Nobina 3078 & 7250 på en av SL:s kortaste linjer - 817 i Tyresö - 3 juli 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 03 juli 2020, 18:06:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer tre bilder med koppling till en av SL:s kortaste busslinjer, 817 i Tyresö.
Först Scaniavagn Nobina 7250 (som ursprungligen var stomlinjeblå). Bilden är tagen vid linje 817:s nordligaste ändhållplats, Tyresö kyrka.



Sedan Volvobuss Nobina 3078 som strax ska svänga in till ändhållplatsen Bergholmsvägen i Raksta.



Hållplatsskylten vid ändhållplatsen i Raksta.

Det verkar som att bussarna som trafikerar linje 817 växlar mellan denna linje och 824 som utgår från Tyresö strand.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Hej,

Ja, det var väl linjerna 816 och 817 som tidigare gick till Ällmora eller vände 816 vid Brevik och endast 817 gick till Ällmora? Nu är det ju 805 och 819 som trafikerar Ällmora.

Nuvarande linje 817 tillkom 2018 om jag minns rätt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Hur lång är linjesträckningen? :)
Norrtäljes kortaste linje 651 blev ju förlängd med dubbla sträckan för ett antal år sedan, från dåvarande 950 meter till 1900 meter, då bostadsområdet i Färsna byggdes, så den är ju numera inte självskriven etta på listan.
Dåvarande linjen mellan Sättra och Riala (657/659) kallades ofta för en kort linje, men den var ändå 6 km lång om jag minns rätt, tre gånger så långt som nuvarande 651.
Även linje 160 är väl en av de kortare linjerna i länet?

Mikael T Nilsson

Hej,

Linjen bör vara max tre km, så 651 i Norrtälje är i så fall kortare. 😀
Det vore intressant att se en lista över de allra kortaste SL-linjerna (rangordnade enligt linjelängd).

Exempel på andra korta linjer utöver de vi nämnt är:
-159 i Spånga
-183 vid Skogskyrkogården
-322 Brommaplan-Drottningholm
-504Y i Hallonbergen
-611X i Täby kyrkby


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Finns nog ganska många linjer runtomkring som inte är så långa eller har få hpl. Tex 114, 127, 203, 403, 503, 513, 718, 820, 844 osv.

Vad gäller 817 så var faktiskt ett förslag att det numret skulle tilldelats det som nu är 805. Det då för att ge 805 en längre karantän då det bara året innan funnits en annan linje med det numret på delvis  samma sträckor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

682 är inte direkt lång heller. Drygt 4 km. 6 hållplatser

Men den kanske är lång i sammahanget :)

Ersa

Alla linjer under en längd på 10 km skulle platsa på en sån lista.  :)

Karsten

De flesta tätortslinjer alltså.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.




Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde


Mikael T Nilsson

Hej,

Har försökt komma på en linje med endast två hållplatser, men kom inte fram till någon.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

I tråden om nya BYD till Nobina så nämns nya linje 175 som är tänkt att den ska gå igång 17/8. Enligt dess linjebeskrivning då kommer den vara ha två hållplatser, Akalla C och Stora torget i Barkarbystaden.

https://drive.google.com/file/d/1xrEfX4iFLueTDxd326XhA14Tt01jRL6C/view
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman