Transdev säljer Flygbussarna

Startat av henninggulddager, 19 november 2019, 11:40:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


homer

ojdå, ska vi spekulera lite...

gissningsvis inte någon av de andra drakarna, Keolis, Nobina eller Arriva

Flixbus är väl kanske de högst troliga? eller VY?

Carl Eric

Det är klart att det kan vara Flixbus, men det står samtidigt i artikeln:

CitatBakgrunden till försäljningen är ett strategiskt beslut i Transdevs internationella koncernledning som innebär att Transdev ska fokusera på upphandlad trafik. Transdev har redan sålt av kommersiell verksamhet i flera andra länder.

Således är det inte exakt samma situation som med Swebus, att Flixbus köpte upp en fd. konkurrent rakt av. Dessutom, vad ska Flixbus göra med alla bussar och all personal från Flygbussarna?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Walter

Och de andra större aktörerna som nämns i tråden tror jag har samma strategi,dvs inte så intresserade av ett köp. Frågan är vem i Sverige som skulle vilja? Bergkvara?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!



Ersa

Är Flygbussarna Airport Coaches ett eget aktiebolag, helägt av Transdev eller Merresor? I så fall kan ju köparen vara vilket stort bolag eller internationell riskkapitalist som helst. Dvs det behöver inte nödvändigtvis vara ett redan etablerat svenskt bussföretag som köpt det.
Ska dock bli intressant att få reda på svaret. Allt är tänkbart.


Walter

Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 20:07:47 PM
Detta gör ju Nobina lite mer trolig som köpare, åtminstånde mer trolig än Keolis och Arriva

Tror inte Nobina vill köpa sig på en sån här särskild verksamhet. Strands befattning tolkar jag mer ska innebära att sälja tjänster och service i olika appar etc. Nämns just att det ska vara "komplement till kollektivtrafiken"

Men men vi får se framöver
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Ändå lite förvånande att Transdev säljer Flygbussarna  de går ju med vinst
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

henninggulddager

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2019, 19:50:38 PM
Är Flygbussarna Airport Coaches ett eget aktiebolag, helägt av Transdev eller Merresor? I så fall kan ju köparen vara vilket stort bolag eller internationell riskkapitalist som helst. Dvs det behöver inte nödvändigtvis vara ett redan etablerat svenskt bussföretag som köpt det.
Ska dock bli intressant att få reda på svaret. Allt är tänkbart.

Transdev bildar ett nytt aktiebolag där allt som tillhör Flygbussarna flyttas över. Sedan är det detta nya bolag som säljs.

S Svensson

Även om det blir en liten avkastning så är det troligt att FAC kommer att få det svårare i framtid. Airportbus /så kallad Flygbuss/ kommer få det svårt i framtiden.
Nu vet jag inte exakt vilka linjer man kör mer än man har trafik till Bromma,Skavsta och Arlanda i Stockholm;Till Landvetter flygplats i Västsverige och till Sturup från Malmö.
Flygtrafiken påstås minskad i framtid. Antalet resenärer till Landvetter kan minska eftersom Västtrafik troligen behöver köra vissa delar och vad gäller Stockholm så är det väl enbart till Arlanda som det behövs flyg och buss som anslutning.

Vem kan ta över ? I princip måste man ha en trafikansvarig som kan godkännas. Merresor är väl ett bolag som Veolia drev och gick över till Transdev. Möjligen kan ju Veolia ta över men de kanske tycker mer om skrot än bussar.
Kanske är det så att det kan bli integration bakåt, dvs det blir flygplatserna som får sköta Transfer dit.
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända.  När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?

buskörare

Citat från: S Svensson skrivet 20 november 2019, 11:49:42 AM
Även om det blir en liten avkastning så är det troligt att FAC kommer att få det svårare i framtid. Airportbus /så kallad Flygbuss/ kommer få det svårt i framtiden.
Nu vet jag inte exakt vilka linjer man kör mer än man har trafik till Bromma,Skavsta och Arlanda i Stockholm;Till Landvetter flygplats i Västsverige och till Sturup från Malmö.
Flygtrafiken påstås minskad i framtid. Antalet resenärer till Landvetter kan minska eftersom Västtrafik troligen behöver köra vissa delar och vad gäller Stockholm så är det väl enbart till Arlanda som det behövs flyg och buss som anslutning.

Vem kan ta över ? I princip måste man ha en trafikansvarig som kan godkännas. Merresor är väl ett bolag som Veolia drev och gick över till Transdev. Möjligen kan ju Veolia ta över men de kanske tycker mer om skrot än bussar.
Kanske är det så att det kan bli integration bakåt, dvs det blir flygplatserna som får sköta Transfer dit.
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända.  När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?

Veolia sålde ju sin buss-sektion till Transdev, så känns inte så troligt att dom köper tillbaka bussar.

Ersa

Citat från: Henning Gulddager skrivet 20 november 2019, 11:40:45 AM
Transdev bildar ett nytt aktiebolag där allt som tillhör Flygbussarna flyttas över. Sedan är det detta nya bolag som säljs.

Tack för informationen. Det innebär alltså att det i teorin kan vara en aktör utanför bussbranschen som tar över, för att komma in i branschen.

Bussmicke

Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 20:07:47 PM
Detta gör ju Nobina lite mer trolig som köpare, åtminstånde mer trolig än Keolis och Arriva
Ingen som funderat på Bergkvarabuss?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.