Stadsbussar i världs-metropoler

Startat av BengaB40, 10 mars 2012, 17:18:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

Hej! Det är intressant att läsa inlägg om stadsbussar i utländska städer! 1988 hamnade jag i Thailands huvudstad Bangkok i tjänsten. Bodde på hotell nära den långa gatan Sukhumvit Road och då var det buss, taxi eller tuk-tuk som gällde för att ta sig fram. För buss fanns alternativen nerdragna rutor eller mekanisk air-condition i hettan, det senare representerat av märkena Mitsubishi, Mercedes och hör och häpna, Volvo B58, i alla fall var de vit-rattade och med mitt-motorer. Bussarna utan air-con var av märkena Daewoo och Hino. Vid mitt kommande besök 1992 var Volvo-bussarna borta, det verkade som Mercedes då hade vunnit ett stor-kontrakt med The Bangkok Mass Transit Authority som stadstrafikföretaget hette. Men vid ytterligare ett besök i september 1992 klippte jag ut en artikel med bild av en Volvo led-buss som skulle gå som den första bussen av denna typ på försök inför en möjlig kommande beställning av BMTA. Är det någon som kan berätta om busstrafikens utveckling där under de senaste 20 åren, själv har jag hört berättas om att den trafiken har fått konkurrens med "sky-trains"! Hälsn. BengaB40 

Mats Karlsson


BengaB40

Hej! Tack Mats för länken! Jag kämpar på att finna ut info från den! Jag åkte faktiskt också med en Volvo B59 Alison i stadstrafiken där vid mitt sista (?) besök 1993! Hälsn. BengaB40