Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 25 juli 2008, 04:40:12 AM

Titel: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Wetjo skrivet 25 juli 2008, 04:40:12 AM
De bussar som går nu har elektronikfel i parti o minut... ???
Vrider för fort på startnyckeln hinner inte bussen ladda datorerna o det blir felkoder.  :o
Diverse felkoder dyker upp. Av med motorn. Av med huvudströmmen. Av med "switchen" vid batteriet. I värsta fall, lyft av batterikabeln. *suck*  :-\
Jag vill därför att fler analoga bussar kommer i drift istället för de digitala.  ;D

Busshälsningar / Johan
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Christer K skrivet 25 juli 2008, 04:49:52 AM
Citat från: Wetjo skrivet 25 juli 2008, 04:40:12 AM
De bussar som går nu har elektronikfel i parti o minut... ???
Vrider för fort på startnyckeln hinner inte bussen ladda datorerna o det blir felkoder.  :o
Diverse felkoder dyker upp. Av med motorn. Av med huvudströmmen. Av med "switchen" vid batteriet. I värsta fall, lyft av batterikabeln. *suck*  :-\
Jag vill därför att fler analoga bussar kommer i drift istället för de digitala.  ;D

Busshälsningar / Johan

Håller med och det är inte ett dugg bättre med lastbilar heller. För mycket data i fordonen nu för tiden.
/ Christer K
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juli 2008, 06:36:43 AM
De sista riktiga bussarna slutade tillverkas omkring modellåret 1998. Här är den nyaste Volvon jag vet om som har lång (halvtrög) växelspak och inte en enda dator ombord, förrutom SL:s BussPC. Ingen avancerad utrustning alls just, men samtidigt inget som kan börja krångla. :)

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Fridstrom/FB9745_Ubby_060510a.jpg)
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: yngrot skrivet 25 juli 2008, 13:46:27 PM
Hmm  den där långa tröga spaken är då inget jag saknar...alldeles för bökigt med manuell i linjetrafik..har kört mycket manuell i början på min karriär så jag vet hur det är ;)
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: homer skrivet 25 juli 2008, 20:11:08 PM
Citat från: Verspieder skrivet 25 juli 2008, 06:36:43 AM
inte en enda dator ombord, förrutom SL:s BussPC. Ingen avancerad utrustning alls just, men samtidigt inget som kan börja krångla. :)


Är de inte System 2000 i dessa? isåfall sitter de ju datorer lite varstans (noder)
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 25 juli 2008, 20:15:58 PM
Citat från: Wetjo skrivet 25 juli 2008, 04:40:12 AM
De bussar som går nu har elektronikfel i parti o minut... ???
Vrider för fort på startnyckeln hinner inte bussen ladda datorerna o det blir felkoder.  :o
Diverse felkoder dyker upp. Av med motorn. Av med huvudströmmen. Av med "switchen" vid batteriet. I värsta fall, lyft av batterikabeln. *suck*  :-\
Jag vill därför att fler analoga bussar kommer i drift istället för de digitala.  ;D

Busshälsningar / Johan

Ett annat alternativ, och kanske ett mer proffsigt sådant som en bra bussförare gör, är att vara lite långsammare med startnyckeln  :-X
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 25 juli 2008, 20:20:43 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 juli 2008, 20:15:58 PM
Ett annat alternativ, och kanske ett mer proffsigt sådant som en bra bussförare gör, är att vara lite långsammare med startnyckeln  :-X

Det har ju inte behövts tidigare. Jag vet själv inte hur många gånger jag vridit för snabbt i nya Volvo FM-bilar eller Mercedes Ategoarna i skolan, men jag antar att man vänjer sig...
Volvo startar ju efter någon sekund, medan Mercedes kräver att du slår från tändningen och vrider på den igen.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Optimal skrivet 25 juli 2008, 20:39:38 PM
På Omni kan man vrida hur fort man vill, bussen startar iallafall och inget fet uppstår, Men på Nya Volvo vet jag inte hur det är för jag kör bara Scania
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Wetjo skrivet 25 juli 2008, 22:01:07 PM
Citat från: Optimal skrivet 25 juli 2008, 20:39:38 PM
På Omni kan man vrida hur fort man vill, bussen startar iallafall och inget fet uppstår, Men på Nya Volvo vet jag inte hur det är för jag kör bara Scania
Gör du rätt vid starten i en ny Volvobuss. Vrider du ett eller två snäpp på nyckeln, så att alla kontrollampor/styrenheter hinner med.  :o
När sedan endast en eller två kontrollampor lyser kan du vrida det sista steget för att starta motorn.  :P
Vrider du för snabbt, hinner datorerna inte med o dom laddas i fel ordning. Det ger en del felkoder...  ???
Som bussförare kan det upplevas som ett stressmoment, även om det egentligen inte tar mer tid.  :-\
Som driftledare blir du van o ber föraren att göra om proceduren....  ;)

Johan
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Nico skrivet 25 juli 2008, 22:52:46 PM

Citat från: Optimal skrivet 25 juli 2008, 20:39:38 PM
På Omni kan man vrida hur fort man vill, bussen startar iallafall och inget fet uppstår

Nääh, det kan man faktiskt inte utan även dessa bussmodeller kan ha en hel del hyss för sig. Detta då oavsett om de är tänkta att gå på diesel eller etanol. Överlag så skiljer sig detta med startvillighet (liksom andra fasoner) ofta åt från vagnindivid till vagnindivid.

Kan på rak arm komma på flera Omnis (bl.a. ett par av de som flyttades från Råsta till Handen) som kräver en hel del individuella färdigheter för att kunna startas. T.ex. då i form av att startnyckeln bara får vridas om till hälften och sedan krävs en väntetid på drygt 30 sekunder innan man vrider nyckeln vidare och startar osv. I vissa fall startar kanske även vagnen direkt, men i gengäld får man problem med belysning, skyltning, dörrar etc... så felfritt... NEVER!
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: yngrot skrivet 27 juli 2008, 16:53:30 PM
Utvecklingen verkligen gått framåt???  Nej nog var det mesta bättre förr utan massa finesser och datorer...
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 27 juli 2008, 17:49:08 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2008, 16:53:30 PM
Utvecklingen verkligen gått framåt???  Nej nog var det mesta bättre förr utan massa finesser och datorer...

Det där var väl ändå rätt ogenomtänkt...
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: robbes skrivet 27 juli 2008, 17:53:13 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2008, 16:53:30 PM
Utvecklingen verkligen gått framåt???  Nej nog var det mesta bättre förr utan massa finesser och datorer...

i detta får jag hålla med dig till viss del i alla fall då det gäller alla s***ns datorer i fordon som strular o har sigoch man får flipper spel om vart annat
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Optimal skrivet 27 juli 2008, 17:59:38 PM
Citat från: Nico skrivet 25 juli 2008, 22:52:46 PM
Nääh, det kan man faktiskt inte utan även dessa bussmodeller kan ha en hel del hyss för sig. Detta då oavsett om de är tänkta att gå på diesel eller etanol. Överlag så skiljer sig detta med startvillighet (liksom andra fasoner) ofta åt från vagnindivid till vagnindivid.

Kan på rak arm komma på flera Omnis (bl.a. ett par av de som flyttades från Råsta till Handen) som kräver en hel del individuella färdigheter för att kunna startas. T.ex. då i form av att startnyckeln bara får vridas om till hälften och sedan krävs en väntetid på drygt 30 sekunder innan man vrider nyckeln vidare och startar osv. I vissa fall startar kanske även vagnen direkt, men i gengäld får man problem med belysning, skyltning, dörrar etc... så felfritt... NEVER!

Det har då inte jag vart med om, och ingen av dom jag känner på Hornsberg heller under dessa år då Omni funnits. ( Då jag även känner nästan hela Hornsberg), Då alla vrider direkt till startläget, utan stanna vid tändningsläget
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Karsten skrivet 27 juli 2008, 22:06:22 PM
Citat från: Optimal skrivet 27 juli 2008, 17:59:38 PM
Det har då inte jag vart med om, och ingen av dom jag känner på Hornsberg heller under dessa år då Omni funnits. ( Då jag även känner nästan hela Hornsberg), Då alla vrider direkt till startläget, utan stanna vid tändningsläget

Men de OmniCity som rullar i Hornsberg är ju näst intill analoga, och 10 år gamla. De modernare OmniLink som rullar i Råsta och Söderort bl.a. verkar vara precis lika "datajobbiga" som B9S.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 12:04:24 PM
Som det påpekats här så är inte Omni felfria.
Finns flera på Lidingö som är av modellen vrida om nyckeln... och sen hålla i startläge innan det låter *poff* på höger sida och sen på vänster och sen startar motorn. Många nya som inte vet detta och då blir det bärgare till verkstad och sen blir verkstaden sura för att de nya förarna inte vet hur man startar en buss.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juli 2008, 19:56:58 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 12:04:24 PM
Som det påpekats här så är inte Omni felfria.
Finns flera på Lidingö som är av modellen vrida om nyckeln... och sen hålla i startläge innan det låter *poff* på höger sida och sen på vänster och sen startar motorn. Många nya som inte vet detta och då blir det bärgare till verkstad och sen blir verkstaden sura för att de nya förarna inte vet hur man startar en buss.

Det låter som de hellre borde sura för att internutbildningen verkar vara bristfällig. Sedan har jag då aldrig lärt mig på någon utbildning att det ska "poffa" när man startar "en buss". Och då har jag kört Omnis nästan varje arbetsdag i 2½ år nu.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 21:03:23 PM
Nej, de säger inte att det skall låta poff eller att det ska hållas inne länge.
Däremot får man veta det av kollegor eller när man ringer för att man inte får igång bussen.
"Pröva att hålla nyckeln i startläget länge"

Ibland står det att man "ibland" måste göra det.
Det där med poffet är bara nåt jag märkt.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Optimal skrivet 28 juli 2008, 21:16:05 PM
Citat från: Karsten skrivet 27 juli 2008, 22:06:22 PM
Men de OmniCity som rullar i Hornsberg är ju näst intill analoga, och 10 år gamla. De modernare OmniLink som rullar i Råsta och Söderort bl.a. verkar vara precis lika "datajobbiga" som B9S.

Nepp. Dom ser ju lika dana ut på förarplatsen, och beter sig lika dant, så jag skulle inte tro att dessa Omnilink I skulle ha mer datorer än Omnicity . Kör ju dessa 47XX vagnar dagligen, lika så ledvagnsvarianten 37XX, och det fungerar hur bra som helst det med.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Optimal skrivet 28 juli 2008, 21:19:28 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 21:03:23 PM
Nej, de säger inte att det skall låta poff eller att det ska hållas inne länge.
Däremot får man veta det av kollegor eller när man ringer för att man inte får igång bussen.
"Pröva att hålla nyckeln i startläget länge"

Ibland står det att man "ibland" måste göra det.
Det där med poffet är bara nåt jag märkt.
'

Jag har vart med om det "poff" ljudet någon gång med. Men enligt verkstaden är det någon form av ventil som släpper ut luft, Helt ofarligt. Dock har jag aldrig hört att någon trott det ljudet vart farligt å bett om bärgare.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juli 2008, 21:21:14 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 21:03:23 PM
Nej, de säger inte att det skall låta poff eller att det ska hållas inne länge.
Däremot får man veta det av kollegor eller när man ringer för att man inte får igång bussen.
"Pröva att hålla nyckeln i startläget länge"

Ibland står det att man "ibland" måste göra det.
Det där med poffet är bara nåt jag märkt.

Allt det där borde ju stå på en lapp inne i bussen.
Överskrift: "Innan du anropar TX, pröva det här:"
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Karsten skrivet 28 juli 2008, 21:50:50 PM
Citat från: Optimal skrivet 28 juli 2008, 21:16:05 PM
Nepp. Dom ser ju lika dana ut på förarplatsen, och beter sig lika dant, så jag skulle inte tro att dessa Omnilink I skulle ha mer datorer än Omnicity . Kör ju dessa 47XX vagnar dagligen, lika så ledvagnsvarianten 37XX, och det fungerar hur bra som helst det med.

Jag vill inte säga något illa om något garage, men Söderort är väl ett väl fungerande garage. Dessutom är 37- och 47vagnarna förhållandevis nya, det känns som om t.ex. Råsta kan ha mer problem med sina vagnar.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Leif D skrivet 28 juli 2008, 22:06:23 PM
Först och främst mina kära "gnällspikar", en digital buss, det är en sorts förbindelse inne i en dator, inget annat ! I forntiden sa man databuss, men men....

Sen förstår jag ju inte vad ni gnäller för, tror ni verkligen att detta problemet kommer att bli bättre av gnäll här ?
NEJ, det ända sättet är att visa vilka professionella yrkesmän ni är, för det är ni väl ??

- Slå på matningen
- Låt fordonet datorsystem göra sina självtester
- Tryck på startknappen/vrid startnyckeln

Svårare än så är det ju inte.  Och hur tror ni det skulle gå för oss som kör på spåren om vi bar oss lika klantigt åt ??
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Karsten skrivet 28 juli 2008, 22:22:17 PM
Citat från: Leif D skrivet 28 juli 2008, 22:06:23 PM
  Och hur tror ni det skulle gå för oss som kör på spåren om vi bar oss lika klantigt åt ??


Det skulle vi ju inte tillåtas. Regelverket tillåter inte att man fuskar med klargöringar och uppstarter på det sätt som det nästan uppmuntras till i bussvärlden.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Leif D skrivet 28 juli 2008, 22:50:36 PM
Citat från: Karsten skrivet 28 juli 2008, 22:22:17 PM
Det skulle vi ju inte tillåtas. Regelverket tillåter inte att man fuskar med klargöringar och uppstarter på det sätt som det nästan uppmuntras till i bussvärlden.

Så sant som det är sagt.....
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 22:55:35 PM
Citat från: Optimal skrivet 28 juli 2008, 21:19:28 PM
'

Jag har vart med om det "poff" ljudet någon gång med. Men enligt verkstaden är det någon form av ventil som släpper ut luft, Helt ofarligt. Dock har jag aldrig hört att någon trott det ljudet vart farligt å bett om bärgare.

Nej nej, folk har inte bett om bärgare pga poffljudet, däremot för att bussen inte startar.

Citat från: Verspieder skrivet 28 juli 2008, 21:21:14 PM
Allt det där borde ju stå på en lapp inne i bussen.
Överskrift: "Innan du anropar TX, pröva det här:"

Ja, ibland står det på en lapp, men väldigt ofta inte. Eller så sitter den inte alls på instrumentpanelen väl synlig när man är vid startnyckeln och härjar.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juli 2008, 05:48:33 AM
Citat från: Leif D skrivet 28 juli 2008, 22:06:23 PM
Svårare än så är det ju inte.  Och hur tror ni det skulle gå för oss som kör på spåren om vi bar oss lika klantigt åt ??

De som kör på spår kör oftast med internutbildning och radiodisciplin. Kör man "bara" på vägar verkar inte detta vara lika noga...  :(
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Nico skrivet 29 juli 2008, 10:01:35 AM

Citat från: Karsten skrivet 28 juli 2008, 21:50:50 PM
Jag vill inte säga något illa om något garage, men Söderort är väl ett väl fungerande garage. Dessutom är 37- och 47vagnarna förhållandevis nya, det känns som om t.ex. Råsta kan ha mer problem med sina vagnar.

Nja, de nyare Scaniavagnarna har inte heller vi några direkta problem med. De Omni jag syftar på är från 2003, men trots det så har det funnits vissa enstaka vagnar som har haft en del egenheter (s.k. frökenfasoner) för sig. Vet inte heller om det har fortsatt hos Handen dit merparten av denna serie (4921-4928, 4930, 4932) flyttades.


Citat från: Optimal skrivet 28 juli 2008, 21:16:05 PM
Nepp. Dom ser ju lika dana ut på förarplatsen, och beter sig lika dant, så jag skulle inte tro att dessa Omnilink I skulle ha mer datorer än Omnicity . Kör ju dessa 47XX vagnar dagligen, lika så ledvagnsvarianten 37XX, och det fungerar hur bra som helst det med.

Visst ser förarplatserna till övervägande del likadana ut och i grunden är det ju samma modeller. Det som däremot skiljer är trafikområde mm. samt hur man kör vagnarna. Ser i signaturen att du numera även jobbar som rangerare på Söderort, men jag antar dock (rätta mig om jag har fel) att du inte har några komibtjänster utan enbart kör bussarna inom Södersorts stängsel i det här fallet? Inget ont i det, men det är faktiskt skillnad på att köra dagligen i vanlig trafik och att köra dagligen enbart inne på depåområdet.

En vagn som fått stå och återhämta sig ett par timmar på garaget innan den tvättas och tankas, och då startar glatt och villigt, kan även faktiskt bete sig på ett helt annat sätt när den fått rulla hård trafik i några timmar. Vid förarbyte där en viss vagn kanske bara stått några minuter så är det inte helt ovanligt att vissa vagnar måste 'lirkas' igång. Det har egentligen inget med vagntypen i sig att göra utan detta är som sagt en individuell sak som kommer med tiden och som förarna, rangerarna, TX m.fl. även lär sig. Typ att den vagnen är grinig att få att backa om man inte gör si medan den istället inte vill skylta destination om man inte gör så.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 12:00:25 PM
Citat från: Nico skrivet 29 juli 2008, 10:01:35 AM
Vid förarbyte där en viss vagn kanske bara stått några minuter så är det inte helt ovanligt att vissa vagnar måste 'lirkas' igång. Det har egentligen inget med vagntypen i sig att göra utan detta är som sagt en individuell sak som kommer med tiden och som förarna, rangerarna, TX m.fl. även lär sig. Typ att den vagnen är grinig att få att backa om man inte gör si medan den istället inte vill skylta destination om man inte gör så.


Så sant, man lär sig efter ett tag. Och då om man ser nån ny förare stå och slita sitt hår bredvid en buss så går man dit och frågar vad som är fel. Och sen så berättar man att med den här vagnen får du göra si och så, och sen går det som smort.
Eller så samlas alla förare och kommer fram till att den där bussen vet ingen hur man hanterar :D
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Krille skrivet 29 juli 2008, 12:57:43 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 juli 2008, 20:15:58 PM
Ett annat alternativ, och kanske ett mer proffsigt sådant som en bra bussförare gör, är att vara lite långsammare med startnyckeln  :-X

Instämmer! Min startrutin är följande:
1. Vrid på tändningen.
2. Ansätt färdbromsen.
3. Släpp P-bromsen (vissa Volvo tar ganska god tid på sig att lossa)
4. På med bältet
5. Starta, kör i väg.

/K
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: robbes skrivet 29 juli 2008, 13:10:05 PM
dessa startproblem försvinner en hel del o man kör med färdskrivare o då digital sådan.

Sätt sig i fordonet slå på tändningen mata in kortet. utför manuella angivelser av vila etc.

ställ in stolen o ratten ta på bältet

sedan starta.


eller om man ej kör med färdskrivare slå på tändingen ställ in stol etc upp med kassa logga in på biljett maskinen o sedan starta
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
Citat från: Krille skrivet 29 juli 2008, 12:57:43 PM
Instämmer! Min startrutin är följande:
1. Vrid på tändningen.
2. Ansätt färdbromsen.
3. Släpp P-bromsen (vissa Volvo tar ganska god tid på sig att lossa)
4. På med bältet
5. Starta, kör i väg.

/K

När gör du säkerhetskontrollen??? ???
Och skall verkligen P-bromsen lossas INNAN man startar?
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Optimal skrivet 29 juli 2008, 16:00:03 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 28 juli 2008, 22:55:35 PM
Nej nej, folk har inte bett om bärgare pga poffljudet, däremot för att bussen inte startar.

Ja, ibland står det på en lapp, men väldigt ofta inte. Eller så sitter den inte alls på instrumentpanelen väl synlig när man är vid startnyckeln och härjar.

Okej. Men startar inte bussen så vrider man tillbaka till 0 läge å prövar igen, fungerar det inte då, titta så alla luckor är stängda och att växelväljaren står i N, fungerar det inte efter det, då kan man ringa RTL å fråga
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 29 juli 2008, 17:00:42 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
När gör du säkerhetskontrollen??? ???
Och skall verkligen P-bromsen lossas INNAN man startar?

Säkerhetskontroll gör man ju inte var gång, även om det lärs ut på trafikskolan.
Även jag är lite konfunderad över varför du lossar p-bromsen innan du startar motorn. Att starta är det första jag gör (utan att ansätta färdbromsen. Det finns ingen anledning. Däremot trampar jag ned kopplingen såvida det finns luft. Då får motorn lite mindre att jobba mot), så motoroljan får pumpas runt en liten stund innan man kör. Speciellt viktigt är detta på äldre motorer, men alla mår bra av det.
Kör jag en nyare bil som är utrustad med alkolås, så börjar jag med färdskrivaren eftersom alkolåset behöver en liten stund för att bli varmt.
Fast allra först startar jag frysaggregatet, men det är ju ingenting man gör i en buss. ;)
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Karsten skrivet 29 juli 2008, 17:49:03 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
När gör du säkerhetskontrollen??? ???


Det är inte alla garage som har rutinen att föraren gör säkerhetskontrollen. På Swebus i Stockholm är det speciell personal som utför den, på gott och ont.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Skalman skrivet 29 juli 2008, 21:13:26 PM
> Det är inte alla garage som har rutinen att föraren gör säkerhetskontrollen

Fast likväl är det föraren just för tillfället som bär ansvaret för att fordonet är
i skick. Det vore ytterligt intressant att få en rättstolkning på det där - än så
länge har jag inte sett något som skulle stödja teorin att någon annan kan
utföra kontrollen och därmed ta ansvaret.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Karsten skrivet 29 juli 2008, 23:32:50 PM
Citat från: Skalman skrivet 29 juli 2008, 21:13:26 PM
> Det är inte alla garage som har rutinen att föraren gör säkerhetskontrollen

Fast likväl är det föraren just för tillfället som bär ansvaret för att fordonet är
i skick. Det vore ytterligt intressant att få en rättstolkning på det där - än så
länge har jag inte sett något som skulle stödja teorin att någon annan kan
utföra kontrollen och därmed ta ansvaret.

Visst är det så. Men i interna dokument, som inte passar sig att lägga ut här, så förklarar arbetsgivaren hur man ska agera om farbror blå försöker lägga ansvaret för säkerhetskontrollen (som utförts av annan, underskrivet på lapp i bussen) på föraren.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: yngrot skrivet 30 juli 2008, 20:15:09 PM
Att det är problem med datorstyrda saker är ju inte nått nytt men det kan ju bero på att företagen inte ger förarna ordentlig info/utbildning oftast står det ju bara en ny buss men man får inte veta hur man ska göra.. :P
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Optimal skrivet 30 juli 2008, 20:23:36 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
När gör du säkerhetskontrollen??? ???
Och skall verkligen P-bromsen lossas INNAN man startar?

Handbromsen kan man ju lossa när man vill, så länge man håller nere färdbromsen eller något annat
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 30 juli 2008, 20:39:25 PM
Citat från: Optimal skrivet 30 juli 2008, 20:23:36 PM
Handbromsen kan man ju lossa när man vill, så länge man håller nere färdbromsen eller något annat

Jo, fast det är ju ingen mening med det. Bättre att ha fötterna fria så länge som möjligt.
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: robbes skrivet 30 juli 2008, 21:18:35 PM
Citat från: Optimal skrivet 30 juli 2008, 20:23:36 PM
Handbromsen kan man ju lossa när man vill, så länge man håller nere färdbromsen eller något annat

kan man verkligen det?
troligen ja på alla rampkopplade bussar om de är anslutna till luft.

Annars är det en fördel att starta o låta bussen bygga upp tryck INNAN man lossar handbromsen. Varför? jo den är nämligen trycklufts styrd o är trycket för lågt så slår säkerhetsventilen till o man får stå längre tid än nödvändigt. Detta  hör till grunderna i körkorts utbildningen
Titel: SV: Vad hände med de analoga bussarna???
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juli 2008, 22:58:00 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 29 juli 2008, 15:30:14 PM
När gör du säkerhetskontrollen??? ???

Från att den tidpunkt då man öppnar garagets ytterdörr (exakt då arbetstiden börjar) har man generöst nog hela fem minuter på sig att "stämpla in" i personaldatorn, gå in i värderummet för att hämta sin kassa, därefter leta rätt buss på rampen, ställan in stolar och ratt, starta upp bussen, köra ut, logga in biljettmaskin, logga in komradio samt ställa in C90. Därefter har man uppåt 12-17 minuter på sig att tomköra de 5-10 km tvärs igenom hela stan innan det är dags för första avgången.

"Säkerhetskontroll" är ett ord som sällan står med på körspecarna numera.