Svenska villkor ska gälla för lastbilschaufförer

Startat av homer, 13 december 2019, 17:38:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Står inget i artikeln men gäller de även buss?



https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7365749

Detta borde väl betyda dödsstöten för t ex Ollex som har både förare och bussar stationerade permanent i Stockholm men som har helt annat kostnadsläge än svenska åkerier....

CW66

Det kanske det gör - men samtidigt...VAR skall vi hitta alla dessa förare till bussar och lastbilar som nu kanske försvinner när de från övriga Europa åker hem? Det råder ju fatal buss och lastbilsförarbrist vad jag förstått - så kanske man skjuter sig själv i foten lite - hur dumt det än är att EU nu finns och konkurrerar på "olika" villkor....

Fredrik Gelin

Jag hittar bara tidskrifter relaterade till lastbilstransporter som skriver om detta.
Försökte gå till källan, dvs EU, men deras hemsida var lite knepig eftersom man behöver formulera sin sökning på rätt sätt för att få något resultat.
Hur lagstiftningen gällande utstationering och cabotage och om det är någon skillnad mellan buss och lastbil är jag inte insatt i, men jag kan tänka mig att det kan finnas skillnader?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 16 december 2019, 00:00:58 AM
Det kanske det gör - men samtidigt...VAR skall vi hitta alla dessa förare till bussar och lastbilar som nu kanske försvinner när de från övriga Europa åker hem? Det råder ju fatal buss och lastbilsförarbrist vad jag förstått - så kanske man skjuter sig själv i foten lite - hur dumt det än är att EU nu finns och konkurrerar på "olika" villkor....

Ingen tvingar väl förarna att "åka hem" dom är nog välkomna till svenska åkerier och får då också ta del av svenska löner när dom ändå lever här som dom faktiskt kan leva på.