Instruktionsfilm: "Hur man åker buss i Umeå"

Startat av Jessika, 04 maj 2009, 20:00:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Här är en sida med några enkla instruktioner om hur man åker buss i Umeå:
http://www.smartaresor.nu/static/sv/56/
Längst ner på sidan finns även en trevlig instruktionsfilm! ;)

"Att åka buss är enkelt. Väldigt enkelt. Bara man vet hur man gör. Det finns vissa saker du bör veta innan du sätter dig på bussen för att det ska bli ännu enklare."

/Jessika

Ante

Citat från: Jessika skrivet 04 maj 2009, 20:00:50 PM
Här är en sida med några enkla instruktioner om hur man åker buss i Umeå:
http://www.smartaresor.nu/static/sv/56/
Längst ner på sidan finns även en trevlig instruktionsfilm! ;)

"Att åka buss är enkelt. Väldigt enkelt. Bara man vet hur man gör. Det finns vissa saker du bör veta innan du sätter dig på bussen för att det ska bli ännu enklare."

/Jessika

Men herregud, jag trodde det var ett skämt :D Känns lite grann som att radions klartext (gånger 1 000) varit inblandad här...
Visste dock inte att vi ogärna sitter bredvid någon annan här i Umeå  :D

bussgrabben

Haha. Den var ju fantastiskt rolig!

Men inte bör man sitta vid barnvagnsplatsen i onödan? ;)

Zella

Flera trafikhuvudmän kanske borde ha detta... bl.a Västtrafik, på hemsidan, reklam tv på willys etc etc...   ::)

Jessika

Denna film tror jag gjordes framför allt för testresenärerna i vinterns projekt, där 100 umebor som normalt åker bil till jobbet fick ett gratis månadskort. Det är väl därför det med betalningen får ganska lite utrymme i filmen. T.ex. Verspieder skulle väl kunnat tänka sig en hel instruktionsfilm bara om konsten att betala. ::)

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 04 maj 2009, 20:37:01 PM
T.ex. Verspieder skulle väl kunnat tänka sig en hel instruktionsfilm bara om konsten att betala. ::)

Ojoj! Det blir nästan en långfilm om alla dagens (och framtidens) betalsätt ska finnas med! 8)

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 04 maj 2009, 20:00:50 PM
Här är en sida med några enkla instruktioner om hur man åker buss i Umeå:
http://www.smartaresor.nu/static/sv/56/
Längst ner på sidan finns även en trevlig instruktionsfilm! ;)

Hittade även denna sida om tårtor och testresenärer:
http://www.smartaresor.nu/static/sv/68/

Ante

Citat från: Verspieder skrivet 04 maj 2009, 21:45:09 PM
Hittade även denna sida om tårtor och testresenärer:
http://www.smartaresor.nu/static/sv/68/

Tänk om alla som åker buss fick tårta varje månad...

latmasken

Ett tillägg till filmen angående att hitta sittplats.

"-Försök att hitta en någolunda ren sittplats, det är inte så lätt."

Björn Ax

När bussen kommer så ställ dig där chauffören kan se dig och markera med ditt kroppsspråk att du vill åka med. Att titta på bussen brukar räcka.

Detta håller jag inte med om. Jag vill gärna ha en handsignal om nån vill åka med. :)
Finns många som tittar på bussen och inte ska åka med.

Anders Noren

Citat från: Björn Ax skrivet 09 maj 2009, 12:00:22 PM
När bussen kommer så ställ dig där chauffören kan se dig och markera med ditt kroppsspråk att du vill åka med. Att titta på bussen brukar räcka.

Detta håller jag inte med om. Jag vill gärna ha en handsignal om nån vill åka med. :)
Finns många som tittar på bussen och inte ska åka med.

Jag brukar backa in i busskuren och se ointresserad ut när en buss jag inte ska med kommer, men det slutar oftast med att bussen ändå bromsar in och jag måste vinka förbi den.

Å andra sidan kommer jag på mig själv med att stå så långt ut på kantstenen att jag riskerar att få backspegeln i huvudet när jag ska med...

Anders

Ersa

Det hela är ju ganska enkelt, om man är ensam vid hållplatsen villsäga.
Inte åka: Backa och vinka förbi bussen.
Önskar åka: Ta ett steg fram och höj handen till ett vänligt stopptecken.

Är man flera i kuren kan man ju inte vinka förbi, utan bara ta några steg tillbaka själv.

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 09 maj 2009, 13:50:04 PM
Det hela är ju ganska enkelt, om man är ensam vid hållplatsen villsäga.
Inte åka: Backa och vinka förbi bussen.
Önskar åka: Ta ett steg fram och höj handen till ett vänligt stopptecken.

Är man flera i kuren kan man ju inte vinka förbi, utan bara ta några steg tillbaka själv.

precis. Då vet jag som chaufför med 100% att du vill med mig och jag kan stanna.
Tyvärr tänker inte alla så.

Buss-Anders

Den här filmen var ju basic till basic.

Skulle behövas åtskilliga fler saker som underlättar trafiken och  som gör att resenärerna själva kan påverka restiden och möjligheten att hålla tidtabellen.

Några förslag....


1. Låt äldre människor gå på först för de behöver längre tid på sig att sätta sig.
2. Jämna pengar gör det möjligt att snabbare sälja biljetter.
3. Ha pengarna framme.
4. Säg högt och tydligt vad du vill åka och på vilket sätt du vill betala.
5. Sätt dig så fort som möjligt så¨att bussen kan komma iväg.
6. Hjälp föräldrar med barnvagnar om de är ensamma.
7. Om rullstolsbundna inte har medföljare så hjälp gärna till med att fälla ut rampen. Det är chaufförens uppgift men först efter att han/ hon sålt biljetter.
8. Ring i god tid för den hållplats du vill gå av vid.
9. Skynda dig av så fort du kan.
10. Släpp av barnen först.
11. Se upp för cyklar och mopeder som kan komma körande på trottoaren.
12...... listan kan göras längre...


Mvh
Buss-Anders

Ersa

Citat från: Buss-Anders skrivet 09 maj 2009, 22:18:47 PM
Den här filmen var ju basic till basic.
Skulle behövas åtskilliga fler saker som underlättar trafiken och  som gör att resenärerna själva kan påverka restiden och möjligheten att hålla tidtabellen.

Om det gäller Umeå stad är de översta på listan för mig självklara:

1: Se till att ditt busskort är påladdat med resor innan du kliver på bussen. Att ladda på kortet ombord leder till ständiga förseningar. Kontrollera och ladda på kortet på förköpsställena istället.
2: Om du ska köpa en enkelbiljett, se då till att ha jämna pengar framme innan du kliver på bussen. Föraren har en begränsad växelkassa och är inte skyldig att låta dig åka om denne inte kan växla dina stora valörer.

Tänk om alla vanliga Umebor kunde lära sig dessa två enkla regler...