Sommarlov

Startat av AKO, 18 juni 2017, 14:17:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AKO

Sommarlov för bussarna.

På 80-talet i Örebro var en stor del av vagnparken avställd under sommarturlistan.

På denna bild från sommaren 1986 står de då nästan nya ledbussarna avställda vid garageplan tillsammans med tre korta bussar.

Garaget by AKO

Resenären

Härlig bild från Garaget på Borgargatan.

Ja trafiken var ordentligt gles på sommaren under mitten av 80-talet och väl egentligen ända tills dess Nobina tog över och det första nya linjenätet togs i bruk. I princip 40 minuterstrafik på alla linjer hela sommaren och entimmestrafik lö em och söndag, med rastuppehåll i trafiken också.

Vill minnas att garageplan byggdes om under 1985 innan man fick fem av de sex ledvagnarna på bilden, där står 215-219 (som levererades 1985) och 210 som var Örebros första (och länge enda) ledvagn - från 1982 vill jag minnas. Länsbolaget hade också en - från 1981 - inv nr 468 - som senare blev ÖTAB 220. Ledvagnarna användes bara på linje 12 och bara vinter och första åren också bara dagtid vardagar. När nästa serie 221-223 kom klarade man alla turer på linje 12 med ledvagnar.

AL

Nja, på somrarna så småningom skiftades det väl så att ledvagnarna gick på linje 11 istället för linje 12?

Resenären

Kan nog ha varit så, men det minns jag inte. Det var väl så att man ursprungligen tänkte ledvagnar för linje 11 - där gick ju också 210 som mest under provtiden. Att man köpte bara fem nya vagnar talar ju också för linje 11 som väl hade som mest 5 turer medan linje 12 hade 8 turer i vinterturlistan.

AKO

När 215-219 var helt nya 1985 har jag ett minne av att jag under några veckor åkte med dem till skolan, då som extrabussar på linje 14.

Resenären

Ja har samma minne från linje 12 där den sedan fortsatte som extravagn på linje 16 till Risbergska skolan (vid Västhaga). Gissningsvis var det först vintern 1985/86 som de började användas på linje 12 i den reguljära trafiken. Från 1987 var det - så vitt jag minns - bara ledvagnar på linje 12 på vardagar och vintertid.

Stefan P

Hej

När flyttades till den depå som finns nu, hur länge fanns denna depå.?

Var hade länstrafiken sin depå?

mvh Stefan P

Resenären

Jag minns det som följande:

Depån på Borgargatan tillhörde Örebro Trafik AB, ÖTAB och användes fram tills dess Nobina tog över trafiken - 2010 vill jag minnas - och ägdes väl då av Länstrafiken (möjligen via dotterbolag)

Örebro Läns Regionaltrafik AB - marknadsnamn "Länsbussarna" hade sina Örebrostationerade vagnar på depån vid Borgargatan fram till slutet på 80-talet då man flyttade till Fd AB Omnibuss depå på Holmens industriområde - alldeles intill järnvägen norrut.

När sedan Länsbussarna och ÖTAB blev T-buss AB (dotter till Länstrafiken Örebro AB och del i en affär som omfattade Länstrafikens alla delar inkl Örebro Läns Flygplats (1988?) flyttades så vitt jag minns alla bussar tillbaka till Borgargatan. När T-Buss och SLT (bussåkeri delen) blev Näckrosbuss AB 1993/94 och dessa sedan blev Busslink var det fortfarande samma struktur i Örebro.


Silo

Såg idag att man påbörjat rivning av garaget, som inte använts sedan 2010.
/TS

Resenären

Bostäder? Läget är ju numera ganska centralt.

roggek

Ursäkta en kanske okunnig, men hur jag än letar på Eniro och Google så verkar Borgargatan i Örebro inte existera...
Vad heter gatan egentligen?

Eller kan någon ge mig en Google länk på positionen på garaget?

Silo

Den korrekta adressen till garaget var Österängsgatan 6. På Eniros flygfoto kan man fortfarande se uppställningsplatserna och garage- och administrationsbyggnaden.
/TS

Resenären

Den korrekta adressen från början var Borgargatan. Den innehöll bara så vitt jag förstår bara denna fastighet. Vid ombyggnaden av området intill till handelsområde försvann Borgargatan och ny adress blev Österängsgatan.