Bussar FRÅN Dalarna

Startat av Wetjo, 24 januari 2014, 16:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

7450, 7451 o 7452 har nu lämnat Dalarna för ett nytt liv i Skövde (Tror jag).
Det är tre Scania Omniexpress.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AdmirT

Kommer bli spännande att åka till Dalarna till vår/sommar :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

j-a

Citat från: Wetjo skrivet 24 januari 2014, 16:56:48 PM
7450, 7451 o 7452 har nu lämnat Dalarna för ett nytt liv i Skövde (Tror jag).
Det är tre Scania Omniexpress.
Ja äntligen!!!,inte en dag för tidigt.

Bussmicke

Gillade ni inte bussarna? Helt okej att åka med vad jag minns.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Citat från: Bussmicke skrivet 24 januari 2014, 19:48:37 PM
Gillade ni inte bussarna? Helt okej att åka med vad jag minns.
Vissa förare gillade dom och vissa inte,driftsäkerheten och kvaliten var med det sämre jag sett och jobbat med under mina år i branchen,Hoppas verkligen att man slipper sådana i framtiden. Detaljkvaliten på karossen kändes som ett riktigt bottennapp,Ja sen var det ju Scania också ;)

allan 99

T.o.m Borlänges 64xx omnilink ska också försvinna och ska börja nytt liv i Umeå
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Bussmicke

Om det stämmer undrar jag vad som försvinner i Umeå. 57xx?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AdmirT

Mycket som händer just nu kring Nobina...
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Citat från: j-a skrivet 24 januari 2014, 19:54:10 PM
Vissa förare gillade dom och vissa inte,driftsäkerheten och kvaliten var med det sämre jag sett och jobbat med under mina år i branchen,Hoppas verkligen att man slipper sådana i framtiden. Detaljkvaliten på karossen kändes som ett riktigt bottennapp,Ja sen var det ju Scania också ;)

Påminner tyvärr en hel del om vad som sagts om Swebus 70xx-serie det senaste åren. Man slutar köpa Volvo pga kvalitetsbekymmer, men hamnar ur askan i elden med Scania. Trist, framförallt angående framtidsutsikterna för våra "svenska inhemska" tillverkare.

Ersa

Citat från: allan 99 skrivet 24 januari 2014, 23:15:56 PM
T.o.m Borlänges 64xx omnilink ska också försvinna och ska börja nytt liv i Umeå

Inte 6932? Det vore ju kul om 48 kunde få återvända hem. Men gissningsvis vill man inte ha upp nåt etanoldrivet, då man inte behöver.

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2014, 10:43:34 AM
Om det stämmer undrar jag vad som försvinner i Umeå. 57xx?

Dags för pensionering av de sista etanoldrivna ledvagnarna 46-47 (-00:or) och 71-73 (-03:or)?
(Numera Nobina 6924-6928, vilket jag aldrig kommer att lära mig utantill)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2014, 11:25:40 AM
Påminner tyvärr en hel del om vad som sagts om Swebus 70xx-serie det senaste åren. Man slutar köpa Volvo pga kvalitetsbekymmer, men hamnar ur askan i elden med Scania. Trist, framförallt angående framtidsutsikterna för våra "svenska inhemska" tillverkare.

Både Scala o Omniexpress har haft väldigt bristande och ojämn kvalité, inte alls som andra finskbyggen utan mer i Kinastil.

Både Volvo o Scania har haft problem på eftermarknaden, MAN har lågt pris men service o underhåll blir dyrt och kvalitéen är tveksam, Evobus produkter är dyra i inköp men kvalitén är bättre och totalkostnaden brukar bli lägre.


Wetjo

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2014, 11:31:06 AM
Inte 6932?

6932 bor i Falun och är etanoldriven. Därför kommer den troligen att hänga med "till the bitter end"...

Wetjo

Citat från: allan 99 skrivet 24 januari 2014, 23:15:56 PM
T.o.m Borlänges 64xx omnilink ska också försvinna och ska börja nytt liv i Umeå

Umeå är inte den ort jag hört, men fem av dessa kommer att försvinna från Borlänge under våren...

allan 99

Citat från: Wetjo skrivet 25 januari 2014, 12:35:05 PM
Umeå är inte den ort jag hört, men fem av dessa kommer att försvinna från Borlänge under våren...
de ska till en Stad i Norrland nära Umeå hm undrar vad Borlänge får ersättning av de 64xx scaniorna i Borlänge
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten