Norrmalmstorg 5 maj 1967

Startat av Gunnar D, 05 maj 2021, 17:31:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Ett vårligt Norrmalmstorg med en H21 i ny färgsättning. Ett annat Stockholm 5 maj 1967.

Mvh Gunnar

Bussmicke

Otroligt trevlig vardagsbild.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

Damerna i armkrok med sina färgglada huvudbonader skymmer frontens troliga snibb.
För det kan väl inte vara någon av 356 eller 361 (det kanske fanns fler) med det vågräta vita bandet under midjelisten i fronten, alltså utan snibb?
Denna snibblösa målning förebådade den vanligaste frontmålningen av capitolerna som kom att byggas om till högertrafik, d v s H23, H24 och H30.

mvh K R

Ulf Berlin

Aha.
Så oxblodsfärgen tillkom i samband med omställningen till högertrafik?/Ulf

Harald Nordius

Det var lite tidigare. De första dubbeldäckarna för linjetrafik som kom 1965 och gick på linje 62 var bland de första.

Gunnar D

Den allra första bussen med den nya oxblodsfärgsättningen var H29 5582 med första regdatum 640707 (även den första buss jag körde öht).
Här en tidigare tråd om ämnet:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=67684.0

/Gunnar

Ulf Berlin

Tack.
Och bussen i ditt inlägg nu torde vara samma som syns i ditt länkade inlägg då?/Ulf

Gunnar D

Nej, bilderna är tagna med ca 1,5 månads mellanrum.

/Gunnar

Railmaster

Var det några oxblodsröda vänstertrafikbussar som fick SL märken? Man anar SS märket på bussen på bilden.

Gunnar D

Tror jag knappast. Någon som vet riktigt?

/Gunnar

Bussmicke

Var väl bara nån A25/B25 som fick det?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

Mustangspårvagnen A27 nr 497 var den enda spårvagn som fick SL-märkning en tid innan den slopades under våren/försommaren 1967.

Anledningen sägs vara att 497, som egentligen var avställd och inte avsedd att rulla mer i trafik innan nedläggningen vid dagen H i alla fall behövdes för en sista insats i trafiken.
I samband med iordningställandet till körbart skick vid Hammarbyverkstaden och det faktum att årsskiftet 1966/67 hade passerats blev vagnen märkt med SL-märke,
då SS formellt blev SL den 1 januari 1967.

mvh K R

Gunnar D



A27 497 var väl krockskadad sedan något år tillbaka när den togs in till Hammarbyverkstaden.
Ovan ses den där 26 jan 1967.

Mvh Gunnar

Railmaster

Kul bild och visst är det sofframar till en ängbyvagn som ligger på hög framför 497.