Huvudmeny

C2 på linje 19

Startat av Gunnar D, 08 februari 2025, 16:16:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



C2 2140 mellan Rågsved och Hagsätra 18 aug 1963. Destinationen "Odenplan" är redan framvevad.

Mvh Gunnar

Leyland

#1
Väldigt trevlig bild Gunnar!

Några data kring C2 2140

1952-06-12    Levererad, troligen direkt till Västra banan
1958-07-10    R1 (Revision)
1964-10-14    R2
1971-07-01    R3
1972-07          Prov med nya rullgardiner i förarhytt (tillsammans med ytterligare tre C2)
1972-07          Prov med nya lås på förarhyttsdörrar (tillsammans med ytterligare en C2)
1978-08          Heden, för skrotning (eldad)

Totala trafik-km blev 1 769 974

//

Gunnar D

Tack, alltid intressant med vagndata!
Antar att boggier, motorer etc hade tillvaratagits innan eldningen.

Mvh Gunnar

Rte6

Citat från: Leyland skrivet 13 februari 2025, 03:41:44 AMVäldigt trevlig bild Gunnar!

Några data kring C2 2140

1952-06-12    Levererad, troligen direkt till Västra banan
1958-07-10    R1 (Revision)
1964-10-14    R2
1971-07-01    R3
1972-07          Prov med nya rullgardiner i förarhytt (tillsammans med ytterligare tre C2)
1972-07          Prov med nya lås på förarhyttsdörrar (tillsammans med ytterligare en C2)
1978-08          Heden, för skrotning (eldad)

Totala trafik-km blev 1 769 974

//


Fin bild!
Tack för datan!
Stämmer det att 2140 skrotades 1978? Jag har hört att den skrotades 1982.
I "Svenska lok och motorvagnar 1979-01-01" finns den kvar.
Och även i "Svenska lok och motorvagnar 1982-01-01"

Finns det nån som har nån observation ner tecknad?
Mvh
Rte6

Leyland

#4
En luring.  ;) 

Vagnen skulle skrotats. Rullade inget i trafik mellan i början av augusti 1978 och intill våren 1979.

Det hade hänt något med vagnen och hon stod på så kallade "transportboggier" på heden augusti 1978 och utan koppel, redo för skrotning.

Kom i trafik igen under 1979 och skrotningsdatum blev 1982-01-28.

Så ingen eldning denna gång. Ja, allt återvinningsbart togs om hand. Boggier renoverades, koppel, HS-lådor osv och användes till C12. Det hette ju att C12 var så kallade omkorgningsvagnar - "bara" korgen var ny. Men det smög in sig modifieringar vartefter i serien och senare med C13 blev det även helt nya boggier.


Rte6

#5
Tack!  ;D
Skrotningsdatum är det samma som slopningsdatum?
Mvh
Rte6

Fredrik Klint

Skrotade man vagnar samtidigt i Högdalen och Hammarby eller skiftade man med tiden?
Sett bild på hytter som eldats upp och ligger huller om buller i skrotberget i Högdalen.

Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2025, 22:51:36 PMSkrotade man vagnar samtidigt i Högdalen och Hammarby eller skiftade man med tiden?
Sett bild på hytter som eldats upp och ligger huller om buller i skrotberget i Högdalen.

Bra där Fredrik, en spännande fråga och en tidsordning som särskilt borde utredas och dokumenteras för forskningen.

Min uppfattning är att bara enstaka C1/C2 (tidiga) eldades och skars ned i Högdalen. Kanske ingen.

När den systematiska utskrotningen påbörjades 1977, för omkorgning till C12, eldades vagnarna ute på Heden i Hammarby. De var ju då demonterade på boggier och koppel och det var enklare att hantera detta på Heden än att ta dom till Högdalen. När vagnarna var utbrända skar man av hytterna, tak och sidoväggar viktes ihop och ramen skars isär i fyra bitar. Minst hytterna transporterades till Högdalens och lades på högen.

Runt 1980/1981 slutade man elda vagnarna ute på Heden. De nyinflyttade i det söder om Heden belägna nya bostadsområdet Dalen, hade synpunkter på den svarta illaluktande (och troligt farliga röken). Då övergick man till att skära ned vagnarna helt på Heden (inte elda upp) och ta de därefter till fragmentering eller återvinning. Delar kördes även till Johans anläggning i Hölö. Har någon diabild på C2-skrotdelar i Hölö. Detta pågick till slutet av 1980-talet varefter skrotningen på Heden upphörde.

Det var alltid intressant att bevittna eldningarna. Det fanns ju inga sociala media som förannonserade eldningstid, utan man fick utgå ifrån logiken hur ofta en vagn skrotades. Helt enkelt åka dit några gånger i veckan och hoppas att man hade tur.

Jag minns ej om det var på tv eller om det var en undervisningsfilm inom räddningstjänsten/SL - det ska finnas en ca entimmesfilm från en eldning av en tunnelvagn på heden, som en del av en utbildning av brandkåren för att släcka tunnelvagnsbränder. Troligen slutet av 1970-talet. Filmen borde finnas i något arkiv att leta fram. Kan vara så att jag såg den på VHS (fanns det då?). Efter de många tunnelvagnsbränderna på 1970-talet var detta en stor fråga för brandkåren att öva. Och de farliga rökgaserna hade man som jag tolkar närmast "skitit i" fram till nu. Så småningom kom ju också nya säten i vagnarna istället för de tjocka i skumgummi.


Gunnar D

C2 2037 var väl den första tunnelvagn som skrotades och det efter en brand vid Skärmarbrink 6/4-72.
Minns att den stod på heden i HY utbrunnen och böjd som en banan. Ingen bild togs, tyvärr.

/Gunnar

Leyland

#9
Jo, 2037 var först ut att "brinna" och skrotas, i vart fall av C2.

C1 2003 brann ju 1955 i Hy och fick ny vagnskorg (C2).

Efter 2037 kom 2358 och år 1976 2100, 2056, 2253 och 2148 att skrotas.

Vagnbränderna 1972 (2 stycken), 1976 (3 stycken), 1978 och 1984 blev ju uppmärksammade.

Jag tror 2037 får en egen sida så småningom. Har en del foton och dokument.

Fredrik Klint

Citat från: Leyland skrivet 15 februari 2025, 04:53:22 AMBra där Fredrik, en spännande fråga och en tidsordning som särskilt borde utredas och dokumenteras för forskningen.

Min uppfattning är att bara enstaka C1/C2 (tidiga) eldades och skars ned i Högdalen. Kanske ingen.


Ganska säker på att jag sett åtminstone en bild på en hel vagnskorg på "skrotspåret" i Högdalen och att den då stod/låg direkt på spåret, inga boggier alltså.
Men jag tror dig att merparten skrotades i Hammarby.

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 15 februari 2025, 11:24:39 AMJo, 2037 var först ut att "brinna" och skrotas, i vart fall av C2.

C1 2003 brann ju 1955 i Hy och fick ny vagnskorg (C2).

Efter 2037 kom 2358 och år 1976 2100, 2056, 2253 och 2148 att skrotas.

C2 2088 brann vid Åkeshov 28/11-60 men kom åter i trafik. Händelsen fick artikel i SoB 3/61.

/Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 15 februari 2025, 13:35:49 PMC2 2088 brann vid Åkeshov 28/11-60 men kom åter i trafik. Händelsen fick artikel i SoB 3/61.

/Gunnar

Just ja, "Brand i boggie. Vagnen övertändes och totalförstördes men inte utbränd" går att läsa i en intern SS-rapport.

Vi får enas om att 2037 var den första C1-C3 som blev utsatt för troligt anlagd brand, eller i vart fall inte av teknisk orsak eller i egen verkstad, blev helt utbränd och vagnen utgick ur rullorna.

Därefter i tidsordning C3 2358 anlagd brand och helt utbränd (2097 och 2149 blev brandskadade vid det tillfället i vagnändorna).


Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 februari 2025, 13:25:09 PMGanska säker på att jag sett åtminstone en bild på en hel vagnskorg på "skrotspåret" i Högdalen och att den då stod/låg direkt på spåret, inga boggier alltså.
Men jag tror dig att merparten skrotades i Hammarby.

Det är säkert så, att ett antal C2 skrotades i Högdalshallen på slutet av 1970-talet.

C3 2327 fungerade under några år i början av 1980-talet som förråd vid och utanför Cvst.

Det som slår mig nu - hade inte Skrot-Johan en tunnelvagn som kontor/omklädning vid Högdalsskroten och/eller Heden.

Givet jag minns rätt, vilken vagn var det?


Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 17 februari 2025, 00:58:51 AMVi får enas om att 2037 var den första C1-C3 som blev utsatt för troligt anlagd brand, eller i vart fall inte av teknisk orsak eller i egen verkstad, blev helt utbränd och vagnen utgick ur rullorna.

Vill minnas att det blev en del uppståndelse då branden på 2037 förmodades vara anlagd. Den kan ha gått på nattlinjen Skärmarbrink-Bagarmossen.

/Gunnar