45:ans ändhållplats Danvikstull - OBS! Muppvarning!!

Startat av Mr G, 30 december 2008, 23:20:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Linje 45 är för många en okänd linje i SL-trafiken. Det handlar inte om den linje 45 som ett antal år efter att den här bilden togs trafikerade träckan Slussen - Vikingterminalen. Det här är alltså en tidigare variant och här ses ändhållplatsen i Danvikstull (f ö samma ändhållplats som spårvägslinje 9 hade en gång i tiden). Linje 45 hade en väldigt oregelbunden trafikeringstid. Företrädesvis gick den på udda dagar som illröda helgdagar. Den här bilden är också just från långfredagen 1972. Här ses alla trafikanter inkl busschauffören föreviga den unika linjen. Dagen till ära är det H30 A75594 som är tursatt.

Ordet mupp var ännu inte uppfunnet 1972. Det dröjde ännu några år innan The Muppet Show dök upp i rutan.
吉先生

Möllers

Cool bild skulle roligt sätt det idag alla här fotar en buss nån stanns i sverige alla på samma plast  ::)

Staffan Sävenfjord

Måste väl ändå vara en form av organiserad utfärd. Det förefaller rätt otroligt att så många bussresenärer bara si så där skulle varit försedda med kamera. Kamera var ju på den tiden inte allmän egendom. Jag ägde t ex själv ingen vid tiden när bilden togs. Och även om man hade någon så bar man i regel inte med sig den som man gör med dagens små digitalkameror - för att nu inte tala om mobiltelefoner med kamera.
Trevlig bild hur som helst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Njae, du har nog en och annan poäng där Staffan. Kul att du reagerade på alla kamerorna. Det var förstås en speciell samling som hade så många kameror med sig.

Långfredagen, juldagen och några helgdagar till var verkligen urtråkiga på den här tiden. Allt var stängt, inget fanns att göra. Pressbyrån hade kanske öppet, men öppettiderna var begränsade. Nästan alla biografer höll stängt, det fåtal som var öppna fick inte visa vilka filmer som helst. Ben Hur var en film som var ok, och kanske någon om Jesus på korset eller något liknande.

Alltså en utmärkt dag att fördriva tiden med att åka buss om man nu hade en egen chaufför som kunde hyra bussar billigt.
吉先生

at1981

Hej!


Hur gick denna linje 45 från Danvikstull till X (för mig okänd plats)?

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 31 december 2008, 00:26:39 AM
Njae, du har nog en och annan poäng där Staffan. Kul att du reagerade på alla kamerorna. Det var förstås en speciell samling som hade så många kameror med sig.

Långfredagen, juldagen och några helgdagar till var verkligen urtråkiga på den här tiden. Allt var stängt, inget fanns att göra. Pressbyrån hade kanske öppet, men öppettiderna var begränsade. Nästan alla biografer höll stängt, det fåtal som var öppna fick inte visa vilka filmer som helst. Ben Hur var en film som var ok, och kanske någon om Jesus på korset eller något liknande.

Alltså en utmärkt dag att fördriva tiden med att åka buss om man nu hade en egen chaufför som kunde hyra bussar billigt.

Ett utsökt val!
Bussentusisaster och tågentusiaster skiljer sig åt på ett markant sätt. De här unga människorna förefaller att vara klädda enligt tidens sed och inneha tämligen vanliga allemanskameror. Hade det varit tågentusiaster hade de genast avslöjats av två saker: klädsel som var modern minst fem år tidigare och en enorm fotoutrustning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Ja den som minns det. Karlbergs slott kommer jag ihåg, kan det ha varit andra ändhållplatsen tro? Minns iallafall att den tidvis gick via Klevgränd. Då var H23 påtvingat pga den smala gränden. Men den kom igenom iallafall!
吉先生

Mr H

Enligt hållplatstavlan så gick linje 45 till Långholmen. Det måste verkligen varit en lågbudgetlinje då hpl-tavlan med stolpe och fot förvarades på barnvagnsplatsen och lyftes av för fotografering vid varje uppehåll!

En av många roliga historier kring detta var att inbjudan till just denna tur som Mr G presenterar gick ut skriftligt. De inbjudna damerna som syns i bild kan alls inte betraktas som muppar, i alla fall inte på det sättet. I inbjudan stog att linje 45 utgår från Kvarnholmen (och alltså inte Danvikstull) och sedan något klockslag som jag glömt. Man kunde med fördel ta SL linje 53K från Slussen för anslutning.

Damerna klev på 53:an vid Slussen men kände sig lite osäkra så de frågade SL-föraren om han visste var de skulle kunna byta till 45:an på Kvarnholmen. Han svarade givetvis att det inte fanns någon linje 45 men att de i alla fall kunde åka med till Kvarnholmen. Resan fortsatte och när bussen närmade sig Kvarnholmen frågade föraren tjejerna om de kunde beskriva det här med linje 45 närmare. Tjejerna tog då fram inbjudan och visade föraren varvid denne rådige man snabbt anropade TYC som tydligen blev helt förvirrade och kunde bara säga att det inte fanns någon linje 45.

Samtidigt hade 53:n närmat sig ändhpl där linje 45 då stog så föraren svarade TYC: "Det är OK jag ser linje 45 nu!" Förvirringen blev om möjligt ännu större på TYC som då försökte anropa linje 45. Detta misslyckades beroende på att Capitolen tillhörde Råsta och hade deras radio. Föraren av 53:an beordrades då av TYC att undersöka linje 45 och rapportera vad det var för något. Denne gick av och fram till sin i våra kretsar kände kollega från Söderhallen varvid TYC snabbt förstog sammanhanget och vår kände förare fick förklara sig i 53:ans radio! En hård dag på jobbet för TYC!

Mr H

K R

Hej!
En microdetalj i bilden är att jag tycker mig se den vita frontsnibbens övre spets på vagnshörnet
alldeles inunder midjelisten, för det var ju som sagt H30 A75594 som gick på just denna tur av linje 45,
den enda H30 som fick behålla snibben i högertrafikutförande.

Har inte även en annan bild från detta tillfälle och denna plats tidigare visats på Bussnack?
Kanske tagen av föraren, som kan vara AGR?
Vill minnas att den portabla hållplatsstolpen, på den bilden, syntes prydligt uppställd på trottoaren.
Fotoplatsen är alltså längst ner på Danviksgatan?
mvh K R

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 31 december 2008, 12:08:08 PM
De inbjudna damerna som syns i bild kan alls inte betraktas som muppar, i alla fall inte på det sättet.

Miss Piggy var väl ingen riktig mupp heller, hon råkade bara vara Kermits girlfriend.
吉先生