Volvo C10M Wiima/Finlandia

Startat av Bussmicke, 14 mars 2014, 00:47:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Trevligt
Längesen man såg en sådan

S Svensson

Ursäkta, men karossen kommer från Schweitz och inte från Finland.

M

Citat från: S Svensson skrivet 14 mars 2014, 18:23:47 PM
Ursäkta, men karossen kommer från Schweitz och inte från Finland.

Ja från Ramsejer + Jenser.   Ursäkta den taskiga stavningen.
Chassinummer 2 och 3, 8 och de ca 15 sista chassierna karoserades av Wiima.
Var själv och hämtade trean i Värtahamnen.

/M

1896

Kort överhäng både bak och fram på denna modell.  :)

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 mars 2014, 21:08:47 PM
Kort överhäng både bak och fram på denna modell.  :)

Och axelavståndet typ 7m.?

S Svensson

Titta noga på bilden av 0470. Dörr på vänster sida. Troligen den enda i Sverige som hade detta !!! Jodå,det fanns en dörr på höver sida också precis som på bussen från Wasatrafik. 0480 hade enbart dörr på höger sida. 0480 och 522 bytte placering så att 0480 hamnade i Eslöv. 480 kördes ofta av Sven Swärd där.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 14 mars 2014, 22:23:43 PM
Titta noga på bilden av 0470. Dörr på vänster sida. Troligen den enda i Sverige som hade detta !!!

Det är ju en förardörr. Jag vet inte om fler C10M hade detta men annars var det vanligt på många bussmodeller redan vid denna tid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M


S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2014, 22:36:41 PM
Det är ju en förardörr. Jag vet inte om fler C10M hade detta men annars var det vanligt på många bussmodeller redan vid denna tid.
Detta är den enda som kommit till Sverige. Jag vet inte om det var fler. 0470 var egentligen byggd för fransk marknad. Hade dessutom två snäpp lyxigare inredning än Vogel Hamburg.0480 hade ett snäpp bättre än Vogel Hamburg,som var den fällbara varianten i svenska linjeturistvagnar. Flera av C10M som kom till Sverige var bussar som var tänkta att säljas någon annanstans. LB båda lär ha byggts om  till svensk standard.