Känd buss på blocket...

Startat av Wetjo, 07 februari 2009, 22:29:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo


Cyklisten

Är det den där med låggolv vid andra dörren söm sökte ägaren även här via BS?

RoTe

Senaste föraren heter "Danne B" här på forumet.

Det som inte nämns i annonsen är att lådan är skrot, går bara att köra på ettan och tvåan. Sedan hade väl bussen över 10st "tvåor" på besiktningen och det är bl.a. rost, rost, rost och vindruta. :)

tobias-säffle2000

förklarar var för den var så bilig :)

Danne B.

#4
Citat från: RoTe skrivet 08 februari 2009, 02:32:56 AM
Senaste föraren heter "Danne B" här på forumet.

Det som inte nämns i annonsen är att lådan är skrot, går bara att köra på ettan och tvåan. Sedan hade väl bussen över 10st "tvåor" på besiktningen och det är bl.a. rost, rost, rost och vindruta. :)

Japp... Stämmer... 8 tvåor har jag för mig att vi fick på den i mars 2008 innan vi gav(!) bort den i höstas...!

Den är grymt skön att köra när den går som den ska! Tyst och går mjukt! Dock har den nog egentligen med råge passerat sin livslängd och borde troligen egentligen få en enkel till Hölö tyvärr...! När den lämnade oss hade den gått drygt 100000 mil om jag minns rätt!

RoTe, körde du aldrig den där? Du glömde förresten nämna den enorma bucklan i vänstersidan (mitt) på den! Var en minibuss som rullade in i den och flyttade hela Scanian i sidled när den stod avställd innan vi gav bort den...

Och ja, som någon skrev, är den låggolv i mitten och den går att niga helt sjukt mycket! Insteget vid fullt sänkt buss blir i mitten c:a 8-10 cm... Gäller bara att se till att hjulen står rakt annars har man plåtjobb att se fram emot...

Jag vet ju förstås dock inte om den nuvarande ägaren fixat nå´t av felen och/eller besiktigat om den...?! Men det är väl lätt att kolla...!

Och ja... Jag saknar den faktiskt, fastän jag bitvis hatade den när jag körde den... Iaf den tiden när stoppet inte funkade och man fick ha med sig kvast för att peta på solenoiden med där bak under bussen... Minnen... :'(

Alltså... Behöver man delar eller har sjukt mycket fritid och pengar så är den nog ett vettigt köp, inte annars...! Helt nya däck sitter det på bak, både ytter och inner... Yokohama tror jag det var! :) Inredningen är okej, förarstolen är fin, AC-aggregatet (full AC) servades när vi hade den, motorn går fint men läcker lite olja, webaston var nyservad, kylskåp och en urgammal kaffemaskin finns också... ;D

//Danne

Peter Öden

Hej !

ENS 356 är väl en av få Scania L 113 CLL Vest som kommit till Sverige,
1:a ägare var Björks Buss  AB i Hallstahammar !

Mvh Peter Ö

RoTe

Citat från: Danne B. skrivet 08 februari 2009, 08:15:13 AM
Japp... Stämmer... 8 tvåor har jag för mig att vi fick på den i mars 2008 innan vi gav(!) bort den i höstas...!

Tog mig friheten att kolla:
Påbyggnadsram sidobalk höger yttre rostskadad
Stomme tvärbalk bakom bakaxel sprickor
Plåtyta höger fastsättning bristfällig
Vindruta skadad-spricka
Färdbroms Bromskraftfördelning andra axeln på fordonet bromsverkan ojämn.
Drivrem/-remmar höger sliten
Rattaxelknut bakre glapp
Styrservo oljeläckage
Krängningshämmare bak fastsättning glapp
Motor oljeläckage
Strålkastare halvljus vänster inställning felaktig/bländande

Totalt 11st. :)


Citat från: Danne B. skrivet 08 februari 2009, 08:15:13 AM
RoTe, körde du aldrig den där? Du glömde förresten nämna den enorma bucklan i vänstersidan (mitt) på den! Var en minibuss som rullade in i den och flyttade hela Scanian i sidled när den stod avställd innan vi gav bort den...

Nix, körde den aldrig.

Citat från: Danne B. skrivet 08 februari 2009, 08:15:13 AM
Jag vet ju förstås dock inte om den nuvarande ägaren fixat nå´t av felen och/eller besiktigat om den...?! Men det är väl lätt att kolla...!

Fortfarande körförbud pga besiktning.

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 08 februari 2009, 13:07:20 PM
Tog mig friheten att kolla:
Påbyggnadsram sidobalk höger yttre rostskadad
Stomme tvärbalk bakom bakaxel sprickor
Plåtyta höger fastsättning bristfällig
Vindruta skadad-spricka
Färdbroms Bromskraftfördelning andra axeln på fordonet bromsverkan ojämn.
Drivrem/-remmar höger sliten
Rattaxelknut bakre glapp
Styrservo oljeläckage
Krängningshämmare bak fastsättning glapp
Motor oljeläckage
Strålkastare halvljus vänster inställning felaktig/bländande

Totalt 11st. :)


Nix, körde den aldrig.

Fortfarande körförbud pga besiktning.


Sedärja... Så var det visst... ;D Det var kanske våran gamla Merca (BFB880) som fick 8 tvåor... Inte lätt att hålla isär allt! ;)

Undras vad nuvarande ägare köpt den för...? Vi gav ju bort den, men han som fick den verkar ha avyttrat den i sin tur...

//Danne