Huvudmeny

Älg problem

Startat av 1896, 01 november 2017, 09:32:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Varje höst har vi problem med Älgar i trädgården här, det är väl alla äppelträd som intresserar Älgarna, igår kväll mellan kl 22.30 & 23.30 var det 3 st Älgar här, varav minst 2 var tjurar med horn, när jag släckte lyset för att gå och lägga mig, så måste tjurarna ha tolkat detta som någon form av strids signal, då jag tittade på dem genom fönstret, de gick runt huset, alldeles som att de trodde att de skulle hitta mig på baksidan, och där ställde de sig nära ett fönster och sänkte huvudet, ungefär som att de ville göra upp. De stod där och blängde i några minuter, sedan började de stångas med varandra lite lätt, för att avslutningsvis yra runt en stund på tomten innan de gav sig av, troligen så blev de på något vis avskräckta när inget hände. Har varit med om samma sak för många år sedan, den gången var det nog 2 honor som gick runt huset och ställde sig och blängde, innan de gav sig av. Måste väl vara någon form av revir instinkt de följer, de vill kanske försvara sitt matställe på något vis. Jag är sällan ute på nätet efter mörkrets inbrott, det beror på att jag har datan i ett hus, och boningshuset några hundra meter bort, däremellan är det becksvart, och jag vill absolut inte riskera att springa på en Älg i mörkret, när jag går mellan datan och mitt bostadshus. Jag har Jägarexamen, så jag har föreslagit för damen som äger gården att vi skaffar vapen och att jag söker vapenlicens, så att vi kan skjuta av skiten, hon har ju jakträtten på sin egen gård, och gården är stor, men allt går långsamt här, så det dröjer väl 10 år till innan det blir aktuellt, frågan är väl bara hur länge Älgarna och människorna på gården kan undvika en allvarlig konfrontation, det har faktiskt hänt ett antal gånger att folk på gården har blivit jagade av Älgarna, fast än så länge har det slutat lyckligt.

Nico

Livet utanför stan... Älgarna verkar ni ju veta var ni har och de i gengäld er. De verkar ju heller inte orsaka någon åverkan, men skulle de utgöra ett hot mm så är väl detta med skyddsjakt mera en fråga för en ansvarig myndighet.

Frågan är annars vad som är farligast?! Älgar som är ute efter fallfrukt eller orutinerade människor som söker vapenlicens och tillgång till skjutvapen enkom för detta. Känns som det blir en större risk för att ni skadskjuter eventuella grannar snarare än gör något åt älgarna.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Det handlar om viltvård på gården, och gården är stor, för något år sedan hade vi en lösspringande hund här som gnagde av frambenen på ett levande rådjur, så vi fick tillkalla viltvårdare för att avliva rådjuret. Fem (5) timmar fick rådjuret ligga och lida innan viltvårdaren kom, hade vi haft vapen och alla tillstånd själva så hade det varit bra mycket snabbare avklarat.


Ersa

Utbildningen för viltvårdare/viltmästare är väl sisådär 2½ år lång. Bara att sätta igång och söka. Att dela ut vapen till höger och vänster till gemene outbildade person, är ett beteende som gott kan stanna i USA.

1896

Är jag outbildad då jag har Jägarexamen ?  ???

Nico

Tja, bara för att någon har körkort så behöver inte det betyda att vederbörande är en kompetent förare.

En jägarexamen behöver alltså inte vara en garanti för något.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 november 2017, 12:26:53 PM
Är jag outbildad då jag har Jägarexamen ?  ???

Om du har alla tillstånd klara, är färdigutbildad viltvårdare och/eller ingår i ett jaktlag med jakttillstånd, samt att du har ditt eget vapen med tillhörande licens till just ditt vapen, och att jakten sker under ordinarie älgjakt, så är det väl inga problem? Då behöver du inte ens ta upp ämnet i ett bussforum, innan du lägger dig på passet.

1896

Jag hör en negativ klang och en misstro mot min person i era inlägg ?  ???

Nico

Det har inget med din person att göra. Det handlar mera om att kontatera att allt inte alltid är så enkelt som man kan tro eller tycka.

I det här fallet så handlar det alltså inte enbart om jägarexamen utan det är flera parametrar som ska finnas för att detta ska fungera. Jämför som sagt med att numera räcker det inte alltid med ett körkort för att få köra bil. Finns ju ibland krav på t.ex. synkorrigering mm. För att köra yrkesmässigt är det ju än tuffare och det tillkommer krav/kompetenser såsom YKB, ADR, rikslegitimation osv. beroende på transportuppdrag.

Skulle det vara fritt fram för vem som helst med jägarexamen och vapenlicens/vapen att bara börja skjuta så finns det nog risk för en repris på debaclet när Runar Søgaard pangade rådjur från sovrumsfönstret för omkring 20 år sedan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Ett skadat rådjur eller annat vilt får man givetvis avliva om det är nödvändigt men inte ta tillvara på egen hand, oavsett om det är trafikskadat eller brutit ett ben eller så, däremot är det givetvis inte ok att skjuta en älg som står på tomten.

Ersa

Det är väl egen licens för eget vapen som gäller? Om någon annan äger vapnet, och någon lånar det, så krävs väl att både ägaren och den som lånar det har godkända licenser?
Däremot tror jag liksom de andra debattörerna, att om man helt sonika skjuter en älg på sin egen bakgård, från ett fönster, utanför ordinarie älgjakt... Då ryker nog både licens och vapnet fort som attan när polismän kommer och hämtar dem, och man lär få en hel del juridiska bekymmer efteråt.

Men på dig låter det ju som att du anser att du kommer bli beviljad att jaga älg på gårdsplanen, så då är det väl bara att du fixar alla vapen och licenser själv? Jag förstår bara inte varför du ens börjar skriva om ämnet i detta forum, om det nu enligt dig inte finns några hinder.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 04 november 2017, 22:16:49 PM
Det är väl egen licens för eget vapen som gäller? Om någon annan äger vapnet, och någon lånar det, så krävs väl att både ägaren och den som lånar det har godkända licenser?
Däremot tror jag liksom de andra debattörerna, att om man helt sonika skjuter en älg på sin egen bakgård, från ett fönster, utanför ordinarie älgjakt... Då ryker nog både licens och vapnet fort som attan när polismän kommer och hämtar dem, och man lär få en hel del juridiska bekymmer efteråt.

Men på dig låter det ju som att du anser att du kommer bli beviljad att jaga älg på gårdsplanen, så då är det väl bara att du fixar alla vapen och licenser själv? Jag förstår bara inte varför du ens börjar skriva om ämnet i detta forum, om det nu enligt dig inte finns några hinder.

Givetvis måste man ha licens.

Men ett skadat vilt behöver man ju inte ha bössa för att avliva, ett rådjur t.ex

1896

Jag tror inte att ni förstår, jag befinner mig inte i den verklighet som ni befinner er i, här är en isolerad ö, och det kan närmast beskrivas som dödens väntrum, här har tiden stått still allt sedan 1937, och ve den som försöker att ändra på det, här är allt fruktansvärt primitivt, och det råder total avsaknad av handlingskraft. Vad gäller Älgarna så är jag i praktiken fånge i mitt eget hem när det är mörkt ute, och så ska det självklart inte behöva vara.

Erik: - Jag förstår inte varför forumets längsta tråd handlar om Kyrkor ?  ???

Jag skrev tråden för att vara social, och för att kanske få något råd, det där med Skyddsjakt skulle ju kunna vara en möjlighet, om man lägger fram det på rätt sätt för ansvarig myndighet, men återigen, här råder total handlingsförlamning.

Och bespara er kommentarer om att jag kan flytta, för jag har bakbundna händer, och detta sker helt lagligt i det moderna Sverige.

pegee

Kung Vasa: Du har mitt fulla stöd. Jag bor ute i skogen bland alla djur. Jag har älg, rådjur, räv, grävling och diverse annat småvilt utanför mitt sovrumsfönster. Trädgård runt mitt hus är ett skämt. Rådjuren äter upp mina rosor och syrenskott, och älgarna betar med förtjusning granskott. 
Jag kan bara önska dig lycka till med viltvården!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 november 2017, 13:09:16 PMJag skrev tråden för att vara social, och för att kanske få något råd, det där med Skyddsjakt skulle ju kunna vara en möjlighet, om man lägger fram det på rätt sätt för ansvarig myndighet, men återigen, här råder total handlingsförlamning.

Man bor där man bor och flytta är inte alltid det enklaste eller ens en utväg så det säger jag inget om. Däremot känns detta mera som en fråga (om det nu är befogat) att ta kontakt med kommunens jaktvårdare. Handlingsförlamning eller inte så är det en mera realistisk lösning än att skaffa vapen och försöka att skjuta älg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman