50-talets blåa Nynäs-bussar... Bilder, finns dom..?

Startat av WalleW, 25 augusti 2015, 18:40:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Jag söker bilder på de blåa Nynäs-bussarna som utgick från Ölandsgatan på Söder till bl a Söderby brygga, Ösmo och Nynäshamn på 50-talet. De fanns i flera olika märken och typer, bl a Scania-Vabis Kromnosar och en typ med en lite udda och för den tiden futuristisk kaross med stora "framåtlutande" sidorutor, minns inte vilken karossör det var... Någon som kan puffa mig i rätt riktning..?/ Walle

Björn Forslund

Det är nog ASJ Condorerna du tänker på. TSN hade ett par sådana som dessutom påstods vara chassilösa provbussar.
Det finns en del bilder på TSN bussar i boken om Nynäsbanan (SJK Förlag). TSN hade både Scania och Volvo, med Hägglunds och ASJ karosser.

WalleW

Tack för det, Björn!
Condor, så hette de blå... Jag blev påmind om dem i ett nummer av Fabas´ Spårväg & Buss i våras. Det var tjusiga vagnar tyckte man då när man var 7 år och hade åkt spårvagn linje 15 från Sumpan till Odenplan och trådbuss linje 33 till Ölandsgatan. Sedan Nynäs-buss till Söderby brygga där man gick ombord på båten Elfsnabben eller Muskö som angjorde bl a Valinge där vi hade sommarstället. Det tog sin tid om fredagskvällarna...
Jag kollar upp Ditt bok-tips...  / M v h Walle

Björn Forslund

Det var artikeln jag skrev i den tidningen, och den bilden bidrog en av våra bussnackare med. En av mycket få bilder på dessa Condorer som skrotades en bit in på 60-talet under SJ-tiden i Huddinge. Det påstods att karosserna sprack, mycket beroende på de stora fönstren.
För er som gillar bussar kan jag tipsa om tidningen Klassiska Lastbilar, som nu kommer att innehålla även lite bussartiklar!

WalleW

Trevlig att få veta, Björn!
Jag har för närvarande kontakt med Bengt Gustafsson på KLB då jag har lämnat ett skrivet bidrag till buss-delen i tidningen. Om han tar med det vet jag ännu inte. Jag har också intermittent kontakt med Sture Bergendahl om livet i största allmänhet, vi fick kontakt i början av 80-talet då han gjorde artiklar i Trailer om två av mina lastbilar.   / M v h Walle

Björn Forslund

#5
Citat från: WalleW skrivet 25 augusti 2015, 22:06:37 PM
Trevlig att få veta, Björn!
Jag har för närvarande kontakt med Bengt Gustafsson på KLB då jag har lämnat ett skrivet bidrag till buss-delen i tidningen. Om han tar med det vet jag ännu inte. Jag har också intermittent kontakt med Sture Bergendahl om livet i största allmänhet, vi fick kontakt i början av 80-talet då han gjorde artiklar i Trailer om två av mina lastbilar.   / M v h Walle

Kul, Sture Bergendahl träffade jag många gånger i husbilsklubben. Vi har tidskriftsutbyte, han får SvOf:s Färdskrivaren och jag får Trailer.....

BTW har jag samlat på mig lite Nynäsbuss-bilder, men jag är för "ung" för att ha egna sådana så det är repron från olika samlingar och alltså inte möjliga att visa offentligt.

Lasse i Bdn

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 augusti 2015, 20:40:59 PM
Det var artikeln jag skrev i den tidningen, och den bilden bidrog en av våra bussnackare med. En av mycket få bilder på dessa Condorer som skrotades en bit in på 60-talet under SJ-tiden i Huddinge. Det påstods att karosserna sprack, mycket beroende på de stora fönstren.
För er som gillar bussar kan jag tipsa om tidningen Klassiska Lastbilar, som nu kommer att innehålla även lite bussartiklar!

Vad är Fabas Buss & Spårvagn för tidning och hur får man tag på den?
Har det stått om bussar tidigare i Klassiska Lastbilar?

Björn Forslund

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 27 augusti 2015, 11:46:28 AM
Vad är Fabas Buss & Spårvagn för tidning och hur får man tag på den?
Har det stått om bussar tidigare i Klassiska Lastbilar?

Tidningen hette mera korrekt Klassiska Bussar & Spårvagnar. Den är tyvärr nerlagd då upplagan inte blev som förväntat.
Istället blir det nu lite bussartiklar i kommande Klassiska Lastbilar, vilket inte förekommit förut. Redaktör för båda tidningarna var/är Bengt Gustavsson.

WalleW

Sorry...
Lite småslarvigt av mig ,dels att använda förkortningen Fabas, dels det felaktiga namnet Spårväg & Buss på tidningen...
Utskrivet ska Fabas vara Förlags AB Albinsson & Sjöberg, som utöver Klassiska lastbilar producerar flera läsvärda tidningar som avhandlar både tunga och lätta fordon. Ett exempel är Trailer...
Spårväg & Buss var väl namnet på SS´ / SL´s personaltidning förr..?

Vi hoppas att den nyinrättade buss-delen i Klassiska Lastbilar ger plåster på såren för förlusten av Klassiska Bussar & Spårvagnar.  / M v h Walle

Björn Forslund

Citat från: WalleW skrivet 27 augusti 2015, 14:43:36 PM
Sorry...
Lite småslarvigt av mig ,dels att använda förkortningen Fabas, dels det felaktiga namnet Spårväg & Buss på tidningen...
Utskrivet ska Fabas vara Förlags AB Albinsson & Sjöberg, som utöver Klassiska lastbilar producerar flera läsvärda tidningar som avhandlar både tunga och lätta fordon. Ett exempel är Trailer...
Spårväg & Buss var väl namnet på SS´ / SL´s personaltidning förr..?

Vi hoppas att den nyinrättade buss-delen i Klassiska Lastbilar ger plåster på såren för förlusten av Klassiska Bussar & Spårvagnar.  / M v h Walle

Ja, annars får ni bli medlemmar i SvOf och läsa vår medlemstidning "Färdskrivaren" 4 ggr/år. Innehåller nästan bara bussar, men en o annan lastbilsbild från tungrallyna slinker gärna med.