SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!

Startat av Björn Forslund, 18 juli 2012, 21:09:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

Nobina Sverige/Swebus/GDG/SJ Buss har under årens lopp köpt in hundratals större och mindre företag. Att sponsra alla som vill bevara en buss eller annat är en omöjlighet för ett privat företag (och förmodligen också för ett statligt). Sådana projekt som att renovera/återställa bussar måste grundas på att det finns aktiva i de föreningar som vill ställa upp med både arbete samt ekonomiska medel, annars kommer projekten att haverera. Lyckas sådana projekt kan sedan både företag och privatpersoner stödja dessa projekt genom att hyra in bussarna vid jubileum eller andra transportbehov.

Sedan "blöder" inte Nobina Sverige AB några miljontals kronor per månad utan har ett positivt resultat, vilket också varit stabilt under senare år.

/Henrik/

1896

Jag har aldrig påstått att man ska spara bussar från varje enskilt övertaget bolag, däremot tycker jag att milstolpar i företagets utveckling ska prioriteras, typ 211:an och egen karosstillverkning.  :)

Lars-Håkan_E

Bara en kort kommentar:

Fjolårets resultat blev minus 230 Mkr
Senaste kvartalet -12 Mkr

Däremot så är det ju så att det är den Norska o Danska samt expressverksamheten som genererar förluster medan den svenska verksamheten går runt.

Så vad som är rätt o vad som är fel beror ju på hur man ser det.

Att kvarvarande avtal i Gästrikland samt avtalet i Dalarna läcker stora pengar varje månad är ju ingen hemlighet, allt från 30 till 50 Mkr om året har det ju sagts från säkra källor, sanningen lär väl ligga nånstans däremellan.

Men. nu var det inte Nobinas resultat tråden gällde.

Om det finns ett intresse från föreningens sida så kanske kassören kan låta öppna ett bankkonto för bidrag öronmärkta till bussen:s lackering och publicera detta här.

Om 200 skänker 500:- var så bör jobbat vara i hamn, då kan både privatpersoner, företag och organisationer skänka pengar.

Ted Selander

Jag förstår inte varför det ska munhuggas om en Nobinas resultat hit eller dit, när tråden handlar om det hedervärda arbetet med att stegvis återställa en musealt intressant buss.
Som Staffan skriver var ju Nobinas jubileumssatsning i fjol mycket hedervärd, men ingalunda självklar.

Andra föreningar har väl provat detta med öronmärkta insamlingar, inte ska det behövas ett nytt bankkonto för det. Det skulle räcka att vår eminenta kassör sätter upp ett konto i bokföringen, så ser vi alla i årsredovisningen hur nära målet med en lackering vi är. Det är upp till styrelsen att besluta om det är en bra insamlingsform.

Lars-Håkan_E

Tanken är ju att pengarna ska öronmärkas till ett ändamål, om du sätter upp ett nytt konto i bokföringen så går pengarna oförkortat direkt in i den vanliga verksamheten oavsett vilket konto det "bokats på"

Även om det t.ex kommit in 100.000 kronor som bokats på detta konto kan bokslutet ändå visa att det "bara" finns 40.000 i likvida medel i föreningen.

Så länge inte intäkten är låsta/öronmärkta så rullar de runt i samma kassa som allt annat.

Därför är det seriösare att öppna ett separat konto där behållningen enbart får användas till avsett ändamål, vill man stödja föreningen i övrigt finns det möjlighet att bli s.k stödjande medlem om jag minns rätt, då används pengarna där de behövs.

Jag kan personligen tänka mig att bidra med en betydligt större summa än 500:- under förutsättning att jag VET att pengarna kommer att användas till just detta ändamål, inte skvalpa runt och användas till något annat "hål"

Björn Forslund

Citat från: Håkan_E skrivet 29 juli 2012, 17:40:07 PM
Tanken är ju att pengarna ska öronmärkas till ett ändamål, om du sätter upp ett nytt konto i bokföringen så går pengarna oförkortat direkt in i den vanliga verksamheten oavsett vilket konto det "bokats på"

Även om det t.ex kommit in 100.000 kronor som bokats på detta konto kan bokslutet ändå visa att det "bara" finns 40.000 i likvida medel i föreningen.

Så länge inte intäkten är låsta/öronmärkta så rullar de runt i samma kassa som allt annat.

Därför är det seriösare att öppna ett separat konto där behållningen enbart får användas till avsett ändamål, vill man stödja föreningen i övrigt finns det möjlighet att bli s.k stödjande medlem om jag minns rätt, då används pengarna där de behövs.



Jag kan personligen tänka mig att bidra med en betydligt större summa än 500:- under förutsättning att jag VET att pengarna kommer att användas till just detta ändamål, inte skvalpa runt och användas till något annat "hål"

Jag kan bara komplettera med att SvOf lagt ut mycket pengar på att få ordning på GDG 2681. Bussen har varit på verkstad för diverse åtgärder sedan en sponsor lovat att betala en hygglig summa för att få bussen körklar.
Att vi kunnat lägga ut pengar beror också på att vi får in pengar på våra körningar, t ex Grafikens Hus som har blivit en succé med fulla bussar och önskemål om dubblering. Alla våra förtjänster går oavkortat till våra veteranbussar.
Vi tackar våra förare som ställer upp och kör och på så vis hjälper oss att bevara busshistoria. Men vi behöver mera hjälp! Ställ upp och kör SvOf:s bussar. Kontakta Mats på svofmail@gmail.com

Lars-Håkan_E

Ska vi tolka det så att en insamling/bidrag öronmärkt till just denna buss:s återställning till ursprungslackering inte är intressant?

Björn Forslund

Citat från: Håkan_E skrivet 29 juli 2012, 20:36:46 PM
Ska vi tolka det så att en insamling/bidrag öronmärkt till just denna buss:s återställning till ursprungslackering inte är intressant?

Givetvis inte. Men jag vill bara poängtera att SvOf redan lagt ut stora summor på bussen, pengar som vi tagit ur egen kassa, en del av detta kommer en sponsor att bekosta.
En insamling för framtida återställning till original GDG lack är välkommet.

1896

Citat från: HB skrivet 28 juli 2012, 20:46:45 PM
Nobina Sverige/Swebus/GDG/SJ Buss har under årens lopp köpt in hundratals större och mindre företag. Att sponsra alla som vill bevara en buss eller annat är en omöjlighet för ett privat företag (och förmodligen också för ett statligt). Sådana projekt som att renovera/återställa bussar måste grundas på att det finns aktiva i de föreningar som vill ställa upp med både arbete samt ekonomiska medel, annars kommer projekten att haverera. Lyckas sådana projekt kan sedan både företag och privatpersoner stödja dessa projekt genom att hyra in bussarna vid jubileum eller andra transportbehov.

Sedan "blöder" inte Nobina Sverige AB några miljontals kronor per månad utan har ett positivt resultat, vilket också varit stabilt under senare år.

/Henrik/


Om Nobina helt förlitar sig på att ideella föreningar ska bevara företagets historik, då är man ute på väldigt tunn is, vore bra mycket lämpligare att ha en avd i företaget som sysslar med veteranbuss uthyrning och liknande, en avd som går runt av egen kraft.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 augusti 2012, 20:38:36 PM
Om Nobina helt förlitar sig på att ideella föreningar ska bevara företagets historik, då är man ute på väldigt tunn is, vore bra mycket lämpligare att ha en avd i företaget som sysslar med veteranbuss uthyrning och liknande, en avd som går runt av egen kraft.

Den avdelningen skulle ha mycket svårt att gå med vinst, eller ens runt med nollresultat. Och vinst är något som ett vinstdrivande företag sysslar med, nästan varje dag. 8)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2012, 20:49:29 PM
Den avdelningen skulle ha mycket svårt att gå med vinst, eller ens runt med nollresultat. Och vinst är något som ett vinstdrivande företag sysslar med, nästan varje dag. 8)

Det är mycket få bussföretag som håller sig med veteraner idag. Det finns ingen anledning att just Nobina ska göra det heller. Ett företag drivs för att tjäna pengar, och det är busstrafik man sysslar med, inget annat.
Nobina gjorde en mycket hedervärd satsning för att rusta upp SvOf:s buss SJ 2828 inför 100-årsjubileet. Så nog vårdar man det historiska arvet fast man i egentligen inte alls behöver göra det.

Det bästa gällande veteranerna hade ju givetvis varit om statliga Trafikverket övertagit dem, ungefär som med Järnvägsmuseums samlingar.