F.d. Norgevagnarna Nobina 6013, 6019 & 6023 i Skövde - 21 juli 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 22 juli 2020, 10:05:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I ett regningt Skövde dök ett antal av Nobina Skaraborgs f.d. Norgevagnar upp i trafik. 6013 ankom Skövde från Mariestad som linje 500 och blev linje Express 500 (skyltad 500X i aktern) för att köra tillbaka till Mariestad.



Nobina 6023 trafikerade linje 400 mellan Skövde och Tibro under några timmar...



...för att vid eftermiddagsrusningen köra tillbaka till depån.



Nobina 6019 trafikerade linje 613 mellan Skövde och Lerdala under eftermiddagen.

Även de f.d. Norgevagnarna 6034 ohc 6035 dök upp, men jag har för mig att bild på dessa redan visats här på Bussnack.

Det ska tydligen finnas 27 st av denna vagntyp i Skaraborg. Notera att dörrställningen är mer generös än de flesta andra Volvo 8500- och 8900-boggivagnarna i Skaraborg.




Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Har alla Norgevagnarna dom knallgula ledstängerna invändigt?/Ulf

Bese001

Hej!

Det har spekulerats (mycket av mig  :) och lämnats uppgifter på dessa 28 (som jag får det till) Volvobussar från Norge som blivit registrerade på Nobina Skövde. Jag chansar nu, när vi fått lite bilder (tack för det Mikael!), och lägger upp min teoretiska, men till viss del bekräftade, lista på dessa och hoppas kunna få den bekräftad eller rättad:

6010: BHP 00D   6011: DZN 65A   6012: LWG 62E   6013: BAU 42E   6014: LLZ 20B   6015: KBW 99H   6016: EGS 65Y   6017: FUM 01R   
6018: HKF 77J    6019: GDK 98E   6020: JOU 08R    6021: RHT 46T   6022: FCF 37R   6023: ZMB 10P    6024: DUU 65P  6025: ZPF 00M
6026: EZP 67G   6027: UGA 29E   6028: OKF 84R    6029: OCM 14S  6030:CHJ 34E    6031: KNB 31E    6032: ABL 03H   6033: SAY 96J
6034: RZM 54G  6035: BAP 00D   6036: MJL 83T     6037: ALD 29E   

6010-6029 från 2012. 6030-6037 från 2015.

Dessutom har vi 6038, ZBN 02K en Iveco Daily från 2012.

Totalt 29 bussar från Norge till Skövde alltså, och jag väntar med spänning  ;)

Fifty

Med tanke på dörrarna, är det någon som vet om de äldre i serien (2012) gick i stadstrafik/förortstrafik i Norge? Har noterat att de är ganska spartanskt inredda. Man verkar även ha bytt stolarna och troligen återanvänt stolar från 64xx-vagnarna som slopades under våren. Har nämligen sett bilder på dessa helt tomma invändigt.
Gällande listan kan jag bekräfta den första. 6010 hamnade på bild i Lidköping idag.

Bernt Talbrant

De användes i och runt Tromsø så det kan nog förklara dubbeldörrarna både fram och bak. Har försökt hitta någon bild där inredningen syns lite och på länken nedan ser vi Nobina Norge 1139 / Nobina Sverige 6017 lite från sidan.

Nobina Norge 1139 i Tromsø

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för era uppgifter och svar.

Är samtliga Volvo 8500 i 64xx-serien i Skaraborg slopade och ersatta av de f.d. Norgevagnarna eller finns några kvar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

B10M

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 juli 2020, 23:24:21 PM
De användes i och runt Tromsø så det kan nog förklara dubbeldörrarna både fram och bak. Har försökt hitta någon bild där inredningen syns lite och på länken nedan ser vi Nobina Norge 1139 / Nobina Sverige 6017 lite från sidan.

Nobina Norge 1139 i Tromsø

I vilket fall är 2-2-0 en fullständigt obegriplig dörrställning för en boggibuss, om det finns behov av dubbeldörrar finns det definitivt behov av bakdörr också.

Bese001

Hej!
Enligt de uppgifter jag plockat från Bilregistret så är samtliga 64XX borta från Nobina Skövde. Den enda som "lever" är 6406, XRX 481, som reggats på Nobina Kungälv 200630. Övriga är avregistrerade eller avställda och registrerade på Nobina Fleet.


Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fifty

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 juli 2020, 23:24:21 PM
De användes i och runt Tromsø så det kan nog förklara dubbeldörrarna både fram och bak. Har försökt hitta någon bild där inredningen syns lite och på länken nedan ser vi Nobina Norge 1139 / Nobina Sverige 6017 lite från sidan.

Nobina Norge 1139 i Tromsø

Tack för länken Bernt. Mycket riktigt verkar det vara någon slags tätortstrafik och stolarna är som jag misstänkte utbytta.

Walter

Citat från: B10M skrivet 23 juli 2020, 10:52:53 AM
I vilket fall är 2-2-0 en fullständigt obegriplig dörrställning för en boggibuss, om det finns behov av dubbeldörrar finns det definitivt behov av bakdörr också.

2-2-0 har funkat bra i många delar av Regiontrafiken i Skåne under många år. En tredje dörr minkar antalet stolar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

Alla 8900 i värmland har väl också dubbeldörrar fram.