlig i dokumentet!
Vilken färdväg kommer linje 55 ha mellan Tanto och Finnberget? Det benämns ingenting om att Tanto kommer dras in för linje 55!
Men däremot har Trafikförvaltningen förr om åren föreslagit att linje 57 ska gå till Tanto och linje 55 till Sofia men det förslaget har inte benämns i årets upplaga!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Traesk

Menar de på allvar att 55:an inte ska gå mellan Norra Djurgårdsstaden och Stureplan? Jag hoppas att man inser vilken förtätning av trafiken på 75:an det kommer att kräva, men det står inget om det i dokumentet vad jag kan se. Dock väldigt positivt att Norra Djurgårdsstaden får en anslutning till Fältöversten.