Stor order till Scania

Startat av Walter, 18 november 2013, 19:50:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Enligt notis på text-tv har tyska BVG beställt 156 ledbussar av Scania till ett värde av 450 miljoner kronor.



(som en liten jämförelse helt utan sammanhang har Emirates beeställt 350 flygplan för 656 miljarder kronor....)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Carl Eric

Bussarna är av modellen CityWide och ska användas för trafik i Berlin. Denna order är den andra stora ordern som Scania fått i Tyskland under det senaste året, skriver de på sin hemsida.

"Scania has received an order to provide 156 articulated buses to Berlin's public transport provider, Berliner Verkehrsgesellschaft (BVG). The buses are scheduled for delivery between 2014 and 2017."

Personligen tycker jag att dessa bussar är riktigt snygga!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Cero

Skulle gärna se sådana i det nya kontraktet för Stockholms innerstad, men det blir väl det gamla vanliga.

Citybus

There is also a procurement for 210 x 12m citybuses, so maybe another chance for Scania.

Paul
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 18 november 2013, 21:28:41 PM
Skulle gärna se sådana i det nya kontraktet för Stockholms innerstad, men det blir väl det gamla vanliga.

Så knasigt är det. MAN i Sveriges huvudstad och Scania i Tysklands...

Niclas Rosenius

Citat från: Ted S skrivet 18 november 2013, 22:34:25 PM
Så knasigt är det. MAN i Sveriges huvudstad och Scania i Tysklands...

   Det rullar också en massa VDL i Stockholm och en massa OmniLink i Amsterdam  ;)

   //Niclas

busexperte

Det finns ocksa nu en stor antal SCANIA OMNI EXPRESS LAHDEN AUTOKORI i Expressbustrafik i Tyskland för ADAC-Postbus.de.
Dom trafikerar alla linjer i Tyskland nu - men inte Bremen-Hamburg-Berlin. Der finns nya SCANIA Van HOOL Altano TX 21.
OmniExpress har back-toaletten och 53 platser (ca. 14,50m) och Altano har 61 platser och ocksa back-toaletten.

Efter konkursen fra LAHDEN AUTOKORI skall productionen fortsättas i Polen nagonstans... . Fra februari 2014 har man
totalt ca. 60 Scania-bussar i trafik. 140 vidare är beställt/under byggnad.


Niklas Bygdestam

I vissa saker är Europa ganska gränslöst. Det här är ett sådant exempel :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.