Fler bussar i Borlänge

Startat av Bengt H, 27 januari 2012, 23:16:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Jag har med intresse följt Staffans Borlängeserie från 1992, det första året i min drygt sjuåriga Borlängesejour. De sista sidorna i min sista negativpärm innehåller några remsor från denna epok och bland dem finns det en del bilder på bussar i Borlänge. Jag anknyter med att visa en del av dem och de första bilderna är från ett par vackra februaridagar som lockade till en promenad med kameran.

Först en bild på Linjebuss 729 på väg mot Kvarnsveden på Lergärdsvägen. Idag går bussen inte igenom detta område utan håller sig utanför på de större gatorna. 12 februari 1994.


Sedan har vi en bild på Linjebuss 859 som kommer på Solbackagatan på väg mot Medväga. Denna linje trafikerades bara med ett fåtal turer.12 februari 1994. 12 februari 1994.


Här tycks jag ha testat max tele på zoomobjektivet med ett tveksamt resultat. Jag gillar bilden ändå, så den får vara med i denna visning och det är Linjebuss 889 som kämpar på i backen upp mot Sjukhuset. 12 februari 1994.


En gammal Finspångsvagn i Östgötamålning fanns ett tag i Borlänge. Den användes normalt bara i skolturer, men det hände att den fick rycka in på någon linje ibland som här på linje 601 på Sveaborgsgatan i Kvarnsveden. 13 februari 1994.


Sist en bild från Skräddarbacken på Linjebuss 728 den 13 februari 1994.

j-a

Trevligt :) Den östgöta lackade Linjebussen 881 är från början GDG 1906 och började sin bana i Sandviken

Peter Öden

Hej !

Tack Bengt H. för mycket trevliga Dalabilder !

Mvh Peter Ö

1896



Sedan har vi en bild på Linjebuss 859 som kommer på Solbackagatan på väg mot Medväga. Denna linje trafikerades bara med ett fåtal turer.12 februari 1994. 12 februari 1994.



GDG 1771, måste protestera mot att det skulle ha varit dåligt med turer på denna linje, var ju mer eller mindre timtrafik, mot nu, det går två turer in till stan på morgonen, och tre tillbaka på eftermiddagen, det är lite, men tydligen har den senaste utredningen av Trivector föreslagit att man ska sätta in fler turer igen, ska bli spännande att se hur det blir.  :)