Vad hände med de analoga bussarna???

Startat av Wetjo, 25 juli 2008, 04:40:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Som det påpekats här så är inte Omni felfria.
Finns flera på Lidingö som är av modellen vrida om nyckeln... och sen hålla i startläge innan det låter *poff* på höger sida och sen på vänster och sen startar motorn. Många nya som inte vet detta och då blir det bärgare till verkstad och sen blir verkstaden sura för att de nya förarna inte vet hur man startar en buss.

Ersa

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 12:04:24 PM
Som det påpekats här så är inte Omni felfria.
Finns flera på Lidingö som är av modellen vrida om nyckeln... och sen hålla i startläge innan det låter *poff* på höger sida och sen på vänster och sen startar motorn. Många nya som inte vet detta och då blir det bärgare till verkstad och sen blir verkstaden sura för att de nya förarna inte vet hur man startar en buss.

Det låter som de hellre borde sura för att internutbildningen verkar vara bristfällig. Sedan har jag då aldrig lärt mig på någon utbildning att det ska "poffa" när man startar "en buss". Och då har jag kört Omnis nästan varje arbetsdag i 2½ år nu.

Jonas M. Bobjörk

Nej, de säger inte att det skall låta poff eller att det ska hållas inne länge.
Däremot får man veta det av kollegor eller när man ringer för att man inte får igång bussen.
"Pröva att hålla nyckeln i startläget länge"

Ibland står det att man "ibland" måste göra det.
Det där med poffet är bara nåt jag märkt.

Optimal

#18
Citat från: Karsten skrivet 27 juli 2008, 22:06:22 PM
Men de OmniCity som rullar i Hornsberg är ju näst intill analoga, och 10 år gamla. De modernare OmniLink som rullar i Råsta och Söderort bl.a. verkar vara precis lika "datajobbiga" som B9S.

Nepp. Dom ser ju lika dana ut på förarplatsen, och beter sig lika dant, så jag skulle inte tro att dessa Omnilink I skulle ha mer datorer än Omnicity . Kör ju dessa 47XX vagnar dagligen, lika så ledvagnsvarianten 37XX, och det fungerar hur bra som helst det med.

Optimal

#19
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 21:03:23 PM
Nej, de säger inte att det skall låta poff eller att det ska hållas inne länge.
Däremot får man veta det av kollegor eller när man ringer för att man inte får igång bussen.
"Pröva att hålla nyckeln i startläget länge"

Ibland står det att man "ibland" måste göra det.
Det där med poffet är bara nåt jag märkt.
'

Jag har vart med om det "poff" ljudet någon gång med. Men enligt verkstaden är det någon form av ventil som släpper ut luft, Helt ofarligt. Dock har jag aldrig hört att någon trott det ljudet vart farligt å bett om bärgare.

Ersa

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 21:03:23 PM
Nej, de säger inte att det skall låta poff eller att det ska hållas inne länge.
Däremot får man veta det av kollegor eller när man ringer för att man inte får igång bussen.
"Pröva att hålla nyckeln i startläget länge"

Ibland står det att man "ibland" måste göra det.
Det där med poffet är bara nåt jag märkt.

Allt det där borde ju stå på en lapp inne i bussen.
Överskrift: "Innan du anropar TX, pröva det här:"

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 28 juli 2008, 21:16:05 PM
Nepp. Dom ser ju lika dana ut på förarplatsen, och beter sig lika dant, så jag skulle inte tro att dessa Omnilink I skulle ha mer datorer än Omnicity . Kör ju dessa 47XX vagnar dagligen, lika så ledvagnsvarianten 37XX, och det fungerar hur bra som helst det med.

Jag vill inte säga något illa om något garage, men Söderort är väl ett väl fungerande garage. Dessutom är 37- och 47vagnarna förhållandevis nya, det känns som om t.ex. Råsta kan ha mer problem med sina vagnar.

Leif D

Först och främst mina kära "gnällspikar", en digital buss, det är en sorts förbindelse inne i en dator, inget annat ! I forntiden sa man databuss, men men....

Sen förstår jag ju inte vad ni gnäller för, tror ni verkligen att detta problemet kommer att bli bättre av gnäll här ?
NEJ, det ända sättet är att visa vilka professionella yrkesmän ni är, för det är ni väl ??

- Slå på matningen
- Låt fordonet datorsystem göra sina självtester
- Tryck på startknappen/vrid startnyckeln

Svårare än så är det ju inte.  Och hur tror ni det skulle gå för oss som kör på spåren om vi bar oss lika klantigt åt ??
;-)

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 28 juli 2008, 22:06:23 PM
  Och hur tror ni det skulle gå för oss som kör på spåren om vi bar oss lika klantigt åt ??


Det skulle vi ju inte tillåtas. Regelverket tillåter inte att man fuskar med klargöringar och uppstarter på det sätt som det nästan uppmuntras till i bussvärlden.

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 28 juli 2008, 22:22:17 PM
Det skulle vi ju inte tillåtas. Regelverket tillåter inte att man fuskar med klargöringar och uppstarter på det sätt som det nästan uppmuntras till i bussvärlden.

Så sant som det är sagt.....
;-)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Optimal skrivet 28 juli 2008, 21:19:28 PM
'

Jag har vart med om det "poff" ljudet någon gång med. Men enligt verkstaden är det någon form av ventil som släpper ut luft, Helt ofarligt. Dock har jag aldrig hört att någon trott det ljudet vart farligt å bett om bärgare.

Nej nej, folk har inte bett om bärgare pga poffljudet, däremot för att bussen inte startar.

Citat från: Verspieder skrivet 28 juli 2008, 21:21:14 PM
Allt det där borde ju stå på en lapp inne i bussen.
Överskrift: "Innan du anropar TX, pröva det här:"

Ja, ibland står det på en lapp, men väldigt ofta inte. Eller så sitter den inte alls på instrumentpanelen väl synlig när man är vid startnyckeln och härjar.

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 28 juli 2008, 22:06:23 PM
Svårare än så är det ju inte.  Och hur tror ni det skulle gå för oss som kör på spåren om vi bar oss lika klantigt åt ??

De som kör på spår kör oftast med internutbildning och radiodisciplin. Kör man "bara" på vägar verkar inte detta vara lika noga...  :(

Nico


Citat från: Karsten skrivet 28 juli 2008, 21:50:50 PM
Jag vill inte säga något illa om något garage, men Söderort är väl ett väl fungerande garage. Dessutom är 37- och 47vagnarna förhållandevis nya, det känns som om t.ex. Råsta kan ha mer problem med sina vagnar.

Nja, de nyare Scaniavagnarna har inte heller vi några direkta problem med. De Omni jag syftar på är från 2003, men trots det så har det funnits vissa enstaka vagnar som har haft en del egenheter (s.k. frökenfasoner) för sig. Vet inte heller om det har fortsatt hos Handen dit merparten av denna serie (4921-4928, 4930, 4932) flyttades.


Citat från: Optimal skrivet 28 juli 2008, 21:16:05 PM
Nepp. Dom ser ju lika dana ut på förarplatsen, och beter sig lika dant, så jag skulle inte tro att dessa Omnilink I skulle ha mer datorer än Omnicity . Kör ju dessa 47XX vagnar dagligen, lika så ledvagnsvarianten 37XX, och det fungerar hur bra som helst det med.

Visst ser förarplatserna till övervägande del likadana ut och i grunden är det ju samma modeller. Det som däremot skiljer är trafikområde mm. samt hur man kör vagnarna. Ser i signaturen att du numera även jobbar som rangerare på Söderort, men jag antar dock (rätta mig om jag har fel) att du inte har några komibtjänster utan enbart kör bussarna inom Södersorts stängsel i det här fallet? Inget ont i det, men det är faktiskt skillnad på att köra dagligen i vanlig trafik och att köra dagligen enbart inne på depåområdet.

En vagn som fått stå och återhämta sig ett par timmar på garaget innan den tvättas och tankas, och då startar glatt och villigt, kan även faktiskt bete sig på ett helt annat sätt när den fått rulla hård trafik i några timmar. Vid förarbyte där en viss vagn kanske bara stått några minuter så är det inte helt ovanligt att vissa vagnar måste 'lirkas' igång. Det har egentligen inget med vagntypen i sig att göra utan detta är som sagt en individuell sak som kommer med tiden och som förarna, rangerarna, TX m.fl. även lär sig. Typ att den vagnen är grinig att få att backa om man inte gör si medan den istället inte vill skylta destination om man inte gör så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Nico skrivet 29 juli 2008, 10:01:35 AM
Vid förarbyte där en viss vagn kanske bara stått några minuter så är det inte helt ovanligt att vissa vagnar måste 'lirkas' igång. Det har egentligen inget med vagntypen i sig att göra utan detta är som sagt en individuell sak som kommer med tiden och som förarna, rangerarna, TX m.fl. även lär sig. Typ att den vagnen är grinig att få att backa om man inte gör si medan den istället inte vill skylta destination om man inte gör så.


Så sant, man lär sig efter ett tag. Och då om man ser nån ny förare stå och slita sitt hår bredvid en buss så går man dit och frågar vad som är fel. Och sen så berättar man att med den här vagnen får du göra si och så, och sen går det som smort.
Eller så samlas alla förare och kommer fram till att den där bussen vet ingen hur man hanterar :D

Krille

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 juli 2008, 20:15:58 PM
Ett annat alternativ, och kanske ett mer proffsigt sådant som en bra bussförare gör, är att vara lite långsammare med startnyckeln  :-X

Instämmer! Min startrutin är följande:
1. Vrid på tändningen.
2. Ansätt färdbromsen.
3. Släpp P-bromsen (vissa Volvo tar ganska god tid på sig att lossa)
4. På med bältet
5. Starta, kör i väg.

/K