59:an - tre veckor kvar

Startat av Hasse L, 18 november 2017, 11:24:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: christian berg skrivet 02 december 2017, 17:39:08 PM
Tack för tre fina H59! Det var ju en busstyp som präglade 59:an länge.

Christian B

Vilket var mer än jag visste. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

#76
Tidtabell från 1960:


Ett uppslag ur en lördagsturlista daterad 12.7.1958. Sent på kvällen ersatte enmansbussarna H20-21 (på turerna 12-16) dagtrafikens H15.



Extratrafik på 59:an vintern 1957. Litet olika datering av morgon- resp. eftermiddagstrafiken, men det förenklade skannandet.
Det fanns många förbindelser från t.ex. Hammarbyhöjden direkt till Karolinska om så önskades, det här var ju innan södra och västra tunnelbanorna hade knutits samman och allt resande mellan södra och norra staden gick ännu i ytläge.

Mr G

吉先生

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2017, 10:40:09 AM
Vilket var mer än jag visste. :)

H59 gick ju där fram till att linjen flyttades till Hornsberg, den busstypen var också att föredra framför Söderhallens nyare H11 som upplevdes som tröga och klumpiga.

Gunnar D



En Büssing på 59:an har vi väl inte sett i denna tråd så därför kommer en repris på denna bild visande en H25 vid S:t Eriksplan 3 juli 1967.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Citat från: Gunnar D skrivet 05 december 2017, 16:28:18 PM


En Büssing på 59:an har vi väl inte sett i denna tråd så därför kommer en repris på denna bild visande en H25 vid S:t Eriksplan 3 juli 1967.

Mvh Gunnar
Hmm,kommer den från NorraBantorget och Capitolen borde vara på väg ditåt?/Ulf

WalleW

...och en Vauxhall Victor (eller kanske Velox ?) ser man sällan i någon tråd  :).
Fin puts på PV 544:an bredvid Büssingen i alla fall...och en Opel Rekord bakom den förra ?
Högra främre hörnet av en Peugeot 404 bakom cyklisten..?

/   M v h   Walle

Gunnar D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 december 2017, 18:59:18 PM
Hmm,kommer den från NorraBantorget och Capitolen borde vara på väg ditåt?/Ulf

Eller om den som extravagn har vänt här vid S:t Eriksplan om det fanns en fysisk möjlighet. Den har en pappskylt i sidorutan där det kanske står "S:t Eriksplan-Karolinska Sjukhuset".

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 05 december 2017, 20:20:46 PM
Eller om den som extravagn har vänt här vid S:t Eriksplan om det fanns en fysisk möjlighet. Den har en pappskylt i sidorutan där det kanske står "S:t Eriksplan-Karolinska Sjukhuset".

/Gunnar
I turlistorna för 59E (den modernaste jag har är från 24.1.66) stod under hela 60-talet bara: "Vagnar som vända vid S:t Epl skall stanna för avstigning på lokalgatan vid hpl för lin 4 mot Odp." Det ger tyvärr inte mycket ledning till hur resten av vändningen gick till.
/Hasse

Hasse L

Scania OmniCity har förstås också regelbundet trafikerat 59:an. H19 benämndes de långt efter att litterasystemet hade övergivits.

KAC 863

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 06 december 2017, 16:36:27 PM
I turlistorna för 59E (den modernaste jag har är från 24.1.66) stod under hela 60-talet bara: "Vagnar som vända vid S:t Epl skall stanna för avstigning på lokalgatan vid hpl för lin 4 mot Odp." Det ger tyvärr inte mycket ledning till hur resten av vändningen gick till.
/Hasse

Ok, då vände nog 59E helt enkelt Torsgatan-lokalgatan-S:t Eriksgatan. Vid fototillfället kan det dock ha pågått ombyggnadsarbeten där och då kan 59E ha vänt Torsgatan-Rörstrandsgatans förlängning-S:t Eriksgatan. Det ska ha varit möjligt enligt Eniros historiska flygfoto.

/Gunnar

Hasse L


H11 5919 är på väg mot Norra Station genom den allra sista(?) resten av det gamla Klara.

KRH 079.

Greger Larsson

Även blåbuss har förekommit på 59:an:


Hasse L


CBP 709 - H32 4149.

4143-4150 hade 1971 ersatt de ursprungliga H32 med 419x-nummer för de abonnerade körningarna till Musköbasen. Men snart (när?) blev dessa Büssingar i Söderhallen i sin tur ersatta av gamla Scania-Vabis BF som blivit övertaliga i Mälarötrafiken. Själv hade jag 7804 på Muskökörning vid ett tillfälle 1976.
Tydligen behöll man i Söderhallen åtminstone 4147 och 4149 en tid - kanske för att så många Leyland behövde renoveras, framför allt takförstärkas. Inget att fördjupa sig för mycket i här kanske, här handlar det ju om 59:an.....

Hasse L


Boggibussarna passade bra på den långa, raka Sveavägen, men kändes desto klumpigare på de smala södermalmsgatorna.


WXM 123 - Keolis 7528.                                                                                                       Sveavägen/Odengatan