Etanolbussarna i Falun

Startat av Wetjo, 18 oktober 2014, 12:32:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Mötte fem etanolledbussar i går eftermiddag.
Dom var på väg från Falun...
Enligt mina källor är bussarna sålda till ett tyskt företag som restaurerar etanolmotorer.
Resten blir skrot. Tydligen brist på såna utbytesmotorer...

Fredrik Gelin

Ja, det är ont om renoverade utbytesmotorer, Keolis håller på med ett omfattande utbytesprogram i Nyboda just nu, men det är ju fler operatörer som kör med etanolbussar och eftersom de flesta är levererade ungefär samtidigt börjar det väl bli dags att byta dessa nu.
//Fredrik

Bussmicke

Trodde att en motor höll hela bussens livslängd.

Efter hur länge byter man motor på en etalnol resp. Dieselbuss?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Är det inte möjligt att byta etanolmotorerna mot motorer avsedda att gå på Diesel/RME. Det verkar i SL området vara ganska få nyanskaffningar av etanolbussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 18 oktober 2014, 18:35:53 PM
Är det inte möjligt att byta etanolmotorerna mot motorer avsedda att gå på Diesel/RME. Det verkar i SL området vara ganska få nyanskaffningar av etanolbussar.

Givetvis kan man det, dock blir det ju problem om man har avtal om etanolbussar

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 18 oktober 2014, 18:34:34 PM
Trodde att en motor höll hela bussens livslängd.

Efter hur länge byter man motor på en etalnol resp. Dieselbuss?

Om jag inte hade tappat räkningen, hade jag kunnat tala om hur många motorer som bytts ut i vissa röda bussar de senaste tre-fyra åren.

Motorer som går på det bränsle den är avsedd för brukar vanligtvis hålla längre än övriga bussens livslängd, i varje fall när det gäller dieselmotorer. Men när man experimenterar med alternativa bränslen blir det tyvärr ständiga driftstörningar och även större haverier.

Lars-Håkan_E

Detta gäller i stor utsträckning dieselbussar som körs på RME utan att dessa är certifierade för detta.

Bussar som körs på Etamax D (etanol) har inga vanliga dieselmotorer, däremot är livslängden kortare av andra skäl än att man använder ett icke anpassat bränsle, dessutom är bränsleförbrukningen ofantligt mycket högre än för en dieselbuss.

Fredrik Gelin

Scania räknar med att en normal livslängd för etanolmotorerna i 4-seriebussarna (2006) i SL-trafiken är ca 50-60000 mil. De flesta av etanolbussarna i SL-trafiken har nu kommit ungefär dit vilket gör att det blivit stor efterfrågan på renoverade utbytesmotorer. De motorer som byts ut renoveras och återanvänds i senare byten. Frågan är väl dock hur länge till det är rimligt att använda detta bränsle med tanke på kostnaderna. Det finns rimligen en anledning till att etanolen inte används i någon större utsträckning utanför Stockholms län...

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 oktober 2014, 13:17:06 PM
Scania räknar med att en normal livslängd för etanolmotorerna i 4-seriebussarna (2006) i SL-trafiken är ca 50-60000 mil. De flesta av etanolbussarna i SL-trafiken har nu kommit ungefär dit vilket gör att det blivit stor efterfrågan på renoverade utbytesmotorer. De motorer som byts ut renoveras och återanvänds i senare byten. Frågan är väl dock hur länge till det är rimligt att använda detta bränsle med tanke på kostnaderna. Det finns rimligen en anledning till att etanolen inte används i någon större utsträckning utanför Stockholms län...

Ja, underhållskostnader och bränsleförbrukning

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 oktober 2014, 18:55:20 PM
Givetvis kan man det, dock blir det ju problem om man har avtal om etanolbussar

Hur många av SL-avtalen kräver Etanol specifikt idag och inte bara någonting i stil med förnybart bränsle?

Wetjo

Nobina räknade ut att Etanolledbussarna drog 12 - 15 liter milen.
Dom höll inte för ett helt omlopp utan var tvungna att stödtankas.

Ersa

Citat från: Wetjo skrivet 20 oktober 2014, 09:04:25 AM
Nobina räknade ut att Etanolledbussarna drog 12 - 15 liter milen.
Dom höll inte för ett helt omlopp utan var tvungna att stödtankas.

Samma i Umeå tätort där etanolbussarna redan då de var nya under sent 1990-tal behövde stödtankas om de skulle gå på kvällar, samt som nattbussar.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 19 oktober 2014, 16:38:06 PM
Hur många av SL-avtalen kräver Etanol specifikt idag och inte bara någonting i stil med förnybart bränsle?

Inget av de nyare avtalen i alla fall. Knappast i något av de äldre avtalen heller, där det ju friskt provats med mer miljövänliga alternativ utöver etanol.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 09:24:58 AM
Inget av de nyare avtalen i alla fall. Knappast i något av de äldre avtalen heller, där det ju friskt provats med mer miljövänliga alternativ utöver etanol.

Det beror på vad som menas med nyare, som exempel kan tas Märsta (E16) där etanol är ett krav i dagens avtal från 2008, i Tyresö finns det nog ett tilläggsavtal på etanol på ett visst antal bussar o.sv


Ersa

Då lär Märsta bli rätt ensamt om etanolkrav efter trafikstarten på söder om söder.
"Nyare" är lite oprecist. Det jag menade var E19 och framåt. Där specificeras det väl inte mera än något i stil med "fossilfritt"?