Lite Norrorts-Roslagsnostalgi

Startat av Anders Lundén, 19 juni 2013, 20:22:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Tack för dessa bilder Anders!
De väcker många gamla minnen hos mig, 900-vagnarna var mitt transportmedel till och från skolan på 619 på 80-talet.
Var det någon litteraskillnad på vagnarna i denna serie, några hade ju hörnfönstren bak igensatta (tror en av dem var 6923)?
4061 fick jag förmånen att köra under dess sista tid i Täby för 12-13 år sedan, men då var den långt från lika fin som på din bild från Täby...
//Fredrik

Buss-busen

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 juni 2013, 17:06:06 PM
Tack för dessa bilder Anders!
De väcker många gamla minnen hos mig, 900-vagnarna var mitt transportmedel till och från skolan på 619 på 80-talet.
Var det någon litteraskillnad på vagnarna i denna serie, några hade ju hörnfönstren bak igensatta (tror en av dem var 6923)?
4061 fick jag förmånen att köra under dess sista tid i Täby för 12-13 år sedan, men då var den långt från lika fin som på din bild från Täby...
//Fredrik

Alla hade hörnfönster från början.

Fredrik Gelin

Sattes fönstren igen även på andra depåer och vad var i så fall orsaken?
//Fredrik

Buss-busen

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 juni 2013, 14:49:39 PM
Sattes fönstren igen även på andra depåer och vad var i så fall orsaken?
//Fredrik

Och hur var det med hörnfönstren på dessa? När jag började köra buss så fanns det en hel del H44:or kvar. Tror inte någon hade hörnfönster. Och på bilden, då bussarna är ungefär tio år, har i alla fall den bortre inga sådana.
http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4720637Nobs-B.jpg?t=1357244116

Fredrik Gelin

500- och 700-serien hade väl bara undantagsvis hörnfönstren kvar, på 700-serien tror jag inte jag sett någon som hade hörnfönster, på 500-serien fanns det någon/några enstaka har jag för mig.
//Fredrik

roggek

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 juni 2013, 14:49:39 PM
Sattes fönstren igen även på andra depåer och vad var i så fall orsaken?
//Fredrik

Gissningsvis var orsaken densamma som för innerstadens CR76, det var lätt att "trycka ut rutan" under färd...

Greger Larsson

Citat från: roggek skrivet 26 juni 2013, 10:33:36 AM
Gissningsvis var orsaken densamma som för innerstadens CR76, det var lätt att "trycka ut rutan" under färd...

Innerstaden i vilken stad? (Tråden handlar väl om SL-bussar, och där har inte funnits CR76 i innerstan)

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 juni 2013, 22:37:32 PM
Innerstaden i vilken stad? (Tråden handlar väl om SL-bussar, och där har inte funnits CR76 i innerstan)

Nä om man inte räknar linje 60 och 60X till innerstaden :-)

Orsaken till att de välvda rutorna försvann var såvitt jag minns kostnadsskäl

Fredrik Gelin

Tack för svaren allihop, då blev jag åtminstone lite klokare på något jag funderat på länge.
//Fredrik

HJP

#24
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 24 juni 2013, 14:44:45 PM
Hahaha HJP...
En hederlig kartbok is the shit!  :)

Lycka till nästa gång  8)
/J
****
Hahaha Jonas! Skrattar bäst som skrattar sist  :D

I dag såg vädret lovande ut, med lagom molnslöjor, för att slippa skarpa skuggor. Jag gav mig iväg norrut.
Molnen skingrades dock, så det blev inte så bra fotoväder som jag hoppats. Garagets framsida, kom dessutom i besvärande motljus, men man får ta det som det kommer.
Här lite smakprov:


Framsidan i besvärande motljus. Lite upplättad i Photoshop, men inte helt bra.


Av S.L.O. GRAGE-texten, är inte mycket kvar.


Lite på snedden, med upplättad framsida.


Baksidan i medljus.


I ett fönster sågs två destinationskyltar.


Till sist, en armatur av den gamla fina sorten. En sådan har suttit ovanför varje port, och på de bakre hörnen.

Några frågor uppstår hos mig:
1. När togs garaget i bruk, och när upphörde det?
2. Vad var det för tak från början?
3. Är skorstenen original? Fanns där en annan skorsten från början?

HJP

Ersa


Bussmicke

Besvärande motljus? Snarare sidoljus från vänster. Tycker "motljuset" ser helt okej ut att fotografera i.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2013, 02:45:58 AM
Besvärande motljus? Snarare sidoljus från vänster. Tycker "motljuset" ser helt okej ut att fotografera i.
****
Visst är det sidoljus, men ändå besvärande. Hela framsidan låg i kraftig skugga. Riktigt motljus, hade varit betydligt sämre.

HJP

HJP

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2013, 00:27:24 AM
Riktigt trevliga bilder!
****


Kul att du gillade bilderna!
Här får du en till, så är alla sidorna med. Ett dike och en parkerad bil, gjorde det svårt att få med mer än så här.

HJP

Buss-busen

Diskussionen om motljus och sidoljus känns rätt onödig. Vi ser själva.